Skrevet af: Jakob Jensen, 14. februar 2015 kl. 13.38
Hej alle
Vi har lige overtaget et hus med en ikke særlig godt passet græsplæne..
Det meste er mos, og der er nogle store buler/huller.
I foråret vil vi så køre en mosfjerner/plænelufter igennem og få fjernet alt mosset og så give den en god gang topdressing med græsfrø.
Og så ellers kalk i efteråret
Det er vel måden at gøre det på? Eller er jeg ved siden af?
Mht de huller der er nogle steder. Der er nogle steder på plænen hvor der er ca 1x1 meter hul. Nærmere en stor bule ned i plænen. For stor til at topdressingen kan udligne det.
Ved godt det optimale simpelthen ville være at anlægge ny plæne, men det kan jeg ikke lige overskue, med to unger og hund der ikke kan bruge plænen.
Kan jeg fjerne græs og mos fra hullerne og udligne dem med en god jord inden jeg spreder topdressing ud?
Håber i kan hjælpe
Jakob
Skrevet af: Tom Andersen, 14. februar 2015 kl. 13.54
Hvis du dropper kalken og erstatter den med noget organisk, langsomtvirkende gødning, virker din plan da ganske fornuftig :-)
Du skal ikke kalke uden en pH måling. Det er en sejlivet skrøne, at du kan kalke mos væk. Der er mosser i både halsu, neutral og halvbasisk jord. Du risikerer en for høj pH værdi, så græsset ikke trives.
Der findes ikke helt mosfri plæner, med mindre der anvendes kemikalier eller rigtig meget knofedt.
Skrevet af: Jakob Jensen, 14. februar 2015 kl. 21.34
Troede bare kalken var godt for græsset :) Det er det så ikke..
Tror også det er nemmere at holde mosset væk hvis man bare går et eller andet, og det var nok det der ikke var gjort her ;)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.