Skrevet af: Lene Ditlevsen, 18. februar 2015 kl. 11.23
I engelske hanging baskets har jeg set, at der benyttes en speciel mossort, som man lægger i et metalstativ (youtube).
Pt. har jeg brugt kokosmåtter, men det andet så fantastisk ud, og så skulle det holde godt på vandet.
Har kontaktet flere planteskoler, men ingen ved helt, hvad det er.
Et enkelt sted mente de, at det var et dyrt produkt til omkring 600,00 kr. pr. kilo.
Det er dyrt at få det sendt fra England.
Er der nogen, som kan gøre mig klogere.
Mvh. lene.ditlevsen@mail.dk
Skrevet af: Freya Grossmann, 19. februar 2015 kl. 14.36
Som udgangspunkt er spagnum jo (tørve)mosser... Så der sker nok en forkert oversættelse.
Hvad er det engelske ord? Eller evt. et link til filmen på Youtube?
hvis det graves op fra en mose, er det ikke særlig bæredygtigt (kokosmåtter fra troperne heller ikke...).
Skrevet af: Lene Ditlevsen, 19. februar 2015 kl. 15.11
Et større detektivarbejde har ført mig frem til, at det bare er tørvemos. Det er tilladt at forsyne sig til eget forbrug ifølge Naturstyrelsen, så jeg vil lægge skovturen om ad Bøllemosen ved Skodsborg. På youtube kan man evt. se anvendelse hos Rog, the gardener, eller How to make a hanging basket with moss, by Lisa, men der er også andre.
Mærkeligt at det ikke forhandles i DK.
Hvad mener du med, at det ikke er særlig bæredygtigt? Har du prøvet det?
Mvh. Lene
Skrevet af: Tilde P., 19. februar 2015 kl. 15.55
@Freya Grossmann.
Er der en saglig begrundelse for, at kokosmåtter ikke er bæredygtige ? Det oplagres vel ikke på samme måde som tørvemos i højmoserne. Det er en indtægtskilde for den lokale befolkning på samme måde som nødderne.
Skrevet af: Tom Andersen, 19. februar 2015 kl. 16.33
@Hans
Ja, nu spørger du godt nok Freya, men jeg vil som sædvanlig godt hjælpe dig en lille smule med at forstå de økologiske grundprincipper.
Kokosmåtter skal tilbage til jorden lokalt, akkurat som halmen tilhører jorden og ikke forbrændingsanlægget. Du ved, humus, den levende jord og alt det der....
Skrevet af: Freya Grossmann, 19. februar 2015 kl. 16.42
Kunne ikke have svaret bedre Tom.
Tørvemosser er ikke bæredygtige, da de vokser så langsomt at vi høster mere end genvæksten. dermed forsvinder de plantesamfund, der findes i moserne. Men tag du bare en lille tur i Bollemosen efter en håndfuld. Tag gummistøvler på, du kan få våde fødder.
Men i fx Utterslev mose finder du ikke mange tørvemosser. Det er nærmere en sø.
Skrevet af: Tilde P., 19. februar 2015 kl. 16.44
Tja. Der er nogen der er noget nævenyttige, har travlt med at pudse glorien og kender den endegyldige sandhed. Dem gider jeg ikke spilde meget tid på.
Hvordan var det egentlig at nogle skaffede sig plantenæringsstoffer på udefra ?
Skrevet af: Anja Egeriis, 19. februar 2015 kl. 17.58
Det er helt ok med mig - jeg gider ikke spilde tid på folk, der ikke skriver under eget navn :)
Skrevet af: Lars Holt, 19. februar 2015 kl. 20.22
Efter teksten at dømme er det Tildepigen, der er blevet anonym igen. Men det går nok over.
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 19. februar 2015 kl. 21.08
Tørret sphagnum mos kan købes i de butikker hvor der forhandles udstyr til terrarier. Man bruger det som dekoration eller til at ruge æg ud i. Men billigt er det bestemt ikke, så hvis man har en sphagnummose i nærheden, er det da bestemt et godt alternativ.
Mvh Sofus
Skrevet af: Freya Grossmann, 19. februar 2015 kl. 21.32
Tilde blev måske pigefornærmet. Det sker jo med teenagepiger. Han(s) dukker nok op igen, når han er færdig med at surmule, haha
Skrevet af: Søren S Duun, 19. februar 2015 kl. 23.07
Man kan da bare gå i Ikea og købe en blok jord, der vistnok er enten kokos eller spagnum , ivertifald udvider det så meget . Man kan rolig regne med at der ikke et tænkt på miljøet fra Ikeas side selvom de vil hævde det.
Når man så har betalt det kan man tænke lidt over at en penge ikke havner i den danske stat, men derimod på en konto , hvor der ikke betales skat .
Hvem sage økonomi/økologi
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.