Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. februar 2015 kl. 16.25
@ Anne Marie Lønbæk
Kære Annemarie - er det nu jeg skal save toppen af dette piletræ. Ellers bliver toppen alt for tung, for den lægger en etage til i toppen hvert år. Sikkert fordi jeg klipper, men sådan vil jeg nu gerne have den. (Ikke pageklipning, men moderat etageklipning).
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. februar 2015 kl. 16.47
Glemte desværre at vedhæfte det rigtige billede
Undskyld. Det er jo nærmest saven jeg skal have gang i.
Ingeborg
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 22. februar 2015 kl. 18.41
Ja, det er nu du kan beskære den.
Men jeg synes ikke det skal være lige over, men grenene i forskellige vinkler, så det kommer til at se mere naturligt.
Pas på ikke at save hele toppen af, så der kun er vildstammen tilbage.
God arbejdslyst.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. marts 2015 kl. 16.54
Tak for svaret Anne Marie Lønbæk
Jeg tror desværre at min gemal har savet for meget af . Sket er sket, og træet kan jo erstattes.
Jeg har hældt flydende bivoks på snitfladen og tænker nu om jeg skal vikle grangrene omkring toppen? Jeg har også nogle cylindriske
hætter af armeret glasfiber, som jeg normalt bruger at sætte over mine store krukker om natten i starten, hvor der kan være meget koldt om natten. Kunne jeg sætte dem udenpå grangrenene? Der er ventilationshuller i hætterne.
Mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. marts 2015 kl. 16.55
Glemte billedet - undskyld
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 13. marts 2015 kl. 20.13
Det ser ud til at han har savet over podestedet, så du skal bare vente på de nye hængende skud. Kommer der nogle på stammen, skal de pilles af.
Du behøver ikke at gøre noget ved snittet.
Bare have tålmodighed.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. april 2015 kl. 17.00
Dette er fortsættelsen om det nedsavede piletræ. Min mand syntes ikke om at jeg ville vente på "mirakler" og foreslog at jeg gravede træet op og plantede noget andet - eller et nyt piletræ. Jeg sagde til ham at træet var noget vakkelvornt og at støttepinden måske var rådnet op. Da jeg ville vise ham hvor vakkelvornt det var, kunne jeg uden anstrengelse hive på træ og støttepind op. Det forstår jeg ikke helt, for roden var fin og intakt for 1 år siden og træet har da også haft fuld bladpragt på indtil i efteråret. Rodnettet ser mærkeligt ud. Er det mosegrise der har gnavet i roden? Der var dog tegn på liv og et par knopper på vej på podningsstedet. Nu er der dømt out - og jeg har købt et
salix-integra-hakuro-nishiki-med en stammehøjde på 60 cm i stedet for, hvis jeg ellers kan plante det samme sted.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. april 2015 kl. 17.01
Roden tæt på
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. april 2015 kl. 17.04
Træet har været væltet i en snestorm for 3 år siden, hvor den intakte rod var væltet op på grund af snetyngden i den massive top.
Uanset den noget mærkelige rod, var toppen begyndt at skyde. Skulle jeg grave træet ned et andet sted - bare for at se, hvad der sker?
Ingeborg
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 13. april 2015 kl. 20.58
Træet har tydeligvis dannet nye rødder på den gamle stamme, medens den gamle rod sikkert har taget skade, da den er væltet.
Prøv at plante den et andet sted og giv den en ny stok. Lidt dybere, så rødderne kommer godt i jorden. Husk at vande den i sommer.
Jeg ville nok have valgt noget andet end pil i det gamle hul. Skift for en sikkerheds skyld noget af jorden.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. maj 2015 kl. 20.05
Hej til Anne Marie Lønbæk
Selvom mit piletræ havde fået lov til at ligge på græsplænen natten over, ser det alligevel sådan ud. Jeg kan aldrig nænne ikke at prøve, så jeg gravede piletræet ned i min lille "kratskov". Og du havde helt ret i at tålmodighed lønner sig. I dag ser træet sådan ud - men står også i fin muldjord nu. Det bliver spændende at se om det er de sidste kræfter iboende i træet, eller om det virkelig vil tage fat.
Ingeborg
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. maj 2015 kl. 21.08
Der er masser af sovende øjne på den top, så den skal nok fin. Pas på stammen ikke begynder at sætte skud også, så skal de pilles af straks.
Husk at vande 'barnet' og ingen gødning den første sommer.
Hilsen
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.