Skrevet af: Gitte Ottosen, 10. marts 2015 kl. 22.56
Hej
Dagens mærkelige spørgsmål: Jeg bor i et forholdsvis nyt kvarter så al beplantning er lav. Samtidig har jeg en sti langs gavlen på mit hus, i nærheden af vinduet til mit soveværelse. Jeg har meget lyst til at plante et træ i forhaven der måske kunne skærme bare en smule i forhold til det direkte kik ind, men er der nogen der har et forslag til et træ der allerede som ungt har en fornuftig krone? Da det er en lille rækkehushave skal det helst ikke vokse til alt for stor højde :-)
På forhånd tak
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. marts 2015 kl. 8.10
jeg vil tro at et paradisæble eller en kirsebærkornel kan anvendes
Skrevet af: Lone Brems, 11. marts 2015 kl. 9.01
Hej Gitte Ottosen
Du har fået to gode bud på et lille træ.
Måske kommer et af de to til at passe - men du kan nok få et par bud mere, hvis du vil måle og fortælle om afstanden mellem husvæggen og stien?
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Freya Grossmann, 11. marts 2015 kl. 9.52
Ikke et mærkeligt spørgsmål, men præcis derfor, jeg aldrig selv ville købe et nybygget hus :-)
Hvis du kunne være interesseret i smukke buske, så kunne dronningebusk, forsythia, syrener eller klokkebusk være muligheder, afhængig af, hvornår du ønsker blomstringen.
Hyld er også hurtigtvoksende, og blomsterne dufter.
Skrevet af: Gitte Ottosen, 11. marts 2015 kl. 11.19
Glimrende ide, det havde jeg så ikke skænket en tanke:
Jeg har ca 7 meter fra hus til hæk foran huset, se billede. Træet der står foran vinduet nu er en japansk pil (tror jeg den hedder, den der får hvide/grønne/rose blade) og helt ude ved hækken står en Syren som jeg skal have flyttet over på den anden side af huset.
Skrevet af: Lone Brems, 11. marts 2015 kl. 21.01
Hej Gitte Ottosen
Tak for billede!
Det er svært at opnå at lukke af for indkig - for trækronen eller busken er næppe særligt velkommen, hvis den breder sig ud over hækken langs med stien..
Jeg vurderer at der er max 2 meter fra midtersprossen i vinduet til hushjørnet og til hækken og tilsvarende max 2 meter fra midtersprossen i vinduet til terrassedøren.
Skal hækken kunne gro og plejes uden gener kan dit træ eller busk ikke have en bredde på mere end 3 meter ialt (diameter) - og den vil muligvis så tage lige rigeligt af lyset på terrassen..... Det kan du bedst selv bedømme.
Så jeg synes, du skal blive ved at fokusere på slutstørrelsen ligemeget om du vælger træ eller busk.
God vejledning om det kan du få ved at låne dig til Jane Schul 's guide "Hvilken plante hvor" - der er bagest i bogen en rigtig fin oversigt over højde og bredde på "voksne" træer og buske.
Forslag:
Plant og plej et espalieret frugttræ. Du kan få det til at dække præcist det areal, du vil og det kan placeres så tæt som 75 cm fra husvæggen. Løsningen tager ikke lys fra terrassen men vil kunne formes, så den skærmer for indsyn både i vækstsæsonen og udenfor denne. Du kan vælge at beskære, så max højden kan nås fra jorden - dvs du ikke behøver at tænke på stige.
Du skal være / blive gode venner med en beskærersaks og have lidt tålmodighed, hvis du køber træet som 1 eller 2-årigt. Hvis du vil ofre lidt flere penge på projektet kan du starte med et lidt større træ - men gør du det skal du inden køb have besluttet hvilken form, træet skal ende med at have (vifte / kandelabre / palmette osv).
Og så skal der vælges espalier - der er flere løsningsmuligheder:
2 stolper med ståltråd eller wire imellem eller Rionet opsat på stolper. Tænk ikke i alt for solide og langtidsholdbare konstruktioner - træet skal jo gennem beskæring bringes til at "bære sig selv" - så støtte og opbindingsmuligheder er kun vigtige de første 5 - 7 år.
Mere viden:
Lån Jørgen Vittrup's bog "Beskæring Sådan får du mere lyst og bedre frugt" på biblioteket og kig lidt på afsnittet om espaliertræer. Det er ikke svært at opnå et godt resultat - især hvis du sørger for god plantning og for pleje (ved hvert år at forny en "fodpose" til træet af grov havekompost.)
Kig også i Havenyt's arkiv - søg på emnet "Æbledyrkning".
Jeg håber, du finder den helt rigtige, langtidsholdbare løsning ;-)
Venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.