Skrevet af: Willy N, 17. marts 2015 kl. 10.01
Der er en masse forslag til afskærmning- og afskrækkelse af rådyr. I virkeligheden er der nok kun det høje hegn.
Men når så skaden er sket, og disse bæster har ædt godt og lystigt i tulipanbedet, er det så ude med tulipanerne?
De har gnavet bladene ned til 10 mm over jorden.
Eller fortsætter tulipaner (og pinseliljer) med at vokse. Blot med hærgede blade?
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 17. marts 2015 kl. 17.48
planterne skal nok komme igen til næste år
Skrevet af: Willy N, 17. marts 2015 kl. 20.04
@Mogens.
Jeg mente nu iår.
Der er altid rådyr om vinteren. Og det er ok når der er sne.
Men ellers jager jeg dem ud.
Det er første gang i 25 år vi har dem på dette tidspunkt og jeg er nederdrægtig ked af, at de har ædt spidserne af 60- 70 tulipaner.
Ved du om tulipanerne alligevel kommer iår?
Skrevet af: Anja Egeriis, 17. marts 2015 kl. 20.07
Der kommer grønne blade - men jeg er ret sikker på, at de ikke vil blomstre i år, desværre. Møgdyr!
Skrevet af: Palle F., 17. marts 2015 kl. 21.23
Blomsterknopperne sidder nede i løgene, de er dannet i efteråret og først på vinteren. De burde komme op når det er tid.
Skrevet af: Willy N, 17. marts 2015 kl. 22.33
@Palle
Det er lige hvad jeg ville høre ;)
Skrevet af: James F., 18. marts 2015 kl. 7.56
Tænk så forskellige vi er. :)
Opråb:
" Kom over og spis tulipaner hos mig, rådyr"!
"Det vil glæde mig at SE jer. - MEN, I skal Denondelynemig holde jer fra mine frugttræer"!
;)
Naturen var her før Os, den bringer os heldigvis langt mere glæde end sorg. Tilgiv dyrene, det giver fred i sindet.
Go´dag
Skrevet af: Willy N, 18. marts 2015 kl. 14.15
@JR F.
Mennesket er en temmelig ny bestanddel af - ja- naturen. Der er såmænd intet Guddommeligt over mennesket og hvad vi gør er såre naturligt. Også når det vi gør er mindre hensigtsmæssigt - for os selv eller omgivelserne - er det såmænd ganske naturligt.
Og jeg vil ikke ha' rådyr i min have!
Er det sne om vinteren, får de lov til at være her og overnatter under grantræerne (og æder knopper m.m.).
Men jeg jager dem væk, så snart sneen er væk og jeg vil ellers ikke se dem i haven!
Når nu du taler om tilgivelse, er det nu nok rådyret, som skal i gang med syndsforladelsen. Så vidt jeg husker er rådyret indført.
Vi kom først!!
Og konkret må tulipanerne nødvendigvis været kommet frem inden rådyret kommer forbi!!
Tulipanerne kom først!!
(Grådigheden kendetegner til en hvis grad det moderne menneske og i virkeligheden ville jeg meget gerne have begge dele: Tulipaner, pinseliljer m.m. og rådyr og så kan jeg sætte hegn op så det ligner en dyrepark. Men der skal ikke være hegn om bedene og skal jeg se rådyr, er det bare at gå en tur i skoven en morgen. Men vi har boet her i 25 år og det er første gang de er kommet så sent i haven).
:)
Skrevet af: Lars Holt, 18. marts 2015 kl. 21.35
Jeg er desværre ret overbevist om, at rådyrene også har spist årets blomsterknopper. De følger jo med bladene op og skulle blomstre om kort tid.
Der kommer ikke erstatningsblomster i år.
Skrevet af: Willy N, 18. marts 2015 kl. 23.05
@Lars
Nu gik jeg lige og glædede mig over der blev lidt til dyrene og lidt til mig. Men det bliver så spændende at se. Får jeg tid vil jeg studere lidt nærmere Hvordan løgplanter udvikles .
Skrevet af: Jette Møller, 24. marts 2015 kl. 0.09
Sidste år startede rådyrene deres hærgen af tulipanerne, mange af dem blomstrede alligevel, om end det så lidt sært ud uden blade. Nu har de så været på rov igen og som sædvanlig kaster man først brønden til, når barnet er druknet, men nu er der 3 rækker el-hegn sat op, så kan de lære det. Jeg har lagt mærke til, at det kun er de helt nye skud de tager, når bladene har en vis størrelse, gider de ikke æde dem
Skrevet af: Willy N, 25. marts 2015 kl. 10.00
@Jette.
"at det kun er de helt nye skud de tager, når bladene har en vis størrelse, gider de ikke æde dem"
Det er jo interessant hvis vi kan overdække tulipanerne til de bliver store og fjerne overdækningen når de skal til at pynte.
Det prøver jeg næste år (efter jeg har plantet de 75- 100 løg. Der kommer næppe meget ud af de løg der står og har kastet energien op i bladene (rådyrene))
Skrevet af: Jens Knudsen, 25. marts 2015 kl. 10.06
Sidste år havde jeg massivt besøg af et rådyr og hendes to kid.
Moren kom i min have med sine børn, som var det til en slikbutik.
I foråret blev tulipaner gnavet ned og der var også besøg efter samme lækkerbiskner hos naboerne.
Senere gik det ud over mine gode rosensamling, frugttræer o.a., mens kiddene blev større.
De havde endda været så frække at have været i naboens drivhus og gnasket løs. En åben dør er for indbydende.
Jeg forsøgte adskillige gange med skiftende metoder at jage dyrene ud af haven. De kom snart igen hvis det overhovedet lykkedes. Nogen gange følte jeg de rakte tunge af mig.
Navnlig kiddene var nærmest nysgerrige efter at holde øje med, hvad jeg nu kunne finde på.
Da jeg listede mig nærmere for at tage billedet, kom den mig i møde.
De er jo søde, de møgdyr.
Måske er det en anden slags rådyr, Willy kan jage ud af haven.
Nu er det igen tiden med tulipaner i god rådyr-slik-størrelse.
Endnu har der ikke været rådyr i nærheden af dem.
Jeg har et stort ønske om at sidste års plageånder med deres store brune øjne ikke vender tilbage.
Både for min haves frodigheds skyld og for at jeg ikke igen skal forsøge mig som rådyrs jager, der i sidste ende må erkende sit nederlag.
Hvis de kommer igen, tror jeg, jeg vil acceptere deres tilstedeværelse og bare nyde dem. En djævelsk flirten med muligheden for at en jæger har nedlagt dem, kan jeg ikke bortforklare også sniger sig ind i tankerækken.
Skrevet af: Tilde P., 25. marts 2015 kl. 11.05
De kan så også give mange glæder.
Her et lam ( det hedder de ) på 2 mdr.
" Lille spejl på jorden der, hvem er smukkest i hele verden ? "
Skrevet af: Tilde P., 25. marts 2015 kl. 11.09
Eller her, hvor der er kø for at få vasket tæer :-)
Skrevet af: Willy N, 25. marts 2015 kl. 15.49
@Jens.
Måske er det fordi jeg har mit udseende med mig, når rådyr skal skræmmes ;)
@Tilde.
Selvfølgelig er dyrene søde. Men det er tulipaner også!
De må altså lærer, at der kun er adgang om vinteren.
Til næste år laver jeg en eller anden net-anordning, som jeg kan fjerne, når tulipanerne er store for at se om det holder, hvad Jette skriver, at rådyrene lader "voksne" tulipaner i fred.
Skrevet af: Tine Horsum, 25. marts 2015 kl. 23.16
Prøv med Fraxilaria (Kejserkrone), den der lugter af rævetis! "Mine" rådyr har desværre aldrig ædt noget (jo knopperne af to jordbærplanter, der ikke var plantet ud) vigtigt, jo- den fældede ask, der spirede på ny, som de udryddede for os. :-D
Men, det er jo forskelligt, hvor man bor, og hvad man har. Pt har vi genboens høns, og har derfor hegn af den billigere type. Det er surt, når de skraber planter op!
Høns har ikke lugtesans, derfor har de skrabet stort set alle mine geranier op. Møgdyr!
Folk, der brokker sig over at katte gør i bedene- burde prøve høns!
Men sådan ER vi jo så forskellige. ;-)
Mvh
Tine- hvis geranier, resterne, nok må holde flyttedag. Til gengæld er SNERLERNE i bedet væk. Ja! Noget er bedre for noget.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.