Skrevet af: Jack Petersen, 19. marts 2015 kl. 6.19
Hej jeg satte for nogle år siden en del Krokusser i græsplænen. Men jeg synes ikke d bliver så store og flotte som dem man ser mange steder.
Jeg er ikke typen der gør så meget ud af at gøde min græsplæne men ville det være en idé at gøde de steder hvor Krokusserne står? Og i så fald hvornår og hvilken gødning?
Mvh. Jack
Skrevet af: Tom Andersen, 19. marts 2015 kl. 6.57
Måske klipper du plænen for tidligt? Gør du det, er der kun én vej for dine krokus og det er nedad!
Hvis du ikke gøder din græsplæne, så har du om få år ingen plæne, men en græsmark og måske en del mos.
Hvis du vil have en plæne - i ordets egentlige betydning - med krokus, så slipper du ikke for at gøde plænen lidt og så er der også næring nok til krokus. Især hvis du bioklipper!
Skrevet af: Jack Petersen, 19. marts 2015 kl. 7.24
Tak for svaret.
Jeg tror ikke jeg klipper for tidligt.
De blomstrer også men er bare ikke så store og flotte.
Mht. gødning har jeg nu i mange år haft en pæn plæne uden at gøde den.
Jeg samler ikke græsset op når jeg klipper så både dette afklip og nedfaldende blade og grene igennem efteråret er vel med til at holde plænen i gang?
Skrevet af: Tom Andersen, 19. marts 2015 kl. 7.46
Jamen, så må du jo være tilfreds med plænen. Hvor mange år har du haft en plæne uden at gød overhovedet? Har du et billede? Det er en kunst, som mange - inklusive undertegnede - der vil misunde dig!
Læs evt. denne vedr. løgplanterne:
www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/graesplaenen/1317.html
Skrevet af: Anja Egeriis, 19. marts 2015 kl. 8.36
Jeg har nu heller aldrig gødet min græsplæne :) Og det er da rigtigt, at der ikke er meget "engelsk plæne" over den, men den er da jævnt grøn...
Det bør vel heller ikke være nødvendigt, når afklippet bliver liggende?
Skrevet af: Freya Grossmann, 19. marts 2015 kl. 13.37
Der er meget forskel på løgkvaliteten af forskellige krokus. Hvis du har lagt de dyre forædlede løg, bliver blomstringen flottere end hvis du har lagt de billige løg.
Det kan ikke opvejes med gødning...
Skrevet af: Tom Andersen, 19. marts 2015 kl. 20.30
@Anja
Kommunikation _er_ bare svært :)
Hvis man vil den "engelske plæne", som jeg tror mage stræber efter, når de anlægger ny plæne, slipper man ikke for massiv gødning og lugning (sprøjtning) - det tror jeg vi er enige om.
Og derfor er vi mange der _ikke_ vil have den engelske plæne :)
Hvis en almindelig græsplæne aldrig gødes ud over det bioklipningen kan bidrage med, vil der være en stor risiko for at andre planter inklusive bøtter, Ærenpris, Bellis, mosser og hvad har vi, overtager og plænen og resultatet ender med en "græsmark". Skal det ikke ske, kræver det en kæmpe indsats med lugning og sker det, vil man være lige lykkelig af den grund.
Bliver "græsmarken" brugt flittigt af f.eks. legende børn, vil "græsmarken" hurtigt blive fyldt med "bare pletter", mens en græsplæne kun med begrænset "ukrudt" og i god vækst, vil være mere slidstærk.
Selv gøder jeg begrænset (organisk), luger begrænset bøtter og Bellis, så bestanden kun er "hyggelig" og har som resultat en "almindelig græsplæne".
Jeg har ikke selv erfaring med "løgplænen", men er blevet lidt "tændt" (igen) og overvejer nogle af de mindst næringskrævende og tidligste løg. Tidlige, fordi jeg vil være sikker på at bevare græsplænen og det må da være en fordel, at løgplanterne ikke er for længe i vækst. Skal det lykkes, er jeg ret overbevist om, at græsset skal have noget gødning i starten af vækstsæsonen, hvis det overvejende skal være græs der er i plænen.
De to mislykkede eksempler på en løgplæne, som jeg har kendskab til, er jeg ret sikker på mislykkedes fordi man ikke kunne trække græsslåningen længe nok til at løgene var "fedet op" til næste års blomstring.
Den helt friskgrønne plæne med et strejf af gule bøtter og Bellis er - efter min mening - meget smukkere end den sterile "engelske plæne".
Skrevet af: Willy N, 19. marts 2015 kl. 21.40
Vi har ikke, i 25 år givet plænen gødning. Og det er sgu alligevel en græsplæne!!
Men vi har to.
Den ene mindre er fyldt med blomstrende pinseliljer lige om lidt. Her får græsset lov til at gro hele sommeren og slå først sidst på efteråret. Pinseliljerne står fantastisk flot og breder sig.
Den anden noget mere veltrimmede har jeg gennem årene plantet hundredevis af krokus. Der kommer nogen, men de er sikkert som Jacks. Små og spinkle og der bliver gradvist færre.
De bliver små fordi, som Tom skriver, plæneklipperen snupper dem inden løgene er blevet fyldt op. I øvrigt samme problem med nøgne jomfruer vi også har stående i plænen.
De får dog lov til at leve fordi der slås uden om dem.
Vi bruger bio klip på plænen som klippes.
Græsplænen som ikke klippes, med pinseliljerne, skal have kalk tidligt på året for ikke "gå i højmose".
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.