Forum

Beskæring af gammel gran

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gert Andersen, 22. marts 2015 kl. 17.20

Vi overtog et dødsbo med en have som nok tog magten fra de gamle beboere.

De store træer i baghaven skygger en del for resten af grunden, og er til meget stor gene for naboen på koteletgrunden bagved. Deres tagrender fyldes med nåle og grankogler. For at imødekomme naboen har vi valgt at fælde nok 2-3 alm. rødgraner som står til venster for den store sølvgran(?) med mejsekassen på billedet. Til gengæld skal et gammelt råddent flethegn erstattes med en hæk. Den er naboen helt med på.

Men kan man styne den gamle sølvgran så den bliver mindre, og så kronen bliver smallere og tættere? Eller er det for sent med sådan en gammel sag?

Vil den kommende hæk få problemer når en del af hækken kommer til at stå inde under sølvgranen? Den har jo nok et gedigent rodnet som suger en masse vand ud af jorden.

Når rødgranerne er væk skal der i øvrigt også findes på et eller andet til tæt og hurtigtvoksende for at gøre vore have lidt mere ugeneret. Alternativt et cykel/redskabsskur.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 22. marts 2015 kl. 17.45

Hej Gert.

Styning kan lade sig gøre, men bliver sjældent kønt og er ikke træets livret, men snarere en langsom død. Jeg kan forstå hvis det hele er blevet meget tæt at du vil fælde nogle af træerne, men lad den med mejsekassen være (jeg kan ikke lige se hvilket træ der er tale om) - det vil komme mere til sin ret som solitær, men det frygteligt ud (efter min mening) som stynet.

Det kan selvfølgelig tyndes ud (en foryngelsebeskæring), men resultatet er igen sjældent ret kønt og så ender det måske med at man helt fælder træet. Træet er voksent nu og vokser givet ikke ret meget, så lade det være og nyd at du kan voksne træer i haven;-)

Der er jo også et læ-aspekt i det - ofte når man har fældet så store træer, vil man konstatere at de faktisk gjorde gavn, og at man nu er mange år fra at få tilsvarende læ, af evt. nyplantede træer. Det tager 20min. at fælde et træ der har taget 50år om at vokse sig så stort...

Fælder du enkelte af træerne vil der givet komme mere lys og solen står jo også lavt på himlen på denne årstid - måske du skulle vente til sommer og vurdere det igen?...

Mht. de andre spørgsmål, synes jeg du skal håbe på at få et råd fra eksperterne her i foraet.

De bedste hilsener
Anders

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 22. marts 2015 kl. 18.28

Jeg ville få den fældet, og så plante noget andet. Gran/fyr tåler dårligt beskæring, og de bliver sjældent pænere af beskæring. i en almindelig parcelhushave- er der ikke plads til de store træer.

Slet ikke, hvis de lægger sig i en syorm. Vi fik fældet vores store flotte kastanje- af den grund. Meget ærgerligt, da den var karaktertræ, men den var også skambeskåret= var ved at rådne op indefra.

Hvis du gerne vil have et nåletræ, så er lærk taknemmelig (og kan beskæres). Vi er ved at overveje om, vores Østrigske Bjergfyr skal lade livet: Den sviner og hælder nåle og kogler- alle steder. Den har det alligevel ikke supergodt her i vesten-havvind. I "Bodil" har den fået knækket en gren, der sidder oppe i toppen...

Mvh
Tine- jeg elsker store træer! Men...

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Andersen, 22. marts 2015 kl. 18.36

Ja A.K.Rasmussen.

Du har jo nok ret. Mener for resten også at det var "bonderøven" som stynede et gammel kastanietræ, og som måtte fælde det helt efter 1-2 år pga. råd og dårlig vækst.

Tænker at lade den store majestætiske sølvgran stå, og så fælde de gamle rødgraner som jo smider mange nåle og grankogler på naboens havegang og tagrende. Den har ikke vist ikke svaghedstegn ved de orkaner der har været siden 2012. Stammen er meget solid. Men der skal så tænkes fremad med nyplantninger som kan nå at vokse op inden det eventuelt måtte blive aktuelt at fælde den store sølvgran.

Der står jo også et par forpjuskede thujaer bag det store træ, og de sviner ikke naboens grund, og vil stadig give baghaven et præg af skovbryn.

Den aftalte hæk må så blive plantet som aftalt, og så må vi jo se om den kan gro i nærheden af rødderne fra sådan et gammelt træ.

Jeg kan i øvrigt nævne at jeg såede diverse graner i vindueskarmen som teenager i slutningen af 70erne. Af lærketræerne var der særligt et frø som var det første til at spire, og som blev en lille smule højere end de andre. Det fulgte denne fine stil i mange år i mine forældres have og lige indtil nemesis ved orkanen i december 1999 hvor toppen blev blæst væk. Det dannede så en masse nye skud som voksede lodret opad fra brudstedet, og blev til et fint træ.

For 3 år siden blev det så fældet fordi det fyldte for meget i haven sammen med alle de andre forskellige træer... :-) Jeg har dog stadig en skive af træstammen skåret af lige ved roden.

Interessen for træer udmyntede sig også i at min bror og jeg trak forskellige træer op af den norske muld og tog dem med hjem (vi var ikke klar over at man sjældent må udføre planter fra andre lande). Men disse birke og grantræer har deres helt egen rytme i forhold til de danske versioner. - Vokser meget langsomt. Er meget slanke. Springer ud meget sent, og smider bladene meget tidligt. Det kunne måske være til inspiration for danske haveejere...

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 22. marts 2015 kl. 19.03

Hej Gert.

Det tror jeg du bliver glad for...

Store træer har noget majestætisk over sig og en have kan ret hurtig blive kedelig at se på uden disse stemningsdannere.

De norske træer du nævner er nok tilpasset de ringe vækstbetingelser i fjeldene. Men ja, når man ser hvor mange mennesker der mener at deres birketræer skal topkappes og vi andre så skal pines med synet af deres dødskamp indtil de rådner væk, havde det måske været smartere at vælge nogle versioner der ikke blev så store til at starte med. Omvendt vil man jo ofte gerne have at tingene gror hurtigt op - utilfredsheden melder sig først når de bliver ved med at vokse!;-)

Men der er i min verden intet galt med at have et enkelt eller to store træer i haven - bor man vindudsat burde det være en pligt, for det gør da udelivet rarere at der er noget der dæmper vinden og bryder bygningernes konturer.

Venlig hilsen
Anders

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Andersen, 22. marts 2015 kl. 19.38

Hej Anders

Enig. Jeg tror de fleste glemmer tænker på at plante de nye "arvinger" i god tid.

Ved en ny have kunne det jo være fornuftigt at plante både langsomme og hurtige på samme tid. Fælde de hurtige når de langsomme er blevet passende store, og derefter supplere med flere af de langsomme versioner. - Så gør det ikke så ondt når et træ skal fældes. Og det vil selvfølgelig ikke skade at tænke over konsekvenserne for naboerne når der planlægges. Det vil måske reducere antallet af konflikter.

Hilsen fra
Gert

Nyt svar til emnet »Beskæring af gammel gran«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af gammel gran

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider