Skrevet af: Trine Hansen, 29. marts 2015 kl. 20.34
Hej alle
Jeg er igang med at rykke lidt rundt i haven og et nyt bed skal nu opstartes. Jeg har ikke før prøvet flis i bedene, men fristes af lettelsen af arbejdsbyrden og ukrudt.
Så nu til spørgsmålet...
Skal der fiberdug under? Hvor tykt lag flis? Og hvordan gør jeg med planterne? Jeg kan jo ikke plante i jorden og så herefter fylde x antal cm lag flis på? Planterne vil vel ikke blive glade for at blive dækket så meget til "over almindeligt niveau" mener jeg? Graver man rundt om planterne og fylder op med flis? For så bliver fiberdug vel svær at bruge på de små forhøjninger der vil være ved planterne?
Hvad er korrekt fremgangsmåde?
På forhånd tak for svar.
Skrevet af: Lone Brems, 29. marts 2015 kl. 20.47
Hej Trine Hansen
Er det rigtigt forstået, at du planlægger et bed med bar jord mellem planterne og at det er ukrudt på disse områder, du gerne vil være fri for at skulle luge væk?
Og hvis det er rigtigt forstået: Hvorfor vil du have bar jord mellem dine planter ?
Jeg vil gerne dele mine erfaringer med dig - men jeg vil også gerne være sikker på, at jeg har opfattet din beskrivelse rigtigt ;-)
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Trine Hansen, 29. marts 2015 kl. 20.56
Det er rigtig forstået Lone :)
Jeg ønsker ikke bunddækkende planter mellem planterne, hvis det er den slags alternativer du tænker på :)
Skrevet af: Lars Holt, 30. marts 2015 kl. 9.53
Jeg vil så foreslå, at du dropper ukrudtsdug og flis og i stedet lægger et lag flisegrus over bedet - det er ret nemt at luge i. Og der kan suppleres op, efterhånden som det bliver for opblandet.
Skrevet af: Lone Brems, 30. marts 2015 kl. 21.49
Hej Trine Hansen
Er det en mulighed at plante tættere end først planlagt? Alene det vil jo kunne reducere ukrudtslugningen en hel del ...
Hvis du skæver lidt til størstedelen af plantesamfundene på vores breddegrader bliver det tydeligt at bar jord ikke er en stabil tilstand - og vil du opretholde den alligevel kræver det arbejde.
Fiberdug er et plastmateriale, som er længe om at blive nedbrudt i naturen. Så følg første del af Lars Holt's råd og lad fiberdugen blive på rullerne i dit plantecenter ....
Det er iøvrigt vanskeligt at opnå en bare nogenlunde begrænsning af nogle af de mest sejlivede ukrudtsarter om senegræs, tidsler, hønsegræs, agersnerle på et areal, dækket af fiberdug som der er skåret adskillige huller i i forbindelse med plantning af ønskede vækster.
Du kan opnå mange fordele ved at sørge for et højt indhold af plantedele under nedbrydning i et lag på 5 - 8 cm ovenpå jorden i bedene. Rens jorden grundigt, inden den delvist omsatte kompost udlægges ovenpå jorden i bedene. De nyplantede vækster skal have knap så tykt lag ind omkring væktszonen (og vækstpunkterne skal selvfølgelig holdes helt fri for dette jorddække).
Du vil opleve at fremspiring af ukrudt dæmpes, jorden bliver tilpas fugtig og (efterhånden) luftig, så det er lettere at fjerne det ukrudt, der alligevel kommer. Endelig vil sådan et jorddække gavne mikrolivet i jorden og dermed også dine planters trivsel.
Det er ikke tilfældigt at jeg foreslår kompost i stedet for flis. Træflis har et meget højt indhold af cellulosefibre - og ikke så meget andet.
Det tager flere år før svampe- og bakterievækst har nedbrudt og omsat fibrene i en grad, så der frigives næringsstoffer til gavn for de planter, du gerne vil have til at trives.
Vælger du i stedet for en alsidigt sammensat kompost får du et bredt spektrum af næringsstoffer og en langt mere kontinuerlig frigivelse af vandopløselige næringsstoffer til gavn for dine planter.
Læs evt mere om jorddækning med halvomsat kompost ved at søge på
Brunt jorddække - der er pænt mange artikler i arkivet ;-)
Venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.