Skrevet af: Terese Jensen, 2. april 2015 kl. 21.54
I efteråret var jeg så letsindig at "smide" nogle frø i en potte og se om de ville spire - jeg fik ikke skrevet hvilke frø det var (og jeg er ret sikker på at det er nogen frø jeg selv har høstet), men tænkte at jeg da sagtens kunne huske hvad jeg havde sået.... Og det kan jeg så selvfølgelig ikke og nu vokser de for fuld kraft... Er der nogen der har en ide til hvilken blomst/plante disse spirer kan være?
Skrevet af: Bente Madsen, 2. april 2015 kl. 22.36
Det ligner absolut løgfrø af en art.
Skrevet af: Terese Jensen, 2. april 2015 kl. 22.43
Det kunne måske være allium - dem har jeg taget frø af på et tidspunkt....
Skrevet af: Terese Jensen, 2. april 2015 kl. 23.00
Allium som denne slags, som jeg desværre ikke kender det fulde navn på, men hvor frøene er høstet fra i egen have - hvis det altså er sådanne spirer :)
Skrevet af: Anja Egeriis, 2. april 2015 kl. 23.26
Det kan det sagtens være :)
Skrevet af: Lars Holt, 3. april 2015 kl. 10.27
De sår sig villigt i haven.
Skrevet af: Anja Egeriis, 3. april 2015 kl. 12.01
Ja - men er ret lette at få luget væk.
Desværre er de 2-3 år om at gå i blomst, så det er lidt et tålmodighedsprojekt :)
Skrevet af: Svend Høst, 3. april 2015 kl. 14.30
Det er prydløg som ellers er svære til at spire .
Skrevet af: Terese Jensen, 3. april 2015 kl. 19.10
Anja, nu har jeg (vi) endelig fået vores eget sted (læs: for 1½ år siden) så nu har jeg al den tid der skal til for at få etableret en have med de blomster, buske, planter mm. jeg synes der skal være :) Sidste sommer gik med at se hvad der voksede frem og hvor, men desværre var det ikke meget der kom frem. På den anden side, så giver de jo frit spil og rig lejlighed til at jeg selv kan sætte det præg på haven som jeg ønsker, så jeg læser havebøger i stor stil for at få ideer til "indretning".
En af mine "hobbyer" de sidste par år, har været at tage frø af forskellige blomster. Jeg synes det er meget sjovere, hvis jeg selv kan lave mine planter (eller bytte med andre) end at købe store flotte færdige planter på planteskolen. Det tager selvfølgelig en del længere tid, men tilfredsstillelsen (for mig i hvert fald) er og vil blive så meget desto større om nogle år, når bedene er blevet etableret og begynder at syne af noget.
Tak til jer alle for svar - hvis nogen er interesserede, så har jeg stadig lidt frø tilbage :)
Skrevet af: Freya Grossmann, 3. april 2015 kl. 20.56
Du vil kunne få glæde af deljorden.dk
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 3. april 2015 kl. 21.27
Hej Terese.
Jeg synes også det er sjovt og spændende at lave mine egne planter, og tænk på alle de penge man sparer :-) Pt er mine vindueskarme fulde af potter og bakker med nyspirede stauder og sommerblomster.
Jeg er også blevet helt vild med Allium, og heldigvis selvsår de i store mængder. Jeg har læst, at de blomstrer efter 3-4 år.
Så vidt jeg husker er dem på billedet her(den store klump) 2 år gamle, og da de står lidt tæt, tænker jeg, at jeg vil grave dem op og flytte dem, når bladene begynder at visne ned.
Held og lykke med dine Allium.
Hilsen AG.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.