Forum

Lilje eller…?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gitte Ottosen, 5. april 2015 kl. 15.53

Hej
jeg har sammen med min søn og svigerdatter overtaget en kolonihave sidste efterår, og nu er vi ved at rydde op og gøre klar i haven :-)
I går fjernede jeg det døde løv fra et staudebed, og her kunne jeg konstatere at planterne var ved at flytte ud af bedet! de skubbede simpelthen med de sten der var lagt som grænse til bedet. Men nu er spørgsmålet så:
hvad søren er det her for en staude og kan jeg bare dele den og flytte med den. Det virker umiddelbart som om hele rodnettet ligger ovenpå jorden. Jeg gætter på lilje men ved det ikke :-)

Venlig hilsen
Gitte

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 5. april 2015 kl. 16.39

Hej Gitte.

Jeg tror det er en Iris af en slags, men uanset om det er Iris eller daglilje, kan man,med en skarp spade, grave nogle blokke op og flytte dem.

Hilsen AG.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Ottosen, 5. april 2015 kl. 16.44

Mange tak for hurtigt svar, et tillægsspørgsmål er så om de skal dækkes helt med jord ved flytning eller om de skal ligge på samme måde :-)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 5. april 2015 kl. 17.19

Hej Gitte.

Jeg plejer bare at grave en klump op, og placere i et nyt plantehul, nogenlunde som de var før. Men dem på billedet som er "kravlet" op, kan du godt presse lidt ned i jorden, uden direkte at dække dem med jord.
Ved ikke om det er den korrekte måde at gøre det på, men det plejer at fungere fint :-)

Hilsen AG.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 6. april 2015 kl. 5.45

Har du for mange, kan de afsættes på deljorden.dk.

Måske kan I også finde noget nyt til haven?

Kunne det være pæoner? Jeg kan bare ikke se nogen knolde.

Nyt svar til emnet »Lilje eller…?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Lilje eller…?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider