Skrevet af: Leise Klingenberg, 7. april 2015 kl. 14.03
Hej
Har en gammel buxbum-busk, jeg skal beskære. Der er store gamle grene (ca. 5-7 cm. i dia.), der skal fjernes.
Og nu mit spørgsmål:
Kan jeg sætte grenene i vand og lade dem slå rødder (kan de det?) og herefter plante dem, eller kan de stikkes direkte i jorden og med held gro videre? Eller kan formering kun ske ved små stiklinge?
Jeg vil vente til efteråret med beskæringen.
Skrevet af: Willy N, 7. april 2015 kl. 14.44
Det er min erfaring, at det bedste tidspunkt er nu. Jeg tager de mindste friske skud fra (2- 3mm) og fjerner alle blade så der er 2 til fire i toppen.
Stikker skuddet i jorden til bladene er 5- 10 mm. over jorden.
De stikkes i potter med alm. havejord. Kan sikkert også blot stikkes i jorden.
Skrevet af: Tine Horsum, 9. april 2015 kl. 17.35
En anden metode er: Tag de nyeste skud hen i juli/augist, strip dem for blade som nævnt ovenfor, sæt dem i en flamingokasse med jord og dæk med hvid plast, kassen anbringes i skygge.
Men Willys metode lyder nemmere, det må jeg prøve! (Især fordi, det er umuligt at opdrive flamingokasser...)
Jeg har en noget forvokset broget-bladet buksbom, der egentlig står rigtigt dumt, så jeg har da overvejet at fælde den, men så skulle der jo være efterfølgere af den...
Mvh
Tine- der egentlig synes buksbom lugter af kirkegård... ;-)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. april 2015 kl. 9.00
Jeg synes at buxbom lugter endnu værre, nemlig af kattetis! Vores lokale havecenter havde nogle buksbom stående til pynt ude i forhallen sammen med andre smukke forårs sammenplantninger. Da jeg gjorde dem opmærksom på kattetisstanken, fjernede de dem omgående. De kunne indtil da ikke forstå, hvorfor der lugtede så grimt i forhallen. Mon denne lugt gælder for alle sorter af buksbom?
Ingeborg
Skrevet af: Willy N, 10. april 2015 kl. 23.41
@Ingeborg.
Det ku jo også være, at havecenteret skulle se at få neutraliseret deres hankat(e). ;)
Skrevet af: Tine Horsum, 11. april 2015 kl. 7.18
fraxilaria . lugter af rævetis.buksbom lugter specielt, men ikke af kat. jeg, burde dog vide det.
mvh
tine har mange katte
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. oktober 2015 kl. 9.42
Fint Tine! Vi har ikke kat, så rævetis er også ok for mig:-)
Ingeborg
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 24. oktober 2015 kl. 19.29
Alle haveejere mener at det er kattetis, buksbom lugter af. Især i sol.
Bærperikum, som bruges meget i buketter, lugter af rævetis.
Der er nogle få buksbom, der ikke lugter, og dem vil blomsterbindere helst have.
Jeg kender ikke navnet.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Tine Horsum, 24. oktober 2015 kl. 19.52
"Kejserkrone" (Fraxiliria) stinker altså grangiveligt som rævetis- uanset om de er gule eller orange. Det er nogle pæne (og ret kostbare) løgplanter- men de stinker til tider. især før blomstring.
Jeg har haft ukastrerede katte, og deres urinmarkeringer lugter også meget. Men, det synes, jeg nu ikke buksbom gør. ikke på den måde.
Jeg tænker mere: Er I helt sikre på at der ikke er ukastrerede hankatte, der har markeret her?
Mvh
Tine
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 24. oktober 2015 kl. 20.50
Jeg kan jo ikke tale for andre haveejere, men her kommer ikke hankatte, der kan tisse i 2 m højde, for så vil jeg til at være bange for 'dyret'.
Og hvorfor skulle den strinte på lige buksbom??
Anne Marie
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 24. oktober 2015 kl. 20.53
Kejserkrone hedder altså Fritillaria.
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.