Forum

Er potten til dette figentræ stor nok?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bonnie Haagensen, 8. april 2015 kl. 15.18

Hej
Jeg har netop taget min figentræ, købt sidste år, ud af skuret og står nu på terrassen. Men jeg bliver i tvivl om potten er stor nok.
Se billede. Skal sådan et træ helst have stor potte eller plantes i haven?
Tak
Vh
Bonnie

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 8. april 2015 kl. 17.08

Hvis man begrænser rodnettet, begrænser man også kronen, og dermed frugtsætningen...

Spørgsmålet er vel også om potten er stor nok til sæsonen, eller om det er på lang sigt du mener?
På lang sigt vil træet i hvert fald hurtigt kunne udpine jorden for næringsstoffer. Desuden skal det også vandes langt mere, når det står i en krukke, end hvis det blev plantet i jorden, hvor rødderne kan udvikle sig frit.

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. april 2015 kl. 18.45

Det skal selvfølgelig plantes ud på friland , gerne op ad en sydgavl.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. april 2015 kl. 19.00

Lige netop med figner fremmer man faktisk frugtsætningen ved at klemme rødderne :)

Jeg ville nok finde en større krukke, hvis det er meningen, at den skal dyrkes i krukke fremover - og hvis den skal plantes ud, er det godt, hvis man kan begrænse rødderne på en eller anden måde, da den ellers vil vokse voldsomt på bekostning af frugtsætningen.

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. april 2015 kl. 22.16

Anja, vedr. figner.
Er det din egen erfaring, eller hvor har du hørt/læst det.
Det lyder ikke helt fjollet, for der er mange træer som danner flere blomster hvis de bliver pint lidt.
Det er bare vanskeligt at begrænse rødderne på et figentræ da de går langt ned i jorden og udbredelsen er lige som kronen.
Ved min gamle bornholmer figen er jeg stødt på rødder 2½m. væk fra stammen.

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. april 2015 kl. 7.51

Det læser man rigtig mange steder, når man googler - det er en helt almen ting om figner :)

Men jeg er da enig i, at det kan være bøvlet - mit figentræ i drivhuset har sprængt sin potte nede i jorden og begynder nu efter 6 år at kravle ud under fliserne, så måske kommer jeg til at fjerne det helt, hvilket vil være superærgerligt...

Jeg overvejer at få støbt en "kasse" til det med lidt drænhuller i bunden for at styre det - det giver nemlig mange og lækre figner!

Mht. næringsstoffer, Freya - figner er meget nøjsomme og skal helst ikke have det alt for godt - igen vil det gå ud over mængden af frugt.

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. april 2015 kl. 8.28

jeg har aldrig begrænset rødderne på vores figentræ og der er altid flere hundrede figner om året

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. april 2015 kl. 9.13

Anja, nedgravede fliser på højkant.

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. april 2015 kl. 13.04

Ja - men de skal godt nok langt ned, og den skal nok snige sig gennem mellemrummene...

Jeg var nede og grave i det drivhusbed, som den også havde sendt rødder ud i, og der var jeg helt nede i 60-70 cm dybde og hakke rødder over :(

Så hvis jeg gør det, bliver det noget med 1 m ned hele vejen rundt - de to af siderne er allerede klar, da drivhussoklen er støbt ned i 90 cm.

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. april 2015 kl. 13.58

Rødder sprænger let beton, men kan have svært ved at komme igennem et elastisk, sejt materiale, f.eks. kraftig plastic.

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. april 2015 kl. 14.25

Jeg har googlet figen og pottestørrelse og fig trees in pots og langt de fleste anbefaler jævnligt at skifte potte op så de passer til figens rodnet, gerne lidt stører , der er så sandelig også nogen der går den modsatte vej og vil begrænse rodens størrelse for at stresse planten til at blomstre mere, men det meget begrænsede rodnet kan ikke følge med .
Men den bedste måde er trods alt direkte i jorden enten i drivhus eller på friland.

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. april 2015 kl. 14.59

Det bedste er vel det, som man selv har lyst til, så længe man ikke tager livet af planten...

Måske skal jeg prøve med kraftig bassinfolie i stedet, Lars :)

Og det er ikke fordi jeg er megaond - den vil få næsten 1 m2 og har stadig mulighed for at sende rødder nedefter. Går det ikke, må den jo helt op og bo i en meget stor potte - det er ikke en udendørsfigen, så den skal være i drivhuset.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. april 2015 kl. 21.23

Tag nu et par stiklinger af planten, inden du får hakket alle rødderne over på den store.

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. april 2015 kl. 21.43

Jeg hakker ikke alle rødderne over - den skal nok overleve :) Men jeg har allerede lavet tre nye planter sidste år...

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 10. april 2015 kl. 8.05

@anja - hvorfor alt det bøvl - du har da en røsnæsfigen fra mig den har det da fint ude.

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. april 2015 kl. 8.48

Det er ikke den, jeg taler om her - den har det fint og bliver snart plantet ud.

Men den her giver et hav af lækre figner, så den skal og være her :)

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. april 2015 kl. 20.48

Hvad er det for frugter jeg kan skimte oppe i højre hjørne af fotoet. Det ligner Kiwi Issai.

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. april 2015 kl. 21.13

Ikke hos mig - det er en figen og en Himrod, der står i hver sit hjørne :)

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. april 2015 kl. 22.09

Himrod et en fin kerneløs grøn spisedrue.
Det er fruens (Lones) favorit. Den trives bedst i drivhus, da den skal have en del varme, men kan også trives op ad sydvendte mure.

Nyt svar til emnet »Er potten til dette figentræ stor nok?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Er potten til dette figentræ stor nok?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider