Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. april 2015 kl. 16.29
Mon ikke de fleste af os forbinder bestemte planter med begivenheder i vores liv? Minder? Der, hvor jeg som sydslesvigst feriebarn var i pleje under og efter 2. verdenskrig, havde de en New Dawn rose på væggen. Jeg har tidligere haft en sådan, men den gik til ved en ombygning. I dag har jeg ladet mig lokke til at købe en ny New Dawn rose - men jeg mangler et sted at plante den. Jeg har klatreroser 2 steder, hvor det ville være praktisk muligt. Nu tænker jeg på om jeg kan plante den fritstående i et blomsterbed og ofre penge på et højt jernstativ til den? Er det muligt?
En anden mulighed ville være at lade den vokse op ad vores gamle knortede æbletræ, men spørgsmålet er om jeg kan komme til at grave den ned der - og om hvordan jeg så får bundet rosens ranker til stammen.
Gode ideer og råd modtages med tak.
Ingeborg
Skrevet af: Anders Spælling, 13. april 2015 kl. 21.09
Tror sagtens at du kan skrue nogle "øjer" ind i træet som du kan bruge til at binde rosen op på.
Vi har et par New Dawn på vej, og dem glæder vi os til at opleve til sommer.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 14. april 2015 kl. 0.00
Hej Ingeborg.
Jeg har en rimelig solid rosenbue på tværs af min havegang, hvor jeg har plantet min New Dawn, og der trives den fint.
Hilsen AG.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. april 2015 kl. 12.03
Tak for svarene.
@Anne-Grethe
Jeg har ingen havegange, men bede anlagt ud fra græsplænen således at haven er indelt i mange forskellige rum. Jeg har dog en rosenpergola eet sted. Skulle jeg have en rosenbue, skulle dimensionen være ret stor og nærmest pergolaagtig for at passe ind i billedet det eneste sted, hvor roser kunne trives. Jeg må sætte den et sted, hvor den forhåbentlig trives.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.