Forum

Grus på stierne!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 13. maj 2015 kl. 7.39

Er der nogen her der har et godt forslag til belægning på havegange ?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 13. maj 2015 kl. 10.53

Hej Henry Gregersen

Jeg bruger hjemmelavet træflis på mine stier. Jeg synes, at stierne er bløde og behagelige at gå på, når der er kværnede, visne staudestængler sammen med gren-stykker i blandingen.

Og der er andre fordele:

• Hvis man kommer et 5-10 cm tykt lag på stierne, kommer der ikke ukrudt, sådan som der kan gøre imellem fliser.

• Når der kommer et skybrudsagtigt regnvejr, sker der det, at mine stier kortvarigt bliver fyldt med vand. Det betyder, at nedbrudt træ-smuld flyder ovenpå, og ud i mine bede. Det er jeg vældig godt tilfreds med, eftersom jeg har tung og stiv lerjord.

Jeg ved godt, at mange har et anstrengt forhold til gren-hakkere eller kompostkværne, som de hedder i annoncerne. Det er rigtigt, at det måske ikke er helt bæredygtigt at bruge sådan en maskine, eftersom der er brugt energi og råstoffer til fremstillingen af maskinen og stadig bruges energi, når den er i brug. Og den larmer jo også. Til gengæld bruger jeg ingen benzin overhovedet, da jeg ikke har bil. Jeg har kolossalt meget hæk, og jeg kan altså ikke transportere hæk-afklip væk på cykel. Hvis jeg også skal dyrke noget i min lille have, kan jeg ikke have en stor stak grene liggende.

Med venlig hilsen

Doris Møller

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 13. maj 2015 kl. 11.53

Tak for en god ide, den vil jeg prøve, jeg er lidt bange for at fylde en hel masse grus på, det er jo næsten ikke til at fjerne igen hvis man fortryder, men flis kan man da sagtens fjerne.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. maj 2015 kl. 19.00

Hej Doris Møller
Jeg synes at det er meget fint at bruge en kværn. Det har vi slet ingen skrupler over. Tænk lige over hvilke
ressourcer der bruges for at producere mange andre af de ting der bruges i en økologisk have. F. Eks. Drivhuse og alt det udstyr der bruges i det. Jeg vil slet ikke nævne at nogen også bruger varme af en eller anden art. Og sådan kunne jeg nævne flere ting, som er mindst lige så ressourcekrævende som vores kværn.
Ingeborg

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 14. maj 2015 kl. 19.06

Jeg har spurgt i nabolaget, alle vil gerne af med deres græsafklip/hækafklip, godt være de griner af mig, jeg prøver

Nyt svar til emnet »Grus på stierne!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Grus på stierne!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider