Forum

Lidt blandet

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim Rosenbæk, 16. maj 2015 kl. 20.51

Hej,

Jeg bor i Aalborg og er på jagt efter nogle klatreplanter til et hegn i haven. Er der nogle der ligger inde med nogle planter de vil af med?

Desuden vil jeg høre om der findes nogle træer der vokser godt i potter? Vil nemlig gerne have et par stykker anbragt i en forhave som skygge planter.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. maj 2015 kl. 21.15

Træer i krukker vil for altid være små- eller sprænge sig vej ud af krukken. Medmindre den er str palme...

Der ville jeg nok hellere plante nogen små træer/buske, der tåler kraftig beskæring i stedet for.

Laurbærkirsebær (grøn hele året- er sart med stærk frost- ellers dejlig nem), paradisæble, Sargents æble, Syren (De forædlede sorter laver ikke små syrener i hele haven), tjørn (rødtjørn er podet så samme som syren). Ellers er der jo frugttræer, fx æbler eller pærer eller blommer. I dag findes de podet på svagtvoksende stammer.
Så du kan roligt lade krukkerne stå....

Mvh
Tine

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Rosenbæk, 16. maj 2015 kl. 22.38

Hvilken plante bliver størst hurtigst i krukke?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 17. maj 2015 kl. 2.10

Mynte!
Timian- men det var ikke det, du mente vel?

Solsikke og blomsterkarse er supergode i krukker!

Mvh
Tine- pt har jeg hippeastrum ude, da vindueskarmen af forskellige grunde skulle ryddes. Så nu har jeg to, der blomstrer...

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Sø, 17. maj 2015 kl. 9.03

Man kan altså få masser af træer, der trives i potter!

Spørg på din lokale planteskole, du kan få frugttræer og alt muligt andet spændende, der er beregnet på et helt liv i potter.
Samtidig kan du jo få en god snak om valg af potter, jord og gødning.

God fornøjelse

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. maj 2015 kl. 16.37

Bonzai træer er træer, der er sat i meget små potter/skåle. Jeg har indtryk af, at alle træsorter egner sig, men det er et sort arbejde, for de skal beskæres ganske ofte.
Jo større potte du vælger, des større bliver træet, og pasningen bliver tilsvarende mindre.
Vælg ikke en potte, der er større, end du kan håndtere, eller har råd til at få håndteret.

Nyt svar til emnet »Lidt blandet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Lidt blandet

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider