Forum

Selvså i flisbed

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 25. maj 2015 kl. 19.04

Jeg er igang med et 1/2 stort haveprojekt, træer og buske er sat, der er lagt flis i det hele. Og nu går jeg og krejler mig til alt muligt der kan bruges som kantbed, der er lupiner, irisk, forglem mig ej, hosta lige pt. Men nu f.eks. lupiner de plejer jo at være gode til at selvså, kan jeg regne med at de også vil det i et flisbed ?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 25. maj 2015 kl. 19.54

Hvis du har lagt et tykt lag flis, sådan omkring 5 cm. Nej.
jeg har flis i alle bede, og det sker at solsorten på jagt efter orm og hvad den nu ellers graver efter, klatter lidt liguster og hylde frø. men ingen af mine blomster, hverken levkøjer, morgenfrue eller lupin har nogensinde sået sig selv.

Hvis du gerne vil have de bliver sået, må du rode lidt i fliset for at de kan få jordkontakt. - det vil eventuelle ukrudtsfrø jo så også få, skal du bare tænke på.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 26. maj 2015 kl. 7.29

Men vil det så sige at f.eks. Lupiner som er en 2 årig så kun står de 2 år eller ?

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 26. maj 2015 kl. 9.34

nej da. to årige er stauder der det første år ikke kommer i blomst, den er først "voksen" 2. år og blomstrer der.

Men helt så firkantet er det nu ikke alligevel, for bliver de sået tidligt på året, kan de måske allerede gå i blomst om efteråret.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 26. maj 2015 kl. 18.12

Okay, jeg troede at en 2 årig havde en livscyklus på 2 år, og at grunden til at der blev ved med at være lupiner, var at den hele tiden selv smed lidt frø og derved blev ved at være der. Så lærte jeg også noget i dag. 😆

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 26. maj 2015 kl. 20.50

Ja det kunne jeg næsten forstå :-) Men lupiner kan leve i mange år, og det kan de andre du nævnte øverst også. De visner ned til efteråret, men skyder (også gennem flis) næste forår.

De få ting jeg sår, laver jeg huller i fliset ned til jorden til, det plejer at gå meget godt med at frøene kommer op. Så det kan du sagtens, og så bestemmer du da også hvor de skal stå.

Det eneste jeg ikke kan styre i fliset er det der formerer sig med rodskud, liljekonvaller og den slags. De breder sig lystigt hvis ikke jeg er over dem.

ha, med have bliver man (heller ikke du) aldrig udlært :-)

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 26. maj 2015 kl. 23.23

Super tak for de vise ord, gælder det også for dem man kalder 1 årig, som morgenfruer ?

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 27. maj 2015 kl. 0.01

Hvis det er såning du mener:
De 1. årige samler eller køber jeg frø fra, og enten sår i kasser til senere udplantning, eller sår når jorden er lun nok til det, på voksestedet. Hvert år.

Normalt - altså uden flis, er det vist kun nødvendigt at så morgenfruer en gang i livet :-)

Om de kommer op igen næste år: nej (og dog, i en mild vinter kan alt jo ske)

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 27. maj 2015 kl. 13.38

Anne, 2 årige er ikke stauder, men planter som sætter blade det første år, blomstrer det andet år og derefter dør. Dog kan nogle efter milde vintre give en ekstra blomstring ( eller flere ) Jeg har en Haveklinte som i år kommer igen for 3. år, men vi har jo også haft et par milde vintre :-)
Af 2 årige kan f.eks nævnes Digitalis, Marieklokke, Kæmpenatlys, Kongelys, Haveklinte .
Forglemmigej kan fås både som 1 og 2-årig og som staude (har jeg læst mig til)

Hilsen AG.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 27. maj 2015 kl. 18.55

OK tak Anne-Grethe, det er taget til efterretning.
Undskyld Johnny, hvis jeg har bildt dig noget ind.
Min blå lupin står flot, på mindst 6. år.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. maj 2015 kl. 20.20

De lupiner man bruger til prydplanter vil jeg da også betegne som stauder. Der findes også enårige som har været brugt i landbruget. To årige ved jeg ikke med...

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 27. maj 2015 kl. 20.30

De Lupiner som dyrkes i haven er også oftest flerårige - altså stauder :-)

Nyt svar til emnet »Selvså i flisbed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Selvså i flisbed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider