Skrevet af: Katrine Hvass, 26. maj 2015 kl. 9.41
Hejsa,
jeg påtænker at købe 5 'Kong Frederik den IX' roser, men er i tvivl om, hvordan dette gribes an;-)
Der står, om den, at den bliver 1,5 m. høj, men hvor mange år tager der?
Dertil skriver de, at den skal klippes ned til 15 cm., men i så fald, da bliver den vel ikke 1,5 m. eller hú?
Eller kan man selv bestemme højden, ved at beskærer mere eller mindre?
Her er de:
www.bilka.dk/hus-og-have/planter-og-froe/roser/5-stk-rose-kong-frederik-den-ix-/p/100017305
Skrevet af: Søren S Duun, 26. maj 2015 kl. 10.48
Hvis de skal nå en højde af 1,5 meter skal man ikke beskære dem kraftigt. Hvis man passer dem godt, med den rigtige gødning, kompost mv, så kan de faktisk gro meget på en sæson . Jeg har set rodet været klippet ned til 20 cms højde, som nået en højde på 1,3 meter . Det var inde ved Enghave plads i Valby . Så de kan gro meget hvis bare de bliver passet godt
Skrevet af: Katrine Hvass, 26. maj 2015 kl. 18.06
Lyder da godt - glæder mig allerede til det fantastiske syn;-)
Vil være opmærksom på ikke at beskære, før der ikke længere er frost!
Den ene rose skal være mindre - både i diameter og højden - så den beskærer jeg efter den er afblomstret, til den ønskede størrelse - hvis jeg har forstået Henry G. korrekt?!
Men efter beskæringen, i foråret, vil den så ikke vokse som de resterende (de skal bare være så kæmpemæssige som muligt)?
Det lyder som om, at I ved, hvad I taler om, så har I andre bud på, hvilke arter som ville leve op til mine ønsker om:
1.) Kæmpe blomster
2.) Står af sig selv (ikke busk, ikke slyng)
3.) Selve planten skal ikke være mega i diameter
4.) Så høj som mulig
5.) Nem
I virkeligheden ville jeg gerne have nogen der var 2 m. høje, men mig bekendt kan man vist ikke få nogen storblomstrende, ikke-slyng og ikke-buske, der er højere end 1,5 m.?!
God aften.
Skrevet af: Søren S Duun, 26. maj 2015 kl. 18.48
En rose jeg godt kan lide er Astrid Lindgren det er en sund rose . Ellers er der mange og vælge i mellem og der kommer hele tiden nye til.
Mit råd til dig vil være at læse mere om det for det er et spændende emne og det kan være at i skal rundt og besøge nogle rosenhaver og plante skoler i landet efterhånden som i får nærstuderet emnet .
Det andet sted hvor jeg boede plantede jeg roser som jeg havde købt i byggemarked og det var ikke altid det samme som var på billede som blomstrede hjemme hos mig, men de var billige .
Skrevet af: Lars Holt, 26. maj 2015 kl. 21.30
Ved at skære kraftigt ned, som du er anbefalet, får du få kraftige skud, der bliver høje og giver fine blomster.
Hvis du beskærer den i en meters højde, får du en meget busket rose, der har mange skud, men måske nok sætter mange roser, men ikke har kræfter til, at de skal blive store, som du ønsker.
Du kan stamme rosen op med et enkelt skud, og så trække få skud derfra. Så bliver den højere, men det er ikke sikkert, at du synes, at det er pænt nok.
Skrevet af: Katrine Hvass, 27. maj 2015 kl. 11.44
Jeg kan godt se, at Astrid Lindgren også er flot. Den bliver vist også stor!
Det lyder ingenlunde usandsynligt, at roserne ikke altid lever op til billedet, de sælges med, det kan jeg sagtens forestille mig. Dem, jeg overvejer, har vist gro-garanti, så det går forhåbentligt ikke helt galt, tænker jeg.
Jeg burde helt sikkert sætte mig noget mere ind i emnet, men jeg vil gerne have noget at kigge på denne sommer, så det bliver i omvendt rækkefølge;-)
Ok, det lyder logisk - den model vil jeg beskære efter.
Den ene rose, der er i haven nu, er ca. 1,6 m., og har ikke mange blade på den første meter. Den blev vist først beskåret, af den forrige ejer, i september og dernæst tog jeg lidt i april, så det var nok ikke ideelt. Men den er nu flot alligevel;-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.