Skrevet af: Vibeke Dyrst, 29. maj 2015 kl. 22.18
Sidste efterår var jeg meget uartig og ranede nogle frø af en Storkenæb, i et af parkbedene i byen.
Jeg er nu i besiddelse af 5 Storkenæbsunger, som ikke rigtigt vokser. Efter hvad jeg læser mig til er Storkenæb ikke bare Storkenæb, meen de forskellige sorter, stiller forskellige krav. Derfor ville jeg blive rigtigt glad, hvis en af Jer evt. kunne sortsbestemme den for mig?
Den ser sådan her ud. (Billedet er fra min telefon, så jeg er ikke sikker på at det vender rigtigt.)
Skrevet af: Søren S Duun, 29. maj 2015 kl. 23.21
Jeg kan ikke hjælpe dig med sorten, men kan de ikke krydse sig med hinanden ? . Ved du om det er en ren sort du har .
For få år tilbage udkom en bog om storkenæbs sorter og dyrkning . Jeg kan ikke lige komme på hvad den hed men du kan sikkert låne den på biblioteket .
Skrevet af: Lis P., 30. maj 2015 kl. 7.21
jeg mener også at de krydser sig hvis de har mulighed for det
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. maj 2015 kl. 7.49
geranium - storkenæb kan gro i næsten alle typer jord bare ikke surbund eller våd jord
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 1. juni 2015 kl. 22.01
Tak skal I have. Jeg vil forsøge at plante en af dem om i noget andet jord og se om den får det bedre end de andre.
Synes jeg havde læst et sted, at nogle typer kræver mere våd jord end andre. Desuden forskelle i sol/skygge.
Ved I om storkenæb blomstrer første år eller om den skal bruge en sæson til at vokse til i, inden den blomstrer året efter?
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 3. juni 2015 kl. 14.57
Hej Vibeke.
Jeg faldt lige over denne artikel i dag. Kunne Himalaya Storkenæb være, den du har?
www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/stauder/1137.html
Hilsen AG.
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 3. juni 2015 kl. 19.09
Hej Vibeke
Storkenæb blomstrer 2. år fra frø.
Min erfaring med alle dem jeg har spiret er, at de ikke vokser hurtigt det første år. Det tror jeg er helt almindeligt. 2. år sker der derimod noget.
Jeg tror ikke, du skal være bekymret for deres trivsel. De skal heller ikke have speciel jord. Tværtimod er de utrolig hårdføre. Jeg har nogle gange flyttet store planter forår sommer og de har alle klaret den.
Den bedste bog om storkenæb er Birgitte Husted Bendtsens Storkenæb. Den har nærbilleder af alle sorter, og bogen er for nylig udkommet i en opdateret version. Lån den på biblio. Den er super.
Din storkenæb ligner en fra den gruppe der hedder G. pratense.
Mvh. Marie Louise
Jeg har en rimelig stor samling, og
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 3. juni 2015 kl. 21.44
Hej Anne-Grethe. Tak for buddet, men jeg har også læst artiklen og synes ikke helt den ligner. Bladene på min er mere runde.
Tak Marie Louise, så slapper jeg bare af og lader dem stå, hvor de står i deres potte med pottemuld. Dit forslag om Geranium Pratense, ser ud til at være på sporet og udfra billeder at dømme kunne det være "Purple Haze" www.greenplantswap.co.uk/plants/8617-geranium-pratense-purple-haze
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.