Skrevet af: Morten Larsen, 30. maj 2015 kl. 23.17
Jeg søger råd om ovenstående. Købte for nogle år siden dette hus, hvor der var plantet en krybende broget Benved samt en ukendt Klematis, som aldrig blomstrer.
Bedet er jo nordvendt og får ikke megen regn grundet udhæng.
Er her nogle råd til planter der kan gro under sådanne forhold?
Mine ønsker er primært stedsegrønne, men samtidig gerne blomstrende. Samtidig må de gerne være tørketålende og slyngende.
Ved at denne kombination kan være svær! Det er også ok, hvis jeg skal vande bedet.
Med venlig hilsen
Morten Larsen
Skrevet af: Mette Lund, 31. maj 2015 kl. 7.16
Jeg har en hasselurt der trives under lignende forhold. Den har pæne blanke blade. Herudover har jeg forårsløg i bedet.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. maj 2015 kl. 7.54
du kan osse bruge vinca og clematis montana rubens blomstrer fint mod nord
Skrevet af: Bo G., 31. maj 2015 kl. 9.38
Jeg vil som altid gerne advare mod Vinca. Man skal i hvert fald kende til, hvor meget den breder sig, og hvor svær den er at fjerne, før man sætter den i sin have.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 1. juni 2015 kl. 8.57
det er vinca major der er slem at styre - jeg har selv vinca minor og den breder sig ikke voldsomt
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juni 2015 kl. 9.05
Jeg har dårlige erfaringer med vinca minor langs soklerne mod øst og nord. Planterne fik sortstængelsyge. Nu er der i 2014 plantet hasselurt og det ser allerede godt ud. Brogetbladet buxbom, opstammet kristtorn, lodden løvefod og hortensia samt lavendler klarer sig også fint langs soklen, hvor bedet er udvidet til 1,5 meter. Skriv, hvis billede ønskes.
Ingeborg
Skrevet af: Bo G., 1. juni 2015 kl. 11.39
@Mogens Madsen
Fortæl det til min vinca minor, der voksede på en stensætning, da vi overtog huset, men som nu langsomt er ved at overtage vores blomsterbed og græsplæne!
Skrevet af: Mette Lund, 1. juni 2015 kl. 18.33
Den har nok fået storhedsvanvid og tror at den er en vinca major :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.