Forum

Hunde græs i plænen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: René J., 9. juni 2015 kl. 7.21

Hvad skal jeg stille op med alt det hunde græs jeg har i min græsplæne. Jeg har enkelte pletter på størrelse med fodbolde hvor der kun er hundegræs. Men der ud over er det nok 20% græsset der er hundegræs.

Det er ikke synderligt kønt, det vokser dobbelt så hurtigt som resten er meget bredbladet og groft og har stængler i løbet af ganske få dage.

Håber der er et andet svar end "Ny græsplæne" eller "manuel budrensning".

Jeg har sat i gang med at forsøge st forbedre min græsplæne, ved ventilering en gang årligt, omskrivning, bio klip og en let gang gødning med ca 6 ugers mellemrum. Det er en meget sandet jord vi har, så det eneste jeg mest en kan gøre mere for at forbedre mit græs er at køre noget kommune kompost på hver eller hvert andet år.

Med venlig hilsen
René Jul

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 9. juni 2015 kl. 15.06

Fjern hunden, så er græsset nemmere at slå. Kunne ikke nære mig med det hundegræs :=) Der er blevet flere og flere, der bruger den engelske måde at dele ord på.
Det kan nogle gange virke forvirrende når man f.eks skriver:" hunden skam bed en kat".
Skambed den eller var man ikke sikker på at den bed?
Nu er der kun 2½ uge til at jeg går på pension, og så kan I stave som i vil!
Overlæreren :=)

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. juni 2015 kl. 16.32

Slå det!
Jeg bruger et segl til højt krudt, som plæneslåeren ikke lige magter. Det er effektivt!
Husk gode arbejdshandsker. Og slå det nu inden, det når at smide frø.

Mvh
Tine- hvis finger nu har det bedre- siden jeg fik hakket i den med seglet. ;.)

At de-le ord, der egentligt er sammen-satte er en uvane fra eng-elsk. Men jeg kommer selv til det, når jeg ser det hyppigt.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. juni 2015 kl. 21.41

Jeg har lige gravet mit hundegræs = 3 klatter på ca. En halv kvadratmeter op og sår nyt græs. .Jeg ærgrer mig over det hver gang jeg ser det, så nu er det væk. Om 4 uger er der fint nyt græs.
Ingeborg

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René J., 10. juni 2015 kl. 0.29

Det marketings gøre der hvor der er hele klatter, Men der er rigtig mange enkeltstående planter spredt rundt i det meste af græsplænen.

Men,de bliv et vel ikke udkonkurreret af at jeg givet plænen reddere vejr betingelser generalt?

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 10. juni 2015 kl. 8.50

Jeg har også dette underlige grove græs, som I nu har været så venlige at oplyse navnet på.

Tine, det hjælper altså ikke at slå plænen med et segl. Når græsset er 5 cm højt, som en plæne vel normalt er, kan jeg slet ikke forestille mig, at den metode dur. Hvad skulle seglet nytte?

René J, du har ret i, at metoden med at grave hundegræsset op og så nyt græs hovedsagelig er velegnet til de større pletter med hundegræs.

Men hvad gør man ved de spredte planter af hundegræs? Sådan som jeg ser det, så er dette hundegræs meget levedygtigt og aggressivt. Hvis man giver hele græsplænen bedre betingelser, så vil hundegræsset stadig kunne udkonkurrere det almindelige græs, eftersom også hundegræsset har fået endnu bedre betingelser.

Jeg ser ikke andre muligheder end at fjerne de spredte planter af hundegræs manuelt med en kniv – akkurat som jeg fjerner mælkebøtter, bellis, hønsetarm og brunella. Jeg frygter bare, at jeg taber kampen, for der er virkelig meget ukrudt ;-(

Med venlig hilsen

Doris Møller

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René J., 10. juni 2015 kl. 9.35

En gammel, antagelig vis, klog gartner sagde en gang til mig "accepter din jordbund som den er " og min kone citere ham ned sten hver gang jeg siger noget om min have. Jeg bord på ned sten rent sand med resterne af et neget spændt muld lag og hans point de var at jeg kunne sagtens få en fin jord i min have, enten ved at bruge mange penge eller ved at lægge meget arbejde der ude.

Løsningen med pengene var at grave 30-40 cm af grunden og få kørt noget fed muld ind og købe Ler og muld hver gang jag skulle plante et træ eller en busk.

Løsningen med den megen arbejde, gik på at smide 3-5 cm kommune kompost på bedene hver andet år, resten af min levetid, så skulle jeg også nok få n fin jord, med tiden.

Spørgsmålet er om det samme mon gør sig gældende med plænen? Accepter den som den er (og udbedre de ting der er nemme at udbedre) eller ofre det det koster at lægge den om?

For er det ned på alle 4 og stikke hver eneste plante af det stride græs op (som jo sikket kysser igen fra de rester af rødder man ikke får op) Så er den kamp tabt, jeg har 500m2 græs og det står tæt spredt i hele plænen. Og jeg har en meget dårlig ryg.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 10. juni 2015 kl. 11.19

Et råd kunne være at holde plænen slået meget kort. Lidt kortere end der ellers bliver anbefalet.
De grove græsser skal have mere højde for at få den nødvendige bladmasse for at kunne trives. De forsvinder som regel med tiden, hvis de "dødbides" hele tiden.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René J., 10. juni 2015 kl. 12.14

Så det du siger er: slå den tæt og slå den oftere?

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 10. juni 2015 kl. 12.25

Slå så ofte og så pasende tæt at de grove og højtvoksende græsser har så lidt bladmasse som muligt.

Hvis de grove græsser bliver holdt konstant nede, f. eks. ved hård afgræsning, forsvinder de over tid.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juni 2015 kl. 22.17

Hundegræsset er jo kommet der på en eller anden måde. Hos os kan det være luftbårent eller med en fugleklat. (Den er vel strengt taget også luftbåren :-).
Ingeborg

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 11. juni 2015 kl. 8.41

Jeg har for vane at klippe min græsplæne meget kort, og nu kan jeg godt se, at en større plet med hundegræs (ca.1,5 m i diameter) har fået dårligere betingelser. Pletten befinder sig på et areal, hvor der bliver gået meget, og derudover er der ikke er kommet regn i en uges tid. Alt i alt ser denne plet med hundegræs ikke ud til at trives ret godt lige nu.

Med venlig hilsen

Doris Møller

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne Lorenzen, 24. maj 2016 kl. 10.04

Hej Doris - tillad mig at spørge dig:

Hvordan ser pletten så ud i dag? :-) For hvis tæt og ofte klipning virker mod hundegræs, er det det jeg vil prøve....

Mvh - Arne Lorenzen

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Petersen, 4. juli 2017 kl. 16.35

Hundegræs skal graves op med rod. Man kan ikke slå det tæt, fordi det, på snedig vis, gror vandret hen ad jorden.
V.h. Poul Petersen

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Borg, 25. juli 2017 kl. 16.16

Jeg har selv hundegræs i plænen, som i øvrigt ikke bliver sprøjtet. Det fulgte med, da jeg lavede græsplæne for 18 år siden på tidligere landbrugsjord. Jeg har bemærket, at pletterne med hundegræs er helt fri for både andet græs og forekommende ukrudt, så derfor overvejer jeg at købe hundegræsfrø og efterså overalt på græsplænen ;-)

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 27. juli 2017 kl. 9.05

Hej Arne Lorentzen

Jeg ser først nu, at der er et spørgsmål til mig. Du spørger, hvordan det er gået med den store plet med hundegræs.

Jeg skal nok lige skrive, at jeg ikke er helt sikker på, hvilken type græs der er tale om. Den er mere bredbladet og mere lysegrøn end resten af plænen, og denne anderledes græsart kommer mange steder i små totter. Og derudover altså i denne cirkel, der er ca. halvanden meter i diameter, og som stort set ikke har ændret sig, selv om der bliver gået meget lige der.

Men pletten er ikke længere så synlig og påfaldende. Det skyldes, at der er begyndt at komme hvidkløver imellem græsset. Hvidkløver er jo mere mørkegrønt i bladene, så derfor skjuler det pletten i nogen grad.

Hvidkløver har jeg ikke nogen problemer med. Det gør græsset blødt at gå på.

Med venlig hilsen

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Hunde græs i plænen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hunde græs i plænen

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider