Forum

Dværg Rhododendron op ad husmur

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maja Jarlholm, 14. juni 2015 kl. 21.45

Hej

Jeg har en lang kedelig husmur (dug og ca 30cm skærver) hvor der tidligere har groet alt for store buskbum og noget andet stedsegrønt værk. (det var ikke skåret ordenligt til og fyldte alt for meget) dem har jeg nu fjernet og vil egentlig gerne have en lille pæn, stadig stedsegrøn, kompakt busk med nogle pæne blomster der kunne pynte lidt. husmuren er nordvendt og udsat for nogen blæst (men ikke den værste). mit tagudhæng er meget lille så lidt regn må planterne også forventes at få. jeg havde så tænkt på nogle stedsegrønne dværg rhododendron men min nabo sagde at de ville slet ikke få nok vand og hvis jeg gik og vandede dem ville det være dårligt for mit fundament på huset.

er der nogen der har erfaring med stedsegrønne dværg rhododendon og vandingsmængden? samt om man kan overvande sit fundament?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. juni 2015 kl. 1.35

Du vil nok skulle vande, men det tager huset nok ikke skade af. Du skal dog huske, at rhododendron er en surbundsplante, så jorden skal være sur (spahnum til rhododendron).

Og så hedder det altså buxbom (buxus)- ikke buskbum.

Mvh
Tine

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. juni 2015 kl. 9.11

Der kan også stå Kamelia som er stedsegrøn og med blomster i det meget tidlige forår, plantes også i surbund.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. juni 2015 kl. 18.12

Men kamelia skal beskyttes mere for at overleve vinteren.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maja Jarlholm, 15. juni 2015 kl. 20.11

Tak for svar alle sammen :)

jeg tror jeg vil prøve med de dværg rhododendron. Hvis det ikke går så må jeg jo bare prøve igen med noget andet mere hårdført men hvor intet vover intet vinder! og jeg havde fundet et par sorter jeg sys var virkelig flotte.

Jeg skal prøve at stave korrekt for fremtiden (anede faktisk ikke hvordan buxbum blev stavet så det var et skud fra hoften)

og ja jeg er godt klar over at der liiige skal noget surbund til før en rhododendron vil gro. Tror også det er bedst at jeg ikke putter skærver ind under busken da deres rødder vist ligger ret højt og gerne vil have luftige, sure forhold;)

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. juni 2015 kl. 21.15

Der er flere typer Kamelia som godt kan klare ned til - 15 graders frost. Bare de ikke får morgensol når det er hård frost.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene W., 18. juli 2015 kl. 9.18

Jeg er enig med din nabo... Det vil ikke være sundt for dit hus' fundament.

Rododendron kræver megen vanding og vil helt stå at "soppe" lidt før de bliver rigtig fine, så meget at det ikke er godt for fundamentet. Fundamentet kan/skal helst være tørre og vedvarende fugt er bestemt ikke godt.
Det er bl.a også derfor at der skal laves hæld væk fra huset, og hvis det ikke er muligt, så laves der dræn langs med, så vandet ledes væk.

Jeg kan ikke sige hvad du skal plante i stedet, men jeg ville finde en plante der trives i tør, måske sandet, jord... Umiddelbart ville jeg foreslå sådan noget som lavendel, men det duer jo ikke på en nordside...

Held og lykke med projektet.

/Lene

Nyt svar til emnet »Dværg Rhododendron op ad husmur«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Dværg Rhododendron op ad husmur

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider