Skrevet af: Katrine Hvass, 21. juni 2015 kl. 18.39
Hejsa,
jeg har plantet 3 nye roser, som helst ikke skulle smittes af stråleplet, som min gamle rose lider under (de står ca. 4-5 m. fra hinanden).
Kan man bruge den samme saks eller kan smitten overføres fra den gamle til de nye roser, når man fx. klipper blomsterhoveder af? De samme havehandsker?
Er der ellers nogen, der har erfaring med, hvordan man får bugt med sygdommen?
Jeg vil undgå gift, så jeg påtænker at sprøjte den med vand og natron (1 L vand + 7 g. bagepulver).
Mvh
Katrine
Skrevet af: Claus K Madsen, 21. juni 2015 kl. 22.42
Jeg forundres gang på gang over økologiske indstillede havefolk som ulovligt bruger allehånde husholdningskemikalier frem for de godkendte midler.
Nuvel, skaden ved at bruge natriumhydrogencarbonat er vel til at overse men det logiken er også.
Jeg tror ikke stråleplet spredes specielt let med saksen, men det er nu en god ide at spritte den af mellem hver plante. Det gør jeg også f.eks. når jeg klipper frugttræer.
Skrevet af: Tom Andersen, 21. juni 2015 kl. 22.56
Claus, vi er nogle der hellere tænker selv og begår den kriminelle handling det er at bruge bagepulver, Atamon mælk o.s.v. Som bekæmpelsesmiddel i haven fremfor lovlige og miljøskadelige kemikalier.
PS
Brug husrådene som gødning i stedet for bekæmpelsesmiddel, så er det lovligt. Bagepulver er tilladt i økologisk dyrkning under Blomsten - mener jeg.
Skrevet af: Claus K Madsen, 22. juni 2015 kl. 0.42
Som vi vist har diskuteret før, så synes jeg også man burde lovliggøre nogle af disse husråd og offentliggøre autoriserede opskrifter. Jeg er oprigtig talt heller ikke begejstret for at betale ågerpris til Bayer og dummebøde til staten når jeg skal bruge brun sæbe til bladlusene.
Men det er altså uheldigt at hvem som helst uden nogen som helst kemisk eller toxikologisk uddannelse mener sig klogere end myndighederne og blander løs efter for godt befindende.
Iøvrigt mener jeg at svovlmidler er godkendt til økologisk brug. Jeg skal ikke kunne sige hvor effektive de er til stråleplet.
Skrevet af: Lars Holt, 22. juni 2015 kl. 9.30
Jeg mener at kunne huske, at der er søgt om tilladelse i EU til at anvende bagepulver som bekæmpelsesmiddel.
Det næste må vel så blive mælk - selv om jeg ikke persomligt venter på sagsbehandlingen. Effekten er den samme, om midlet er godkendt, eller ej.
Skrevet af: Katrine Hvass, 22. juni 2015 kl. 9.57
Hejsa,
ok, afspritning eller brug af 2 forskellige sakse! Det er bedre end at tage chancen, vil jeg mene.
Skulle skummetmælk virke? Er det bedre end natron?
På fyens.dk står der refereret en undersøgelse, som tilbageviser begge dele, hvilket dog ikke behøver at være den ophøjede sandhed...
www.fyens.dk/have/Skummetmaelk-som-sproejtemiddel/artikel/144392
Mvh
Katrine
Skrevet af: Lars Holt, 22. juni 2015 kl. 10.22
Mælk, svovl, natron etc. virker ved at lægge en beskyttende hinde på bladene, så svampesporer ikke kan få fordæste. Det er derfor ikke mærkeligt, at midlerne bliver vasket af i regnvejr.
De indeholder ingen gift, der trænger ind i bladene.
Vejledningen for vinavlere siger, at der skal sprøjets hver 10-12 dag og efter mere end 10 mm regn.
Undersøgelsen på Fyens.dk afviser ikke virkningen af mælk, men konkluderer, at det kun virker i solskin (= ingen regn). Der står desværre ikke noget om, hvor ofte, der er sprøjtet.
Skrevet af: Lars Holt, 22. juni 2015 kl. 10.26
Jeg glemte at nævne, at mælk etc. ikke kan bekæmpe et etableret svampeangreb - kun dæmpe udbredelsen til nye blade.
Derfor er det vigtigt at sprøjte sine planter allerede fra 3. blad er sprunget ud, hvis man har erfaring for, at planterne bliver angrebet af svampesygdomme på blade og stængler.
Og så skal sprøjtningen fortsættes gennem foråret og sommeren.
Skrevet af: Willy N, 22. juni 2015 kl. 23.54
@ Claus.
" Jeg forundres gang på gang over økologiske indstillede havefolk som ulovligt bruger allehånde husholdningskemikalier frem for de godkendte midler."
Det har du ret i og så kan jeg jo bemærke hertil, at det er interessant, at en tråd som handler om stråleplet og om at få bugt med den, kommer til at (igen, igen) ende med en lang debat, som slet ikke handler om problemstillingen der oprindelig skitseres i spørgsmålet.
Skal man ikke gribe fat om nældens rod?
Skal man have bugt med stråleplet skal den undgås.
Selv oplever jeg stråleplet som et problem på nogle roser mens andre går helt fri.
En kraftig tilbageklipning, minimal gødning, ingen ukrudt overhovedet og tør jord kan få rosen rettet.
Men jeg ser, at der er en udmærket vejledning på:
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/35.html
Og på plantedokter.dk kan man bl.a. læse:
2) :Igennem flere år har det Danske Rosenselskabgennem afprøvet alternative midler herunder: padderokkeudtræk, hvidløgsekstrakt, Atamon, skummetmælk m fl.. Kun i et af årene havde skummetmælken en effekt, medens de øvrige stort set ikke havde nogen virkning.
Det sikre er selvfølgelig at anskaffe roser, der ikke er så modtagelige overfor stråleplet. Men det sikre er måske også det kedelige fordi udvalget af roser så bliver meget begrænset.
Skrevet af: Katrine Hvass, 1. juli 2015 kl. 9.39
Super, har nu givet den en omgang natron!
Blomsterne er super flotte, men også plettede og skiller sig ud fra andre flerfarvede roser. Er det mon pga. strålepletten eller bare sorten?
Skrevet af: Claus K Madsen, 1. juli 2015 kl. 9.57
Katrine, jeg vil umiddelbart tro det skyldes natronen. Det er en svag base og mange plantefarvestoffer er pH følsomme.
Prøv at komme en dråbe på et sted og se om ikke du kan reproducere fænomenet.
Skrevet af: Katrine Hvass, 1. juli 2015 kl. 10.08
Du har sikkert ret - overvejede det også selv;-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.