Forum

Hård beskæring af Prunus Otto Leutken

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 25. juni 2015 kl. 14.49

Mine 5 buske er ved at vokse mig over hovedet i mere end een forstand. Buskene er gamle og jeg plejer at klippe årets tilvækst tilbage efter blomstringen. Nogle år klipper jeg også før blomstringen. Det er bare for meget, så jeg påtænker en mere radikal tilbageskæring, så jeg ikke behøver at beskære så tit. Mine buske er flotte og klippet runde, hvilket vel også er buskens naturlige vækstform. Kan jeg klippe mere radikalt?
Den ene busk, som var ved at kvæle sine omgivelser var jeg ved at klippe på sædvanlig vis indtil jeg tog den store grensaks og klippede alle store grene ned til 30-40 cm over jorden. Mange af buskens nederste grene havde slået rødder, så bundfladen var ret omfangsrig.
Jeg er ikke nervøs for at busken går ud, men hvornår stopper sådan en busk sin vækst på naturlig måde? Jeg har googlet mig frem til at buskens højde kan være alt fra 1 m til 2-3 m. Der er bare for stort de steder, hvor buskene står. Jeg har een gang prøvet at grave en større busk op. Det kræver mere end menneskemuskler.
Fortæl venligst, hvordan i holder buskene i ave uden 2-3 gange årlig klipning.
Ingeborg

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 25. juni 2015 kl. 14.51

Øverste billede med starten af tilbageskæringen/klipningen, nederste billed resultatet. Gæt, hvor mange trillebørfulde afklip jeg måtte køre til kværnen?
Ingeborg

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 25. juni 2015 kl. 14.55

Alt er nu kværnet og som jeg har læst et sted, er kirsebærlaurbær meget giftige og indeholder stoffet Cyankalium. Der stod ligeledes at man kunne lugte den marcipanlignende duft, som kendetegner Cyankalium. Det var i allerhøjeste grad mærkbart, da den store mængde grene og blade blev kværnet. Vi har altid handsker på til den slags arbejde. Jeg har fordelt det kværnede materiale i samme bed. Gad vide, om det også er giftigt for andre planter? Bedet lugter stærkt af marcipan.
Ingeborg

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 26. juni 2015 kl. 8.55

laurbærkirsebær kan blive 5-6 meter høje så hvis du vil være fri for at klippe - så plant noget andet

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 26. juni 2015 kl. 8.59

jeg googlede sorten - den bli´r nok ikke højere end 3 meter men du slipper aldrig for at klippe

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 27. juni 2015 kl. 19.24

Hej - jamen så må det jo være en advarsel til andre/nye haveejere. Jeg kan ikke uden maskinkraft fjerne disse buske igen, når først de har 10-12 eller flere år på bagen.
Næste gang jeg skal klippe, går jeg helt i bund! Så har jeg måske ro i længere tid. (Væksten følger saksen - Uff - der er vist noget om det)
Ingeborg

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 19. august 2015 kl. 11.53

Og så måtte jeg gribe til saksen igen. De to buske i forhaven må ikke gerne skjule hoveddøren. Derfor skal de holdes nede. Og i dag, et par måneder efter sidste klipning sidst i juni måned måtte jeg igen have fat i saksen. Normalt klipper jeg nænsomt og hver enkelt gren med rosensaksen. I dag tog jeg så buksbomsaksen og lod hånt om overklippede blade og efterfølgende rande. Hvis det bare virker nogenlunde, vil det fremover være lidt nemmere end klipning med rosensaksen.
Ingeborg

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 20. august 2015 kl. 7.20

Jeg har nogle kirsebær-laurbær med en overhængende vækst - kan ikke huske navnet. De bliver ikke ret høje.

Har også et par andre sorter, og især den ene sætter et væld af blomsterranker i maj - og dufter fantastisk. Jeg kan ikke nænne at klippe dem af, vil jo også gerne have de sorte bær - stærkt eftertragtede af fugle og høns.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 20. august 2015 kl. 7.57

Og stærk giftige for mennesker!
Ingeborg

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 9. maj 2019 kl. 14.44

.... Og så er vi nået til 2019. Efter stærk tilbageklipning i efteråret blomstrer busken helt overdådig.
Jeg klipper ikke længere med rosensaksen og ømhed for hver lille kvist, men med hækklipperen. Planten kan tåle det og den bliver ikke skæmmet af brune rande på bladene. Nøj, hvor der dufter omkring den i disse dage. Jeg har 4 mere af slagsen. Buskene er nok over 25 år gamle.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Hård beskæring af Prunus Otto Leutken«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hård beskæring af Prunus Otto Leutken

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider