Forum

Vilde og tamme roser

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 30. juni 2015 kl. 22.04

På et tidspunkt har jeg ladet mig fortælle at vilde roser som f.eks hunderoser, har 7 "fingre" på en bladhånd, medens kulturroser har 5 fingre.

Nu er det sådan, at der pludselig er dukket en lille rosenplante, som jeg ikke har sat, op et sted i haven. Den har kun 5 fingre, det kan jeg ikke få til at rime med ovenstående "regel" idet kulturroser, vel som hovedregel er podede på vildstammer?

Jeg ved med sikkerhed, at jeg ikke har spredt frø af roser og de nærmeste andre haver ligger ca. 800 m væk.

Er her nogen der har et godt bud på hvordan det kan hænge sammen, at denne lille frøplante har 5 fingre?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. juli 2015 kl. 8.10

Et bud kan være - fugle og myre er gode til at sprede frø.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 1. juli 2015 kl. 10.18

Hej Mogens, helt bestemt. Den står da også lige under det sted, hvor vi plejer at hænge mejsekuglerne.

Men jeg undrer mig stadig over, at det tilsyneladende er en kulturrose og ikke en vildrose.
Samt om det er rigtigt at skelne mellem vildroser og kulturroser ud fra antallet af blade på en hånd.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 1. juli 2015 kl. 10.19

Ps
Det er først i år det er lykkedes mig at få kulturroser i blomst uden at få dem bidt til ukendelighed af dyrene, inden de er nået så langt.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. juli 2015 kl. 22.38

Jeg har da også altid inddelt roserne mellem 5 og 7 takker på bladene.

Nyt svar til emnet »Vilde og tamme roser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Vilde og tamme roser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider