Forum

Liriodendron tulipifera

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Luisa Rømer, 6. juli 2015 kl. 22.05

Vi købte for 10 år siden sådan et tulipantræ. Først nu er jeg begyndt at søge informationer, fordi jeg undrede mig over hvor tulipanerne blev af, men de kan åbenbart vente på sig i mange år endnu.
Vores jord er meget leret og ekstrem tør og hård om sommeren … ikke de bedste vækstbetingelser, men det vidste vi ikke og træet er faktisk vokset pænt og har en smuk facon i dag.
Spørgsmål: Er der noget vi kan gøre for at forbedre jorden? Skal vi grave op og tilsætte anden jord eller kan vi gøde eller på anden måde tilsætte noget?
Hilsen Luisa

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 7. juli 2015 kl. 10.22

Hej Luisa du skal nok vente endnu nogle år, før du kan forvente blomster i dit tulipantræ, de blomstrer normalt først når de har en ret høj alder, men hvorfor vil du forbedre jorden, når træet gror godt og har en fin form. Hilsen Henry G.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luisa Rømer, 7. juli 2015 kl. 11.21

Hej Henry,
Tak for dit svar ... Jeg synes at jeg læste et eller andet sted, at det helst skulle have surbund og det står i lerjord. Så jeg tænkte, at hvis det fik bedre jord, så ville der måske "ældes" lidt hurtigere?
Hilsen Luisa

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 7. juli 2015 kl. 18.36

Hej Luisa
Ved ikke hvor du har læst at spagnum løser noget i forhold til jordforbedring, for det er helt forkert. Spagnum er noget vi bruger mindst muligt af af flere årsager. Det ene er at det stammer fra højmoser, er dannet af mange hundrede års vækst af mosser i disse moser og værdien af spagnum er i forbindelse med muldjord, kun ganske kortvarig, da muldjordsbakterierne nedbryder spagnumen. Dernæst er højmoser i vor del af verden en mangelvare og mange steder fredes de, fordi de er værdifulde naturområder. De vil forsvinde, hvis spagnumen graves bort. Når du har lerjord, kan du jordforbedre med sand/grus og masser af kompost, som også kan købes som champignonkompost, en producent kalder det champost, men så kan du også købe det fra ham i farvestrålende plastposer til en "fin pris". Ganske almindelig dybstrøelse fra drøvtyggere og heste er stort set det samme, bare ikke varmebehandlet og det kan også bruges i store mængder og er noget af det bedste der kan jordforbedres med. Men enig med Henry, hvorfor gøre noget, når tingene gror fint. Det gør det jo stort set altid på den lerede jord. Og så skal et ægte tulipantræ ikke forventes at blomstre de første 20 år, et podet er meget hurtigere om det.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 8. juli 2015 kl. 19.43

Ægte tulipantræ kræver ikke surbund, det er magnolia, der godt kan lide det en anelse surt.

Liriodendron har blade før blomster, og de har de der blade (ikke alle), der ser ud som om, de er "kappet af" på halvvejen.
Blomsterne er mørkerødlilla fx.

Magnolie blomstrer før bladene, og blomsten er hvidlig med lidt lyserødlig.

Dette bare nævnt fordi, "Tulipantræ" i hvertfald i min barndom, dækkede både det ene og det andet, og folk ikke skelnede. Min mor kaldte Magnolia for "Tulipantræ"... (Og hun var lærer og havde haft botanik ;-) ).

En bekendt af mig (og hun var udlært gartner) havde en flot stor liriodendron i haven, men hun måtte spørge mig om, hvad, det var for et træ. Så måtte jeg slå op i mine meget gamle bøger.

Mvh
Tine- halvstuderet røver...

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gurli Ingeborg Mogensen, 29. juli 2015 kl. 12.05

Jeg købte et "tulipan"træ sidste år med smukke blomster, MEN det blomstre ikke i år. Hvordan kan det være? Jeg ved ikke hvad træet hedder, for min lille nye hundehvalp , har ødelagt skiltet. der sad på træet.

med venlig hilsen
Gurli Mogensen

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 29. juli 2015 kl. 20.54

Liriodendron tulipifera har gulgrønne blomster med en anelse rødt udvendig.
Anne Marie

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette J., 27. juni 2018 kl. 21.35

Hej
Jeg købte et ægte tulipantræ for 17 år side nu . Topskuddet fik hård frost et år , så det er ikke så højt som det nok burde være . Men gør ikke spor ikke så stor have ... Hvornår kan jeg regne med at det vil blomstre ??
Det er begyndt at brede sig mere ud til siderne nu , vil det blive højt med tiden ??
Vedlagt billede ..
mvh Annette

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 28. juni 2018 kl. 11.17

Min blomstrede da det var 17 år, men vi opdagede først ved løvfald, da frøstandene blev synlige. Blomsterne havde vi ikke opdaget mellem de mange blade.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. juni 2018 kl. 13.27

Boj Jensen

Jeg er hel enig med dig i at vi skal værne om vores tørvemoser og man burde især stoppe udvindingen i Danmark. Selvom man har udvandet det i over 100 år. Men man skal huske på at der er masser af spagnum i bl.a de baltiske lande. Forbyder man dem at udvinde det kan det jo betyde at man via EU skal betale dem sociale bistand istedet for.
VI kan jo ikke brødføde dem via EU selvom nogle så tror det og de har spagnum til de næste 5000 år. Man kan med andre ord ikke tillade sig at være alt for egoistisk når man dyrker sin have hvis man også skal være social..
Men at man fravælger brugen af spagnum er noget andet, hvis ikke man skal bruge det, det hel fin med mig Men der er rigtig mange der misforstår hvad der er lovlig og ulovlig når man dyrker økologisk og om brugen af spagnum. Mange erhverv gartner bruger spagnum, bl. a på grund de gode egenskaber og den er sygdoms fri. og desværre findes der ikke noget alternativ til spagnum, der er til at betale.
Man kan også vælge at genbruge sit spagnum, så den bruges af flere omgange i haven og på den måde strækker længere.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. juni 2018 kl. 19.51

Hvad forstår du ved at genbruge spagnum?
Findes der mennesker, der fjerner den og kører den væk?
Vores etageadskillelser var isoleret med spagnum (det var en gartner, der fik bygget huset!). Det har vi genbrugt, da vi erstattede det med rockwool, vi etablerede et rhododendronbed.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. juni 2018 kl. 21.40

Hej Lars.

Jeg har erfaret at man efter det første år i drivhuset, hvor man dyrker tomater, agurker eller peber kan det efterfølgende år bruge dem i sine potteplanter både dem ude og inde og på tredje år komme den i jorden som et jordforbedrende middel.
På den måde får man ikke sygdom i sine kultur...

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 30. juni 2018 kl. 22.25

Hej Lars
Det var almindeligt at bruge spagnum i etageadskillelse førhen. Jeg ved ikke om det kun var på landet, men hedebønder brugte det også.
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Liriodendron tulipifera«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Liriodendron tulipifera

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider