Forum

Roser: Hvad er galt?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 11. juli 2015 kl. 15.41

Hejsa,

jeg har lige plantet 3 James Galway roser. Blomsterknopperne og de udsprungne roser ser halvdøde ud, hvilket jo ikke var meningen.

Vejret har været varierende med både sol og regn, så det kan vel ikke være baggrunden? Så hvorfor ser de sådan ud, efter at have stået 1 mdr. tid i min have?

Mvh
Katrine

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 11. juli 2015 kl. 16.03

Bladene ser sunde ud.
Jeg tror, det er for meget regn. Fyldte blomster kan ikke lide at blive for våde i for lang tid.
Men der kan være andre meninger.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. juli 2015 kl. 16.03

Jeg er ikke den store rosenekspert - men ingen blomstrende planter med bløde blade er smukke efter sådan et møgvejr som forleden dag...

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 11. juli 2015 kl. 20.26

Hej Katrin har du plantet dine roser for nylig, eller har du plantet dem for en måned siden og flyttet dem nu? En del af blomsterne er begyndt at visne, resten har fået vandskade af stærk regn (hvide blomster er meget sarte), når du nu skal klippe planterne ned, klip over et kraftigt femblad (under fingrene/hånden) og det vil give blomst efter 3 uger på den stilk. Hilsen Henry G.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 12. juli 2015 kl. 14.57

Hejsa,

jo, jeg købte og plantede dem, for 1 mdr. tid siden.

Hmm... jeg tror måske nok, at de begyndte at visne før de vilde regnskyl, vi har haft på det sidste...

Kan det evt. være planterne, der er noget galt med? Podningen e.lign?

Alle andre roser heromkring, har nemlig ikke lidt skade, så det er noget af et mysterium?!

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 12. juli 2015 kl. 17.17

Katrine det er muligt at roserne har haft det for tørt en overgang lige efter plantningen. Før man planter blomster/planter der har stået i potter, skal man gennemvande potteklumpen før de plantes i en måske let tør jord, selvom der vandes efter plantningen vil rødderne få minimalt vand. Prøv at sætte et bæger på jorden over potteklumpen, giv en overbrusning (regnvejr) og se hvor lidt vand der er tilgængelig for planten. Jeg tror det er derfor blomsterne visner så hurtigt. Hilsen Henry G.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. juli 2015 kl. 22.45

Har der stået roser samme sted, inden for de sidste 5 - 6 år.

Nyt svar til emnet »Roser: Hvad er galt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Roser: Hvad er galt?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider