Forum

Foryngelse af roser, kaprifolier m.v.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helene Brochmann, 25. september 2004 kl. 23.59

Hjælp – vores store have har været lidt forsømt i en årrække – hvad nu?!

Vi har nogle meget smukke rosenbuske – som jeg desværre ikke engang kender navnet på. De ligner hybenroser, men har ikke hyben; måske kaldes de "vilde roser"? I hvert fald er blomsten enkel (altså med ét "lag" kronblade), hvid med gule støvfang i midten. Buskene er nok ca. 25 år gamle, de er ca. 1 m i diameter og i forskellig højde, fra måske 1½ til 2½ meter. Om sommeren blomstrer de flot, i år gjorde de det endda i to omgange.

Jeg har overtaget hus og have fra min mor, og siden da, det vil sige i de seneste tre år, har jeg blot beskåret dem let om foråret ved at klippe lange, lige rodskud, døde grene og åbenlyst skævt (indad-)voksende skud af. Jeg har ikke gødet dem, bortset fra det første år. De står i meget fin muldjord.

Nu synes jeg imidlertid de begynder at rende for meget i vejret, sådan at de bliver for bare for neden, og bladene samler sig mere og mere i toppen. På den nederste halve til hele meter er der således næsten ingen blade.

Hvordan bør jeg klippe dem for at beholde dem – og holde dem pæne – mange år endnu?

Vi har lignende problemer med andre buske i haven, liguster bla. (jeg har set her på siden at den kan skæres helt ned) men også kaprifolien på pergolaen i indkørslen. Den har blade i spidserne i sine grene, men vokser med et stort, trist dødt udseende grenværk nederst – det vil sige på pergolaens lodrette side og på undersiden af det vandrette "tag". Ikke alle dødt udseende grene er dog døde – har jeg erfaret! Nogle har bare først blade efter mange meter. Skal/kan den skæres helt ned?

Så er der tobakspibeplanten – den trives fint, men det er som om den vokser udenpå (og ganske vist dækker) et stadigt stigende antal døde grene inderst. Skal de fjernes eller skal man bare lade dem være?

Og blåregnen – den ser ikke så død ud, men er efterhånden blevet enorm. Hvordan beskærer man den?

Endelig er der nogle store buske med små sarte, lyserøde blomster i klaser – jeg ved desværre ikke hvad det er for en. Stammerne og grenene ligner lidt hyld i farve og overflade, men er ikke så porøse indeni. Igen – flot vækst, men blade og blomster sidder efterhånden kun yderst på den 3–4 meter høje og 2–3 meter brede busk.

Hvis nogen kan hjælpe mig med dette, vil jeg være meget taknemmelig. Er det noget man kan læse om i en bog? Jeg har Politikens Visuelle håndbog i beskæring, men jeg synes den er meget vanskelig at anvende, da den dels kun beskriver beskæring som er grebet rigtigt an fra starten (og ikke nødhjælp til forvoksede planter), og skelner mellem så mange sorter og typer, at man bare bliver usikker på hvad der gælder for netop ens egen plante (som jeg naturligvis ikke har sortsnavne i alle detaljer på).

Med venlig hilsen og på forhånd tak,
Helene Brochmann

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 28. september 2004 kl. 12.53

DU må finde ud af hvilke buske du har. De beskræres formentlig forskelligt. Der er buske som blomstre på førsteårs grene – og buske der blomstre på 2 års eller gamle grene. Disse sidste må man forynge ved at fjerne gamle grene fra bunden f.eks. 1/4 del hvert år. Rigtigt mange af vore blomstrende buske hører til disse.

Roser aner jeg ikke noget om – når det er de store, men en god rosen bog burde hjælpe dig (biblioteket.)

Endelig kunne du kontakte en god og proffessionel gartner og få ham til at gennemgå din have med dig... Måske ville det gøre mindst skade og give en god start på din nye havetilværelse. Forkert beskæring kan jo være fatal...

Min egen kaprifolie har jeg skåret grundigt i – og så vidt jeg husker skød den igen – men om det var fra "døde"/bare grene kan jeg ikke huske. Lyng og gyvel skyder f.eks. ikke fra "brunt" ved...

Hm. Måske en gartner :)
Så dyrt er det heller ikke – og det lyder som en have der kan blive underskøn med en passende foryngelse – så pas på den!

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Brochmann, 13. oktober 2004 kl. 21.56

Tak for svaret. Jeg har nu prøvet at ringe til en gartner, men han siger at han kun vil gennemgå min have med mig, hvis han skal udføre arbejdet bagefter. Han henviste mig i stedet til at prøve en hortonom eller en landskabsarkitekt. Men så kommer jeg jo lynhurtigt til at betale 1.000 kr. for en time (jf. priserne hos Haveselskabet). Er dét den eneste mulighed? Eller skal jeg bare prøve nogle andre gartnere?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 14. oktober 2004 kl. 18.23

Rosen kan du skære helt ned, (eller ihvert fald til 25cm højde) den skal nok komme igen og den vokser forholdsvis hurtigt.'

Kaprifolien vokser langsomt, den kan sagtens klippet temmelig groft ned, men hvis det "kun" er i bunden den er tynd så er det næsten synd. Jeg ville prøve at sørge for lidt mere lys i bunden for at presse den til at sætte flere skud og muligvis tynde lidt ud i den.

Ellers er det rigtigt som Gitte skriver, læs hvilke buske du har og undersøg hvordan man beskærer den/dem. Og vurder om du har mod på selv at prøve.

Hilsen Helle-Sofie

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Brochmann, 15. oktober 2004 kl. 10.50

Tak for endnu et svar. Nu har jeg også fundet en gartner som er villig til at bistå med råd og vejledning, uden at skulle have opgaven med at udføre det også :-)

Hilsen Helene

Nyt svar til emnet »Foryngelse af roser, kaprifolier m.v.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Foryngelse af roser, kaprifolier m.v.

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider