Forum

Buske til læ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gitte Ottosen, 22. juli 2015 kl. 8.47

Jeg har en forholdsvis ung have, og området jeg bor i er meget åbent. Samtidig er mit hus øst-vest vendt så min have er virkelig i den danske vestenvinds vold.
Jeg kunne derfor godt tænke mig at lave et bed med buske der vokser rimeligt hurtigt, er pæne men også modstandsdygtige i blæsten - så jeg kan skabe et lille læbælte.
Billedet viser det område hvor jeg gerne vil have buskene, bagved den grå stol.
Nogen gode råd til planter? Jeg er forelsket i den røde hyld men ved ikke om den måske er for sart?

På forhånd tak,
gitte

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 22. juli 2015 kl. 8.53

jeg vil foreslå forsythia

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. juli 2015 kl. 11.35

Forsythia + Weigela (klokkebusk). + Spirea.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. juli 2015 kl. 12.52

Hej Gitte Ottesen

Det er lidt svært at bedømme afstand mellem hæk og læplads - men hvis der er plads til buske, der vokser til ca 3,5 meter i bredden og ca 2 - 2,5 meter i højden vil jeg foreslå en gruppe af Sargents æble (Malus sargentii).

Sargents æble er både vind- og frostrobust, har en smuk blomstring, er god nektarkilde for bier, godt redested for havens fugle og meget søgt fødereserve både for trækkende drosselfugle nordfra (sjagger og vindrossel) og for solsorten (hvis du er så heldig at have den i din vindomsuste have). Den har gyldent efterårsløv.

Skulle busken om nogen år blive for omfangsrig tåler den både klipning (og nedskæring til ca 20 cm over jorden). Men hvis du planter med tanke på plads til at buskene kan udvikle sig uden at blive "trykket" af nabo-buskene vil det nok slet ikke blive aktuelt at finde saks og sav frem.

Synes du det går for langsomt med at få læ (fordi der skal plantes med afstand) kan du jo vælge et par sæsoner at så sommer-periode-lægivende, hurtigtvoksende planter imellem buskene. Det kunne være grupper af majs eller solsikke (vælg en højde på max 1,5 meter for at solsikkerne holder sig oprejst i vinden) - eller (hvis du har tålmodighed til at fjerne alle rodknolde) kan du vælge jordskokker - så kan herlighederne også spises :-).

Det kan også overvejes, at indplante stedsegrønne planter - taks for eksempel (køb hanplanter som ikke sætter bær). Taks vil kunne styres med saksen i næsten hvilken form, du måtte ønske uden at den mister sin frodighed - og vil kunne give et stabilt underlæ.
Kristtorn er et andet bud på en stedsegrøn makker til sargentsæble.

Hvis jeg nu helt har fejlbedømt afstandsforholdene, så der ikke er plads til en gruppe af buske - så vil det bestemt være en mulighed at plante en indre hæk på tværs af vindretningen ved den plads, hvor du ønsker læ.
Vælger du samme plante som er hækplante, vil du kunne få en pladsbesparende, harmonisk løsning. Og hvis du vil bruge lidt rigeligt penge kan du vælge "færdighæk-løsningen". Der kan købes i højder fra 125 cm og opad, med spring på ca 25 cm.

Og så lige en kommentar til din tanke om hyld - den røde som også kaldes druehyld. Den er smuk - men den kræver læ for at trives godt. Så den er nok en bedre investering om 3 - 5 år, når noget andet har skabt lidt læ som kan sikre dens sunde udvikling. Den kan hvis den får det læ, den har brug for nå en højde på 4 - 5 meter
Og den almindelig hyld vil nok vokse sig for høj - den når ubesværet op i 7 - 8 meter.

Jeg håber du finder frem til en god løsning - så du kan nyde sommeren i læ i din liggestol ;-)

Venlig hilsen fra
Lone

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 22. juli 2015 kl. 17.45

Hej Gitte
Den rødbladede hyld er bedst, hvis du har rigtig god jord. Hvis du skal have noget der gror hurtigt op og til at blive så tæt som muligt, indtil hække og anden beplantning i området giver tilstrækkelig læ, kan du bruge en blærespiraea, som fås både med grønne og røde blade i en kraftig voksende form. De bliver over 3 meter høje og næsten lige så brede, men det må du løse med hækkesaksen, hvis det bliver for voldsomt. Den grønne fås barrods til efteråret og hedder Physocarpus malvaceus pyso. De tåler også at stå i sandet jord, så du vil få held med det ret hurtigt. Når du så synes de ikke er nødvendlige mere, må du skære dem ned og grave rødderne op og kan så bruge jorden til noget andet.

Nyt svar til emnet »Buske til læ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Buske til læ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider