Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juli 2015 kl. 19.57
Hej
Da husene i vores gade blev byggede, var pengene små og så var der en, der kendte en på Fyn, som solgte billige planter. Det må man så bøde for mange år efter. Vores nabo havde plantet snebær tæt og busket i stedet for rigtig hæk - på de første 10 m på sin side af skellet. Desværre var det snebær, som vi nu døjer med. Rodskuddene har bredt sig overalt og jeg tager hvert år en kamp med dem. Det er nærmest håbløst - for jeg kan slet ikke grave mange steder, fordi de er filtret ind i ligusterhæk og andre buske.
Det er lige før jeg hyrer en mand med en gravko. Er der andet jeg kan gøre? Den nye nabo kan jo ikke gøre noget for at hans snebær har invaderet min have. (Naboerne har skiftet nogle gange - og desværre altid uden at have haveinteresse).
Bevares, snebær er da kønne, men noget forfærdeligt stads at have i sin have.
Kan jeg sulte dem ihjel ved at klippe totalt ned hver gang de skyder? Det har jeg godtnok prøvet, men så kommer der bare nogen et andet sted.
Hvad gør jeg, når jeg nu ikke kan grave hver rodstump op?
Ingeborg
Skrevet af: Palle F., 22. juli 2015 kl. 20.19
Først, snebær er en af de bedste buske for bier, de blomstrer længe og giver masser af nektar.
Men de breder sig, og det er dit problem. Har du mulighed for det, så lav lidt græsplæne langs hækken hvor de står. En tur med plæneklipperen hver uge kan holde dem nede. Men det er noget du skal fortsætte med år efter år.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juli 2015 kl. 22.36
Der kan ikke etableres græsplæne på det sted. Skellet går 3 m fra vores hus (bagsiden af huset - mod øst). Da den nabo, som byggede hus for 50 år siden etablerede haven med de billige planter, satte han snebær de første 10 meter - og tro det eller ej, rødgraner på de resterende 50 meter! Granerne blev jo højere og grimmere år for år. Disse graner var plantet 1/2 meter inde fra skel.Naboens søn overtog huset, da granerne var ca 7-8 meter høje og spurgte os om han måtte skære dem ned, for de skulle jo nok skyde igen!. Så meget om sønnens haveforstand. Så stod vi der - uden hæk, og med granstubbe. Han ville ikke plante hæk, for granerne ville jo skyde igen. Vi gad ikke diskutere med ham, så vi plantede et busket bestående af forskellige busk på vores side af skellet. Det er der ikke blevet ændret på, for alle efterfølgende naboer var heller ikke havefolk. Til gengæld er snebærrene så vokset ind i vores busket, hvor vi på de første 10 meter dog havde plantet en ligusterhæk - også på vores grund. Vores grund er på de første 10-15 meter højere end naboens grund. Denne højdeforskel er afstivet med knækstenskanter. Alle grunde på vejen skråner bagtil. Om naboen yderligere har gravet af, fordi han har kælder med garage, tør jeg ikke sige. Nå, men for at gøre en lang historie kort, kan der ikke etableres græs på det sted.
Jeg har overvejet at lade liguster og snebær være det de er, og bare radikalt klippe som om det var en hæk, men rodskuddene breder sig jo bare videre ind på vores grund.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.