Skrevet af: Britt Jørgensen, 25. juli 2015 kl. 12.15
Vi har en rigtig flot ægte syren i lilla. Den er cirka 4 meter høj med en hovedstamme.. men den er blevet hårdt medtaget efter en af stormene og er begyndt at "knække" cirka 1 meter oppe.. der er grene på vej nede fra roden og spørgsmålet er nu, kan vi roligt beskære træet under "knækket" og vil den skyde videre? Eller skal vi simpelthen nedlægge vores ellers dejlige og smukke syren?
Skrevet af: Lars Holt, 25. juli 2015 kl. 14.12
Hvad forstår du ved en ægte syren?
Hvis den er podet, kan du ikke bruge rodskuddene til at erstatte dit træ.
Er den rodægte, kan du beskære så tosset, du vil. Så er det den samme, der kommer igen.
Skrevet af: Tilde P., 25. juli 2015 kl. 15.07
Prøv at skære hovedstammen lige under knækket, fjern alle skuddene nede ved jorden, og se om der kommer nyvækst på hovedstammen.
Når en gren eller stamme bliver beskåret, vil den normalt skyde nyt på de første 20-25 cm under snittet.
Det er så at håbe på, at det er over podestedet.
Men al vækst skal fjernes fra roden, så den opfordres til at skyde højere oppe.
Skrevet af: Britt Jørgensen, 25. juli 2015 kl. 15.30
Det jeg forstår ved en ægte er netop at den ikke er podet.
så den vil bare fortsætte væksten hvis jeg beskærer (altså fjerner godt 75 % af stammen)?
Skrevet af: Lars Holt, 25. juli 2015 kl. 17.17
Når jeg spørger, er det fordi syren fra naturen er en busk.
Når den er blevet til et træ, er det enten fordi den er podet på en egnet rod, eller fordi den er flittigt beskåret.
Skrevet af: Henry G., 25. juli 2015 kl. 17.50
Hej Britt ved en ægte plante skal det forstås sådan, at det er en plante der er fremavlet fra en i dette tilfælde Syringa vulgaris, når denne er forædlet ved f.eks. frø i mange år, bliver der måske fundet én ud af tusindvis af frøplanter der får lov til at bruges til forædling. Alle storblomstrede Syrener er podet, normalt ved jordoverfladen, derfor er der ingen problem med at beskære under brudstedet, men gør det så skråt så regnvandet kan løbe af gerne mod syd. Når stammen begynder at bryde, skal alle nye grene blive siddende et par år før der beskæres og det gøres nedefra med ét par grene hvert år, alle rodskud SKAL fjernes og helst rives af. Hilsen Henry G.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.