Forum

Flytte roser nu

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 29. juli 2015 kl. 20.01

Efter at have gravet 1/2 delen af en rosen bed op pga. et tagnedløbsrør der var stoppet, vil jeg lige hører. Da jeg alligevel havde planlagt at flytte rosenbedet til efterår, kan jeg så flytte det nu? og skal jeg evt beskære roserne så de ikke kræver så meget?
Jeg ville så have lavet et surbundsbed i det gamle rosenbed med bl.a. hvide Hortensiaer, er det rent spagnum det skal i eller skal man blande noget kompost i ?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 29. juli 2015 kl. 20.37

Du kan sagtens flytte roser nu.
Er det store roser skal du beskære dem. Sikkert blot noget af de nyeste skud og skære alle udsprungne blomster af.
Det kan være en hjælp til etablering i det nye bed, hvis du planter en masse tagetes samtidig med roserne. De tager sig af nematoderne hvis de kunne blive et problem.
Og brug hellere kompost, når du har det, end spagnum.
Hortensiaer er - efter vores erfaring - ikke voldsomt krævene overfor jordens reaktionstal. Vores er plantet i alm. havejord med lidt kompost og efter et par år har de "sat" sig og etableret den jord de trives bedst i.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 30. juli 2015 kl. 0.40

Jeg kender slet ikke nematoderne men kunne google det, er det nødvendig at plante tagets hvis der aldrig har stået roser før? Og hvis ja, vil det virke i år - kan de nå at komme op og gøre gavn, eller skal det være til næste år.
Angående kompost, så har jeg jo ikke rigtig noget medmindre vi snakker plantesække for så mange roser er det heller ikke. Jeg tænkte i første omgang på det man kan få fra genbrugspladsen, ala 1/3 kompost 2/3 spagnum.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 30. juli 2015 kl. 8.51

Tillæg: jeg har også læst mig til at man kan ændre farven på hortensia ved at ændre jordens Ph værdi og jorden bliver jo surre ved mere spagnum, er dog ikke klar over om det også gælder hvide hortensiaer.

Nyt svar til emnet »Flytte roser nu«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Flytte roser nu

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider