Forum

Mit første staudebed

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sabine Karstensen, 30. juli 2015 kl. 9.08

Jeg er ved at planlægge mit første staudebed (hidtil har jeg gjort det mest i frugt og grønt)
Da jeg ikke har ret mange penge, har jeg indkøbt alle de ønskede stauder som frø og skal nu selv til at opformere dem.
I henhold til såvejledningerne på frøposerne skal de fleste af dem såes i vinteren.
Mit spørgsmål er derfor: Er det bedst at så dem direkte i bedet eller er det bedre at så dem i kasser på terassen og så plante dem ud i foråret ?
Nogen der har erfaringer med at frøformere stauder?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 30. juli 2015 kl. 11.20

Min erfaring ( gennem de sidste 4 år - og jeg gør det primært fordi man kan få SÅ meget spændende med posten som frø og jeg synes det er sjovt ) er klart at man ikke skal så dem direkte i bedet, brug gerne flamingokasser eller noget i den stil. Det er væsentlig nemmere at styre. For du ved ikke hvordan de ser ud når de spirer. Og snegle mm. vil sikkert være interesseret i den små nye, hos mig forsvinder små nye meget nemt sporløst - og SÅ mange frø får man heller ikke til stauder....

Brug priklejord til såningen.

Sæt dem gerne lidt beskyttet, ikke i fuld sol, et sted du ikke glemmer at komme om vinteren, husk ved tørre perioder om foråret skal du vande lidt, jorden må ikke tørre ud.

Købefrø er ofte præpareret med den kulde de skal have - tager du selv frø er det ekstra vigtigt de får hele kuldeperioden.

Første gang jeg gjorde det såede jeg om efteråret fik vi en varm periode i januar hvor skidtet spirede - ikke så godt da vi lige efter fik 10 graders frost og jeg ikke havde et sted at sætte dem ind. Så de døde.

Anden gang såede jeg derfor i starten af februar - og det var ok, fik pæn spiring - men overså at duerne kunne være interesserede i fine nye spirer så tidligt på sæsonen :-) men jeg reddede dog en del...

Når så spirerne når en vis størrelse kan du prikle dem i potter eller direkte i bed alt efter hvor god din jord er...
Hos mig prikler jeg dem i potter da jeg har mange snegle og fed lerjord, så jeg foretrækker lidt god størrelse på de fleste af dem, det er nok et temperamentsspørgsmål...

Endvidere er det min erfaring at nogle er meget nemme - andre er død-besværlige, så bliv ikke skuffet hvis du ikke får 25 af hver plante, det vigtigste er vist at være omhyggelig og ikke at glemme dem ( det er jeg god til desværre )

- til de nemme hører purpur-torskemund - den kan såmænd sås stort set når det passer én, vinter eller sommer....den har/får jeg masser af frø af - hvis det skulle være du stadig er på frøjagt....

Sådan noget som katost og stokroser er også meget taknemmelige - farvebælg havde jeg ikke den store succes med...

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. juli 2015 kl. 12.31

Jeg tror at de fleste af os formerer stauder ved stiklingemetoden. Man kan hurtigt se, hvad man har med at gøre. Har du en plan? Hvis du ikke kan få materiale til stiklinger hos naboer og venner, kan du købe enkelte planter og bruge dem til stiklinger. Jeg tror at det er billigere end fejlslagne forsøg. Lige nu har jeg lavendler (selvsåede), salvia ostfrisland og den toårige gyldenlak til opformering. Gyldenlak er toårig, ligesom fingerbøl og andre. Jeg sår i altankasser, som har en fin dybde til rødderne. Der såes i en blanding af købt så- og priklemuld og sand. Det er nemmere at holde med vanding end de små potter. I øjeblikket er jeg dog nødt til at dække kasserne af med plastik for at redde dem fra druknedøden. Altankasserne kan nemmere end 117 potter flyttes til et andet sted.
Ingeborg

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sabine Karstensen, 30. juli 2015 kl. 12.36

Mange tak for alle jeres erfaringer. Det er rart når man er ny...
Jeg tror jeg vil følge rådet om at så dem i kasser sidst på vinteren, så har jeg mere styr på de enkelte planter.
Jeg har jo heldigvis erfaring med at lave små grøntsagsplanter fra frø, så mon ikke det lykkes med staude frøene også...

Her er hvilke frø jeg har købt:
Sødskærm / Aniskål
Kællingetand
Løvehale
Lammeører
Gyldenlak
Rosenskovmærke
Løgkarse
natviol
Ramsløg
Fladkravet kodriver
Liljekonval
Skovmærke
Storkenæb
Geranium macrorrhizum
Geranium phaeum

Jeg har to bede. I det ene har jeg i forvejen en del flerårige krydderurter og her skal mange af de spiselige nye stauder stå.
Det andet bed er omkring nogle træer - hvor der så skal være en form for 'bunddække' af forskellige blomster

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. juli 2015 kl. 13.08

Du kan også bruge deljorden.dk til at efterlyse stauder og stiklinger :)

Mange giver meget gerne væk, når de skal flytte eller dele stauder - man vil jo helst ikke smide levende planter ud :)

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. juli 2015 kl. 7.57

du kan hente en masse overskudsstauder her hos mig i kalundborg

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sabine Karstensen, 31. juli 2015 kl. 8.48

Mange tak Mogens
desværre er der lidt langt til Kalundborg for mig - jeg bor i Horsens, men jeg vil da klart tænke på det med at få af andre næste gang jeg skal have stauder, istedet for den mere besværlige måde med at købe frø....
Hvem ved - måske kommer jeg forbi Kalundborg en dag :-)

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 31. juli 2015 kl. 8.59

Vi har haft meget stor success med at bytte stauder (og sommerblomster, bærbuske oa.) på facebook (div. plantebytte grupper). Eller rettere min kæreste laver aftalerne, og jeg kører med og graver op :D

Ofte møder vi nogle som ender med at forære så meget væk at det dårligt kan være i bilen. Vi har selv spirret en masse i forår/tidlig sommer som vi har brugt til at bytte med, men du kan sagtens være heldig at få en masse foræret. Du vil også blive introduceret til lokale plantebytte markeder hvor du kan bytte/købe stauder til en 10'er.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 31. juli 2015 kl. 18.02

Jeg kan tilslutte mig det med at så i så- og priklemuld i flamingokasser. Sørg for at prikke nogle huller i bunden af kasserne, så vandet kan komme ud. Jeg gjorde det, at jeg hos vores lokale fiskehandler fik lov til at købe helt nye og store flamingokasser til en femmer stykket (ellers er de lidt dyre). Og så er det en god investering at dække kasserne med fiberdug. Dels forhindrer det det meste ukrudt i at så sig i kasserne, og dels forhindrer det solsortene i at splitte indholdet i kasserne fuldstændig ad.
Omkring selve såningen, så synes jeg, at denne artikel er ekstremt brugbar: www.albinusfro.dk/shop/cms-1.html#emne3
Elsebeth

Nyt svar til emnet »Mit første staudebed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Mit første staudebed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider