Forum

Mystisk men smuk plante – men hvilken?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: T. J., 5. august 2015 kl. 12.36

Jeg har fra et frø hjembragt fra en park i Barcelona fået smukke storbladede planter til at vokse i krukker på terrasen. De er 0.5 - 0.8 m høje med store blade i rød-grønne nuancer, op til 30 cm i diameter. Nu sætter de fine lyserøde blomster og dekorative frøstande. Jeg vedhæfter et foto - hvad kan det være ?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. august 2015 kl. 12.46

Hej T.J.
Jeg tror det er en kristpalme.
Vær opmærksom på at den er giftig. Især frøene så vidt jeg husker.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 5. august 2015 kl. 13.40

Kristpalmen er dødelig giftig, så pas meget på.

da.wikipedia.org/wiki/Ricin

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. august 2015 kl. 17.02

Ja, men den bruges meget rundt omkring. Jeg har f.eks. set den i Tivoli.
Vi er omgivet af mange giftige ting og det giver sjældent problemer hvis man bruger et minimum af fornuft.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. august 2015 kl. 17.14

Tivoli og Kristpalme hører bare ikke sammen! Jeg håber, at du tager fejl Claus.

Det er en af de få reelt problematiske planter i forhold til giftighed og den kommer, som en af de meget få giftige planter, aldrig ind i min have!
www.bispebjerghospital.dk/giftlinjen/alt-om-gift/planter-og-svampe/plantelisten/Sider/castorboenne.aspx

@T.J.
Lad under ingen omstændigheder børn komme i nærheden af plantens frø! Smid helst hele planten ud, hvis børn kommer i nærheden af planten.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 5. august 2015 kl. 17.29

Det er altså ikke planterne der er farlige for børn, men voksnes manglende nærvær og vejledning.
Hvis børnene er så små at de ikke forstår, skal de slet ikke være uden opsyn i haven.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. august 2015 kl. 18.59

Jeg er nu temmelig sikker på jeg ikke tager fejl. Hvad skulle den også kunne forveksles med?
Det er et par år siden. Samme år så jeg dem også i blomsterkummer i en gågade i provinsen.

Personligt er jeg mest bekymret over planter som er farlige blot ved berøring eller som er særligt fristende at spise (bær).

Jeg synes nu heller ikke kristpalmen er et oplagt valg til Tivoli, så derfor studsede jeg over det.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. august 2015 kl. 19.26

@Helle

Ja, det er den politisk korrekte holdning, som vi alle deler, men her har vi altså en meget giftig plante, som ved lav dosis - få frø - er dødeligt giftig.

Frøene er dekorative og kan let ligge uset hen længe efter planten er død og borte og blive fundet af et nysgerrigt barn i et øjebliks uopmærksomhed.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 5. august 2015 kl. 19.52

Tom hvis du googler giftige planter vil du helt sikkert blive overrasket, der findes så mange giftige planter at det næsten er umuligt ikke at komme ud for dem enten det ene eller andet sted

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. august 2015 kl. 20.22

Kristpalmen (Ricinus communis), eller olieplanten som den også kaldes er utrolig dekorativ i en have. Jeg har ofte dyrket dem, og har taget frø fra til senere såning.
Det er i øvrigt den plante som den nok så kendte "Amerikansk Olie" udvindes af. Man skal dog nok ikke selv eksperimentere med virkningen.
Den er ganske rigtigt, lige som så mange andre af vores haveplanter, ret giftig (I værste fald dødelig giftig)
Man skal nok især være opmærksom på, at de modne frø, for et par barneøjne let kan forveksles med noget der skal i munden.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. august 2015 kl. 21.06

Lis, jeg er ikke på nogen måde ekspert i giftige planter og giver dig i princippet fuldstændig ret. Har selv haft adskillige i haven helt bevidst, herunder Belladonna, Alrunerod, Bulmeurt, Digitalis, Pigæble og andre lægeplanter og er helt enig i, at man ikke skal være hysterisk. Men Kristpalme er i et kapitel for sig, det synes jeg faktisk du skulle tage og google. Især er de dekorative frø skyld i en del dødelige forgiftninger, fordi frøene frister til leg og smykkebrug. Langt de fleste hjemmehørende meget giftige (dødelige ved lav dosis) planter frister slet ikke på samme måde.

I den aktuelle situation, som sikkert forekommer ofte, er det en ejer, som slet ikke kender til planten og der kan man ikke advare nok :-)

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 6. august 2015 kl. 8.42

det er den plante man laver amerikansk olie af - det bruges bl.a. som afføringsmiddel ved forstoppelse

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 6. august 2015 kl. 10.34

Det var også den plantes gift der blev brugt ved paraplymordet.

Nyt svar til emnet »Mystisk men smuk plante – men hvilken?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Mystisk men smuk plante – men hvilken?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider