Skrevet af: Susanne Grangaard, 17. august 2015 kl. 15.12
Hej!
Pludselig i løbet af meget få uger visner alle blade på vores troldhassel. Det yderste af grenene virker også vissent, men ser ikke sådan ud. Hvad kan der være årsag til det?
Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 18. august 2015 kl. 22.14
Hej.
Jeg har i år også oplevet fænomenet med at velfungerende buske pludselig får visne blade og til sidst dør. Hos mig har det været en tre m. høj Judas busk og en robinie.
Er der nogen der kender årsagen til denne form for 'død' og kan den forebygges. Begge buske stod sammen med andre buske, men forskellige steder i haven, og de andre buske ser på nuværende tidspunkt sunde ud.
Vh Benedikte
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 23. august 2015 kl. 7.01
det kan jo være svært at forklare. Men den hyppigste årsag er vandmangel eller overvanding, når planterne visner fra spidserne. Af den ene eller anden grund. I denne varme tid er det jo nok vandmangel. Er planterne nyplantet inden for de sidste par år, skal de hjælpes med vand i denne tørre periode. Drejer det sig om gamle planter, kan rødderne være beskadiget... men man gætter lidt. Et billede kan hjælpe.
Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 24. august 2015 kl. 10.32
Hej igen
Jeg kan desværre ikke sende nogle billeder da buskene er blevet klippet ned. Men jeg tvivler på at årsagen var vandmangel, da det skete lige pludseligt og alle, alle blade og skud tørrede ud og visnede. Jeg har været bange for det var en art virus sygdom, så jeg var interesser om andre i dette forum havde oplevet samme fænomen. Andre i min omgangskreds har også oplevet enkelte tilfælde.
Vh Benedikte
Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 24. august 2015 kl. 10.33
PS begge mine planter var over 10 år gamle
Skrevet af: Claus K Madsen, 24. august 2015 kl. 10.38
Hvis bladene først fik små brune prikker er det nok hasselbakteriose.
Skrevet af: Susanne Grangaard, 27. august 2015 kl. 14.23
Hej!
Jeg har forsøgt med et billede af den næsten helt visne troldhassel.
Hilsen
Susanne Grangaard
Skrevet af: Henry G., 27. august 2015 kl. 15.36
Hej Susanne for mig ser det ud til, at du har haft besøg af nogle mosegrise, det er muligt at redde din troldhassel ved, at klippe den ned til en højde af ca.1 m eller en kraftig udtynding. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 27. august 2015 kl. 23.25
Ja, enten har den stået under vand og er druknet. -Men det ved du nok om den har. Ellers tror jeg også planten ikke kan trække nok vand op til alle bladene. Dvs nogle af rødderne kan være beskadigt. Planten dør nok hvis den ikke beskæres tilbage.
Skrevet af: Susanne Grangaard, 30. august 2015 kl. 23.07
Hej!
Mosegrise tror jeg ikke rigtig på - der er ikke noget der bærer præg af det. Så er det mere sandsynligt at det er vand mangel.
Pludselig får jeg en tanke......
Vi har et birketræ i plænen ikke langt derfra. Normalt er der ikke meget græs i dette område hele sommeren. Dette år har der været flot græs hele perioden. Kan det tænkes at birken har fået vand fra vores troldhassel..... kan det virkelig lade sig gøre uden det ses på det øvrige område? En tanke jeg lige har fået.
Hilsen
Susanne Grangaard
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.