Skrevet af: Mogens Jensen, 4. oktober 2004 kl. 17.00
Hej
Vi har lavet et rhodendronbed og alt fungerer som det skal på nær den ene af dem som indenfor den sidste måned er begyndt at få plettede og gule blade som falder af.
Hvad kan årsagen være og hvad gør vi?
På forhånd tak.
Skrevet af: Trolle, 13. november 2004 kl. 6.08
Det er svært når man ikke har set den men rhododendron sifter en del blade hvert år, men hvis det er slemt så prøv dette.
Hvis der stadig er plantegaranti ville jeg henvende mig hvor jeg havde købt den. Under alle omstændigheder vil jeg anbefale at den fjernes fra bedet evt. sætte den i karantæne et andet sted i haven for at undgå smitte.
Skrevet af: Frank Johansen, 17. september 2007 kl. 10.52
Vi har samme problem, men blot èn smuk bus,
du skriver intet om hvad det evntuelt kan være, udover at den kan skifte blade hvert år.
Kan det være en sygdom, den står helt frit i vor have.
Skrevet af: Mogens; E., 10. januar 2008 kl. 21.12
Flere supermarkeder sælger Rhododendron som er plantet i en slags høvlspåner i potten. Det kan planterne klare sig med i drivhuset hvor de skal drives hurtigt frem med spc. gødning. Når du køber sådan en Rhododendron til billig pris, så fat vandslangen og spul alle høvlspånerne væk, og plant den i en alm. spagnum og godt med vand. Ellers får de nemt gule blade.
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 25. januar 2008 kl. 15.37
Hvis en rhododendron får gule blade om efteråret, er det sjældent en sygdom, men helt almindelig udskiftning af bladene. som de fleste stedsegrønne planter skifter den 34 års bladende. nogle år mere end andre.-især hvis planten har været plantet om, eller er blevet stesset på anden vis. En god regel er at kigge på topbladene. -altså årsskuddet, hvis det ellers ser grønt ud, er der sikkert kun tale om udskiftning. hvis de derimod er gullige eller meget små, kan det være gødningsmangel. Så bør man plante den om i frisk surbundsjord og gøde det følgende forår. Er man stadig i tvivl kan jo tage nogle blade af og vise dem på den lokale planteskole. (husk et topskud!)
Skrevet af: Niels Thorup Nielsen, 28. februar 2008 kl. 22.11
Jeg er blevet spurgt af en kollega hvornår man skal plante rhododendron: Jeg svarede at man skal plante om efteråret, som det er tilfældet med de fleste planter, men er siden kommet i tvivl. Rhododendron er jo ikke løvfældende. Er der nogle rhododendron-kyndige med et godt svar på hånden?
På forhånd tak Niels!
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 28. februar 2008 kl. 23.15
Du kan plante rhododendron hele året, bare du kan komme i jorden for frosten. -og frost er der jo ikke meget af i år.
Det største udvalg i planteskolerne finder du dog først lidt senere på foråret. Vi skal lige have tid til at pakke ud og få nye planter hjem.
Skrevet af: Niels Thorup Nielsen, 29. februar 2008 kl. 14.17
Tak for dit svar jeg vil gi'det videre til min kollega.
med venlig hilsen Niels.
Skrevet af: Lene, 26. maj 2008 kl. 13.00
Har også en gammel rohdondendron som har mange gule blade, og de falder af, planten ser pjusket ud.
Jeg gætter på at den er over 15 år gammel, og den kan jeg ikke plante om, så vil det strække med topgødning og grave så meget fri omkring planten som muligt og komme surbundsjord i?
PS: det ville være fint hvis man kunne uploade billeder til sitet.
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 26. maj 2008 kl. 19.37
Jooe. det er i hvert fald bedre end ingenting. rødderne hos Rhododendron ligger i overfladen og begrænses i den rhododendronjord man oftest planter den i. dvs kan du grave rundt om planten der hvor rødderne ser ud til ikke ha nået ud og tilfører frisk rhododendronjord vil det helt sikkert have en god virkning. -husk at gøde nok, rhododendronannimex man kan købe til rhododendron giver ikke nok fordi man oftest ikke giver den nok. Alm NPK gødning kan være nødvendigt.
Skrevet af: Lene, 27. maj 2008 kl. 6.35
Tak for dit svar, jeg giver den både jord og NPK gødning, hvis det ikke er for meget?
Skrevet af: Myriam Jørgensen, 30. maj 2008 kl. 12.03
Min rhododendron blomstrer med 1/3 flotte blomster, mens de resterende 2/3 er store, tørre topknopper.
Hvad kan det skyldes?
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 30. maj 2008 kl. 22.14
Hej Lene. hvis jorden du bruger er gødet op, behøver du ikke bruge nær så meget NPK, som hvis det er ugødet jord.
hej Myriam
hvis der er tale om en hvid Rhododendron er det sikkert sorten ''Cunninghams white'' og den har i flere år ikke været så god til at blomstre herhjemme. En stor del af knopperne udvikler sig ikke og sidder bare brune tilbage og ser indtørret ud. Det sker fordi sorten har den gode egenskab at den kan blomstre om efteråret en lille smule (hvilket jo en dejligt), men desværre har klimaet herhjemme fået næsten alle knopperne til at åbne sig en lille smule om efteråret, -altså også dem der ikke når at springe ud om efteråret. Når knoppen så er en smule åben, så trænger der vand ind og der går svamp i knoppen. -Der er ikke noget at gøre ved det.
skriv lige igen hvis din Rhododendron ikke er hvid. -så er der andre ting galt :-)
Skrevet af: Myriam Jørgensen, 31. maj 2008 kl. 16.59
Hej Kristian
tak for svaret. Min rhododendron er nemlig hvid og så er er ikke andet for end at få en ny busk.
Mvh
Myriam
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 31. maj 2008 kl. 22.54
Jooe. det er nu stadig en pæn bladplante og den kan stadig give lidt blomst om efteråret. Der er jo heller ikke nogen der, siger at det er noget der altid vil være sådan, -det kan vel også gå den anden vej igen så den vil give flere blomster om foråret igen?!
Skrevet af: Anne Lise Hansen, 6. juni 2008 kl. 19.06
I juli 2007 fik jeg anlagt et surbundsbed, hvori jeg plantede rhodendron. Jeg plantede 1 Casala, 1 Anastacia og 1 Junifever.
Det er kun Junifever der har blomstret med 3 blomster, men planterne vokser kolossalt. De er købt i et rhodendrongartneri.
Jeg er så skuffet over at de ikke har blomstret -hvad kan der være galt?
Anne Lise Hansen
Skrevet af: Mogens; E., 6. juni 2008 kl. 23.04
Næste gang du køber Rhododendron, så tag dem med grønne blomsterknopper på, så får du blomster. Du bør spørge forhandleren om hans mening, eller få nogle andre.
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 7. juni 2008 kl. 21.53
Man kan desværre ikke se på en rhododendron i juli om den vil give blomster året efter. Nogle år får man flere blomster end andre år.- det kan afhænge af både vejr og gødning. Og selvfølgelig er der flere muligheder for blomster jo større planten er. -Hvis den skyder en masse skud i år er chancen helt sikkert større for blomster næste år.
Skrevet af: Tina Dindorp, 29. juli 2008 kl. 11.27
Jeg har en Cunninghams White som er mange år gammel. Pludselig i år visner bladene gren for gren. Først bliver de mere og mere triste at se på og til sidst er de helt brune og tørre. Jeg kan ikke se andet på den end rhododendron cicader som jo ikke skulle ødelægge bladene.
Nu er en anden Cunninghams White begyndt på samme måde. Kan det ganske enkelt være vandmangel? De øvrige rhododendron i samme bed fejler intet.
Skrevet af: Kirsten Sønderskov, 1. august 2008 kl. 8.11
Vores rhondedendronblade ser ud som om noget af det grønne farvestof er trukket ud af dem. På undersiden er de fyldt med små sorte prikker som kan børstes af. I en lup kan jeg se, at nogle af prikkerne er gulbrune insekter, hvor den ene ende har hjerteform med en masse "ben". Skal de bekæmpes eller forsvinder de af sig selv?
Skrevet af: Kurt Colberg Husen, 19. maj 2009 kl. 11.46
Har lige lavet et Rhododendrunbed på 4 meter i diameter i spaghnum og gødet spaghnum ialt 900 liter spaghnum 2500 liter gødet, men Phén er på ca 7,2 hvordan får jeg den ned på de 67 ph?
Skrevet af: Mogens; E., 19. maj 2009 kl. 22.30
Hej Kurt.
Det var da en frygtelig masse spagnum til et 4m. bed. Rødderne på Rh. går ikke længere ned end ca. ½m. men til gengæld længere ud til siden. Når jeg laver et Rh. bed bruger jeg kun ugødet spaghnum blandet op med masser af visne blade og grannåle, og fjerner kun jorden ½m. ned. Medens spagnumen er i posen laver jeg nogle små huller i bunden og hælder så vand i til det er gennemvædet. Den metode er meget vandbesparende i forhold til at hælde vand ud i bedet. Jeg vil råde dig til at købe/låne en bog om Rh. hvor du også får svar om Ph. og alt mulig andet om Rhododendron.
Skrevet af: Lene, 20. maj 2009 kl. 12.41
Hvor er Rhodondendron dog en svær plante at have med at gøre, jeg gav den noget rhodondonjord og så fik den et læs kogødning, nu er den bare super! Held eller ej men det virker har fine grønne blade og store knopper.
Skrevet af: Mogens; E., 20. maj 2009 kl. 23.33
Hej Lene.
Rhododendron er normalt en meget nem plante. Den skal bare have lidt gødning i foråret og lidt spagnum med visne blade og vand i tørke perioder, så kan den blive over 100 år gammel. Min den ældste Rh. er over 60 år gammel. Når du skriver et læs kogødning, håber jeg ikke at det er en ordentlig portion for så kan du se resultatet til efteråret med visne blade. Men et læs er jo relativt.
Skrevet af: Ellen, 26. maj 2009 kl. 16.31
Hej
er der en der kan svare mig på om jeg kan klippe min rhododendron tilbage når den er afblomstret.
Skrevet af: Mogens; E., 26. maj 2009 kl. 20.22
Hej Ellen.
Oppe i søge rubrikken til højre skriver du beskæring af rhododendron.
Skrevet af: Jeanne, 1. juni 2009 kl. 20.49
Hej
Jeg har også et RH bed, med flere foreskellige arter i og havde også problemet med gule blade og få blomster. på planteskolen sagde de, at vi skulle give jorden noget ph-værdi en gang om måneden, og det har virkelig hjulpet, allerede efter et par måneder fik bladene farverne tilbage og i år står de utrolig flot, lige fra de små buske til de opstammede, det ser rigtig godt ud, så husk ph-værdi!
Skrevet af: Ole., 1. juni 2009 kl. 22.59
Jeanne.
Hvad er navnet på det der ph-værdi.
Skrevet af: Lene, 2. juni 2009 kl. 6.28
Nej et tyndt lag og ikke frisk kogødning, det er jord tilsat kogødsel.
Men jeg følge dit råd. Var ved at opgive planten.
Skrevet af: Inge, 8. juni 2009 kl. 14.00
Blomsterne folder sig ikke ud!
Jeg har rigtig mange rhododendron rundt omkring i min have. De fleste har blomstret helt som normalt, men nogle har en masse næsten udsprugne blomster stadiet lige før de folder sig ud og bliver rigtig smukke, men så er det ligesom de er gået i stå og visner nu. Hvad kan være galt?
Håber på en god forklaring
Skrevet af: Mogens; E., 8. juni 2009 kl. 21.52
Hej Inge.
Brune og tørre knopper skyldes en svamp, Pycnostysanus. Den overføres mellem juli og sep. af rhododendronzikaden. Først næste forår visner knopperne. De brune knopper skal brækkes af og brændes. I slutningen af juni ses zikaderne, de er 10 m.m. lange og slanke med grønne vinger og to aftegninger i rødt. Er der mange af dem kan det blive nødvendigt at sprøjte med et olieemulsionsmiddel over flere gange. Jeg vil anbefale dig at købe/låne en bog om Rhododendron, den er uundværlig når man er Rhodoman.
Skrevet af: Inge, 8. juni 2009 kl. 22.39
Hej Mogens
Tak for hurtigt svar. Men knopperne er ikke brune og tørre. Blomsterne er i dette tilfælde fint lilla, men de åbner sig ikke. Det er ligesom, de "giver op", og nu er de på vej til at visne.
Skrevet af: Mogens; E., 8. juni 2009 kl. 23.20
Den var værre, det står der ikke noget om i min "bibel". Hvor gamle ca. er de dårlige planter, står de i sol eller skygge, har du nogle navne, var der blomster sidste år, er spagnumen knas tør, er bladene pænt grønne, hvilken gødning bruges og hvornår, eller er det en sygdom. Dette kan måske indkræse problemet og så skal du altså en tur på biblioteket.
Skrevet af: Inge, 10. juni 2009 kl. 21.50
Hej Mogens
Jeg vil tro, at planterne er omkring 67 år gamle. De står i en gruppe på vestsiden af vores hus, dvs. de får aftensol. De har blomstret helt overdådigt de sidste år. I år er der også mange blomster på, men de er mindre, og de springer som sagt ikke ud. De har fået gødning i foråret den samme gødning som resten af rhododendronerne har fået. Jeg hælder mest til, at den tørre april måske er synderen? De har godt nok heller ikke fået topdress i år, måske det også er noget af forklaringen.
Der er nok ikke andet at gøre, end at vente til næste år og håbe på et bedre resultat.
Skrevet af: Mogens; E., 10. juni 2009 kl. 22.45
Inge, jeg vil anbefale dig at spørge en velassorteret planteskole om råd, nu. Er det en plantesygdom er det for sent at vente til næste år.
Min topdressing hvert andet år, består bare af lidt visne blade evt. grannåle og lidt spagnum. Hvis der står store træer i nærheden, især birk- blomme og kirsebær, kan rødderne fra disse gro ind under planterne og tappe al næringen.
Skrevet af: Inge, 11. juni 2009 kl. 10.17
Hej Mogens.
Tak for gode råd/forslag og interesse, jeg vil prøve at tage et billede af planterne og henvende mig på en planteskole og se, om de kan løse gåden.
Skrevet af: M. Martinussen, 10. august 2009 kl. 11.48
Jeg har i juni måned flyttet en gammel Rhododendron fra et ældre, udtørret bed under en vandgran til et andet, helt nyt surbundsbed, hvor den står helt for sig selv med dækbark over.
I starten fik den mange helt nye flotte, topskud/grønne blade i spidsen af alle grenene. Men nu er de øverste ca. 10 cm. af grenene blevet gule, bladene nedunder bliver gule og falder af, mens spidserne stadig er flotte og grønne.
Hvad skyldes det? Og hvad skal jeg gøre for at få min rhododendron på ret køl igen?
Skrevet af: Helge Villumsen, 7. september 2009 kl. 11.19
Hvor tit skal man gødske Rhododendron og på hvilket tidspunkt, den har enkelte gule blade, Årsag?
Skrevet af: Mogens; E., 7. september 2009 kl. 19.11
Hej Helge.
Rhododendron og Azalie skal kun gødes i april med en kalkfattig gødning.
Om efteråret er det helt normalt at en del af de gamle blade bliver gule og falder af. Hvis du river visne blade sammen i haven om efteråret, er det en god ide at lægge et pænt lag på spagnumen under disse planter, det holder på fugtigheden i bedet.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.