Skrevet af: Katrine Hvass, 18. september 2015 kl. 16.16
Hejsa,
jeg har indsamlet frø fra valmuer, akeleje, morgenfrue og høstanemone (når de kommer), som jeg vil plante på et lille stykke jord, som ligger i delvis skygge.
Imidlertid er stykket overgroet af skvalderkål, så jeg havde tænkt at overdække det med en eller anden form for ukrudtsdug.
Nu er jeg dog i tvivl om jeg kan plante frøene og dernæst læggen en ukrudtsdug hen over?
Hvad siger I havemennesker?
Mvh
Katrine
Skrevet af: Lars Holt, 18. september 2015 kl. 17.10
Du skal vente med at så, til du har bekæmpet ukrudt.
Skrevet af: Søren S Duun, 18. september 2015 kl. 18.10
Du kan evt så dine frø i potter og så plante ud i sensommeren, så har du bedre styr på , hvad der kommer op , hvor og hvis du stadig har lidt bøvl med ukrudtet kan du bedre kende dine planter fra hinanden.
Skrevet af: Katrine Hvass, 19. september 2015 kl. 10.31
Jo, det lyder logisk!
Jeg vil dog gerne have noget af se på næste sommer, så jeg overvejer, at plante frøene selvom skvalderkålens rodnetværk stadigvæk er der. Er det en dårlig ide?
Skrevet af: Anne Demant, 19. september 2015 kl. 10.45
næ, så går der da tid med det. Jeg tvivler meget på at de små planter der kommer op kan klare sig i skvalderkålens selskab.
Brug efteråret til at få fjernet de rødder, (Grav dem op)gør som Lars og Søren foreslår, eller så dem i bakker.
Når jorden er befriet for rødderne kan du plante de små planter ud.
alternativt kan du lægge din ukrudtsdug på. Plante dine små planter i krukker og stille dem ovenpå, så får du noget at se på.
Skrevet af: Katrine Hvass, 19. september 2015 kl. 10.50
Det er nok rigtigt, desværre! Rodnettet er så tykt, at man nærmest ikke kan få en spade ned i jorden:(
Er frøene - man køber - egentlig mere velegnede til at så, end dem man selv finder?
Mvh
Kathrine
Skrevet af: Søren S Duun, 19. september 2015 kl. 12.30
Nej ikke nødvendigvis.
Skrevet af: Katrine Hvass, 19. september 2015 kl. 12.34
Lyder godt!
Skrevet af: Søren S Duun, 19. september 2015 kl. 12.56
Skvalderkål er noget forbandet noget og nu er min kone også begyndt også at servere det for mig, bl.a i salat og i fryseren ligger små poser med skvalderkål.
Jeg har en bræmme med skvalderkål som jeg har kørt over med græsslåmaskinen mange gange, men selv dette har ikke kunne udryddet dette.
Det kommer trofast.
Jeg tror at du skal være meget heldig hvis du kan skygge det ihjel på et års tid . Du er nok nød til også at have fat i rødderne . En af mine venner lagde barkflis ud i den tro at det kunne skygge skvalderkålen væk. Resultatet var at rødderne voksede ind i flisen og kunne rulle af efter nogle år . men han slap ikke for skvalderkålen den var der stadig .
Skrevet af: Katrine Hvass, 19. september 2015 kl. 13.05
Det lyder som om, din kone er meget stålsat på, at det skal spises - tænk ligefrem at fryse det:) Smager det ikke lidt beskt - det synes jeg at kunne huske?
Det lyder umiddelbart som om, at der ikke er nogen vej udenom at fjerne rødderne, hvis jeg gerne vil have blomster næste år!
Hvornår kan jeg senest så frøene, jeg selv har fundet?
Skrevet af: Tom Andersen, 19. september 2015 kl. 13.16
Katrine, du skulle overveje at plante nogle udvalgte stauder, som kan tage kampen op mod skvalderkålen og vokse side om side med denne.
Hvis du vil udrydde skvalderkålen, skal du forberede dig på en opgave, der let strækker sig over flere år.
I vores have har vi nogle "vilde" hjørner, hvor skvalderkålen er velkommen. Der vokser okså en monster stor Hosta og Tusindstråle. Jeg overvejer at supplere med en Høstanemone - jeg husker ikke lige sortsnavnet - der også kan vokse sammen med skalderkålen. Her må andre lige melde ind.
Skvalderkålen er smuk som bunddække og så kan den spises, som Søren har erfaret :-)
Det er kun i de klassiske staudebede, at skvalderkål og kvik er et problem. Vil man have den slags bede, må man regne med en tilbagevendende total omlægning af bedet, når det er inficeret.
Eller, naturligvis, et evigt lugearbejde.
Tusindstråle sætter mange frø og kan sprede sig meget.
Skrevet af: Lars Holt, 19. september 2015 kl. 22.22
Skvalderkål er ikke det, jeg frygter mest. Grav det godt igennem med en greb, og fjern alle jordstængler.
Gentag øvelsen, når det dukker nyt liv op på overfladen.
I vækstsæsonen hakkes det omkuld, så det bliver udsultet.
Jeg har hele formiddagen brugt på at fjerne snerler (ikke i egen have). Det er meget værre!!
Skrevet af: Claus K Madsen, 19. september 2015 kl. 23.40
Jeg forstår vist ikke rigtigt spørgsmålet. Det giver jo ikke mening at så under en ukrudtsdug. Er det underforstået at du vil fjerne dugen til foråret?
Det er en udmærket ide at bekæmpe skvalderkålen med tildækning i mindst en hel vækstsæson (forår til tidlig vinter). I mellemtiden kan man have krukker eller plantekummer ovenpå.
Skrevet af: Anja Egeriis, 20. september 2015 kl. 10.09
Det fjerner ikke skvalderkålen at dække den i en vækstsæson - der skal mere til...
Men det svækker den noget, så måske en kombination af ukrudtsdug i en sæson og effektivt lugearbejde i den næste vil være godt?
Eller dække i to hele år og have store potter stående på dugen - måske oven på en gang flis, som er lidt pænere end ukrudtsdugen :)
Skrevet af: Katrine Hvass, 21. september 2015 kl. 8.44
Hejsa,
fine svar.
Jo, det er underforstået, at jeg ville fjerne ukrudtsdugen til foråret, hvor de såede frø således vil spire;-)
En af de planter, jeg vil så, er netop høstanemone, så det lyder godt, hvis det er en af dem, der kan konkurrere med skvalderkålen. Derudover valmue, akeleje og morgenfrue.
Det gør egentlig ikke noget, at der er skvalderkål i bedet. Det, jeg er nervøs for, er, at de frø jeg sår, slet ikke spirer, hvis jeg blot lægger dem i jorden, uden at fjerne skvalderkålens rodnet, som er ret kompakt.
Skrevet af: Tine Horsum, 21. september 2015 kl. 22.47
Midt i brombærkrigen: Nej tak til sort plastic,
Og jeg ligner kun 8 vilde katte ien sæk, min mand mente i dag, at så kunne man jo dække alt med sorte sække- Her måtte jeg tale om frø! Der vil spire og det løse.
Mvh
Tine- der nu har- lagt 136 kvm brombær ned- 360 kvm faktisk, men det er for slapsvanse-
Skrevet af: Katrine Hvass, 22. september 2015 kl. 8.45
Godt, jeg fjerner rødderne for at tage det værste og sår dernæst frøene;-)
Jeg vil gerne lægge et net eller en eller anden form for dug over den bare jord, så fuglene ikke "tager bad" og kattene graver i jorden.
Jeg har fundet noget, der hedder en "fiberdug". Er det et godt valg?
Skrevet af: Tine Horsum, 22. september 2015 kl. 11.44
Fiberdug er udmærket. Du kan evt dække den med ral (små sten), og så anbringe krukker oven på. Fiberdug kan også bruges under fliser (modvirker rodukrudt), men vand kan trænge ned igennem.
Personligt ville jeg nu grave skvalderkålens rødder op i flere omgange, om nødvendigt. Det der så måtte komme, kan man køre over med en plæneslåer. Man skal blive ved!
(Jeg gør det samme med brombær, men jeg regner med ca. 2 år før, andet kan sås/plantes).
Mvh
Tine- tænk skvalderkål har jeg ikke. Det er lige før jeg savner det... :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.