Skrevet af: Mogens; E., 22. september 2015 kl. 20.22
Vinbjergsneglene har godt nok været skrup sultne i år.
Ikke en eneste af mine mange Hostaer er gået fri, så slemt har det aldrig været før.
Skrevet af: Tom Andersen, 22. september 2015 kl. 21.42
Vinbjergsnegle?
Det problem er jeg lidt misundelig på - du kan spise dig ud af det, eller sælge dem. Er du 100 på, at det er Vinbjergsnegle, der er synderen?
Skrevet af: Anne Demant, 22. september 2015 kl. 22.02
joh, jeg sad også lige og tænkte "nå" Det eneste friske "mine " vinbjergsnegle bare ikke kan lade i fred, er Sct Hansurten. Bevares, jeg har altid blade der ligger og visner, og som de hellere vil æde end friske ting.
Og så skulle de være kravlet helt op på de blade, ej, jeg kan ikke tro det :-)
Skrevet af: Tine Horsum, 22. september 2015 kl. 23.14
Tja jeg har dræbersnegle- og vinbjerg (har hede drømme om, at invitere min meget store familie til sneglegilde- engang! :-) Man m åspise et dusin pr næse).
Men faktisk har vi rigtig mange leopardplettede gråsnegle ("Kældersnegle") i år. I det antal- er de også klamme...
Mine sct Hansurter- har det pragtfuldt i bedet mod syd. Der er skutte snegle i.
Mvh
Tine- i brombærkrigen- mig 100- dræbersnegle klippet: 100
Skrevet af: Lis P., 23. september 2015 kl. 5.13
Tine jeg har også rigtig mange leopardsnegle, de æder mine planter i drivhusene, sidder i/under krukker/potter, de er alle steder og gnasker løs af alt på deres vej, mine vinbjergsnegle gør ikke så stor skade på mine Hosta.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 23. september 2015 kl. 8.39
@tom - det er ikke tilladt at sælge vinbjergsnegle - man må samle til eget forbrug og de smager rigtigt godt - når jeg finder dem - så kommer de i en indhegning af af trådvæv hvor de bliver fodret med mælkebætter og andet som ikke giver afsmag - indtil de lukker sig med et kalklag inden vinteren - så er de klar til gryden
Skrevet af: Willy N, 23. september 2015 kl. 18.41
@Mogens.
En dag stod jeg med en kogebog i hånden og nysgerrigt slog jeg op for at se, om jeg selv kunne ordne vinbjergsneglene.
Der stod om forberedelsen:
"Dæk sneglene med groft salt i en ret stor, ventileret kasse med låg. Lad dem gå her i 24 timer" ... dette skal så gøres nogen gange.
En noget barsk måde.
Så jeg fortsætter med at spise dem på restaurant uden tænke på forarbejdningen ...
Skrevet af: Mogens; E., 23. september 2015 kl. 22.04
Tak for opskriften Willy. Det er godt nok dyrplageri med salt - og så flere gange.
Jeg har smagt dem flere gange med alskens tilbehør, men syntes bare at de smager som at sluge en snotklat. Men hver sin fornøjelse.
Her i området har vi alt for mange vinbjergsnegle, men ingen dræbersnegle ????
Skrevet af: Willy N, 24. september 2015 kl. 8.27
@Mogens.
Jeg kan nu godt li' vinbjergsnegle.
Men jeg er da i tvivl om der overhovedet er noget sneglesmag i dem som serveres på restauranter, eller om sneglen blot er transportør til ganen af salt - og andre krydderier - væsker og olie.
Det er da interessant, at du ikke har dræbersnegle.
Har du aldrig haft dem?
Der er næppe tvivl om, at snegle med hus har bedre odds for overlevelse end snegle uden hus.
Så vinbjergsnegles chance for overlevelse er større end dræbersnegles.
Det kompenserer dræbersneglen for ved umådeholden formering.
Men den er ikke ene om at bestemme resultatet. Det er også - som bekendt - frøer, fugle og - ikke mindst - andre snegle for hvem dræbersneglens æg er et fødeemne.
Hvilket område du bor i?
Er der områder, hvor der ikke er dræbersnegle er det værd at se på faunaen.
Her hvor jeg bor - i Nordsjælland - har jeg endnu ikke mødt nogen som ikke har dræbersnegle.
Og ja. Mange har ikke dræbersnegle, før der er gået nogen dage efter vi har talt om dem og det så viser sig, at de blot har undgået at få øje på dem.
Vi har vel omkring 20 vinbjergsnegle på grunden (1100m2) og masser af dræbersnegle (der dog udryddes og således ikke længere udgør et problem på anden måde end de dagligt entreer matriklen).
Jeg har ikke set vinbjergsnegle æde dræbersnegle. Men jeg har set vinbjergsnegle æde snegleæg og det er bedre.
Dræbersneglene over jorden skal jeg nok tage mig af. Men jeg ville være rigtig, rigtig glad for en håndsrækning fra vinbjergsnegle som åd alle dræbersnegle æg.
Hvor mange vinbjergsnegle mener du er alt for mange?
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 24. september 2015 kl. 8.58
når man venter til sneglene har kabslet sig ind er der ingen grund til at mishandle dem med at gå på salt
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 24. september 2015 kl. 9.02
@mogens e - det er med vinbjergsnegle som med østers og muslinger - når først de er kogt antager de en fast konsistens - altså ingen snotklat
Skrevet af: Mogens; E., 24. september 2015 kl. 10.10
Willy.
Her i vores udstykning på Røsnæs er der 100 vis af vinbjergsnegle. Men bare ca. 1 km. herfra er der mange dræbersnegle. I år har jeg kun set en eneste dræbersnegl på min parcel. For mange år siden tog jeg en vinbjergsnegl med hjem fra en ferie. Det sku jeg aldrig have gjort - nu er de blevet lidt af en plage med slimspor alle vegne på tomater og andre gode sager.
Ok. hellere hussnegle end den iberiske.
Skrevet af: Willy N, 24. september 2015 kl. 16.41
@Mogens E
Så er du også selv ude om det. Ærgerligt du ikke har 100.000 vinbjergsnegle, som pænt holder sig til din matrikel.
Flytte rundt på faunaen kan udløse katastrofer.
(Men du skriver godt nok ikke hvor ferien lå)
De er nu nok årsagen til den manglende tilstedeværelse af dræbersnegle. Men der er en pæn portion af vinbjergsnegle der skal til.
@Mogens M
Skriv en opskrift ;)
Er det sådan, at slimen forsvinder fra snegle når den kapsles ind?
Jeg husker at jeg som barn, så hos bekendte, at de havde vinbjergsnegle til at "gå rene" på yderdørens malede dørkarm.
Men i vores kogebøger står der, at de skal traske rundt i ren salt i længere perioder.
De skal vel af med slimen inden tilberedningen?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.