Skrevet af: Katrine Hvass, 2. oktober 2015 kl. 8.48
Hejsa,
er der nogle der kan sige, hvad det er for en slags ukrudt, der har invaderet min have og hvad jeg gør ved det?
Jeg har læst på forummet, at der er noget, der hedder en "mosrive". Måske det var løsningen?
Mvh
Katrine

Skrevet af: Lars Holt, 2. oktober 2015 kl. 10.16
Det er et bredt udvalg af planter du har i stedet for græs. Jeg ser storkenæb, arve, mælkebøtte m.fl. Men ikke meget græs. Bunden er knoldet. Har du lagt kompost på, eller har du kultiveret området?
Skrevet af: Katrine Hvass, 2. oktober 2015 kl. 10.46
Jeg har fjernet nogle af de største ukrudtsplanter, så det er måske derfor, at jorden ser knoldet ud;-)
Eftersom det næsten er 100% af plænen, der er fyldt med gevæksterne, har jeg lagt det på hylden, da det således næsten giver mere mening bare at grave det hele igennem med et greb.
Har I nogle forslag til, hvad der ville være en god løsning? Synes selv sådan en "mosrive" lød smart, men det er den måske ikke, i dette tilfælde?

Skrevet af: Lars Holt, 2. oktober 2015 kl. 11.50
Du er inde på at lægge plænen helt om.
Så skal du fjerne alle vækster, forbedre jorden og evt. luge en sæson, inden du sår den nye plæne.
Men husk nu, at en pæn og sund plæne indeholder andet end græs.

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 2. oktober 2015 kl. 11.50
Jeg ville lade det være for i år. Slå plænen så længe noget gror. Til foråret ville jeg tilføre gødning eller kompost og så slå plænen højt og hyppigt når græsset begynder at vokse.
Det vil ikke fjerne ukrudtet, men give græsset bedre vækstbetingelser, så billedet vil ændre sig fra ukrudt med græs til græs med ukrudt.
Skrevet af: Claus K Madsen, 2. oktober 2015 kl. 12.30
Er det en nysået plæne?
Ellers undrer det mig at ukrudtet kan have fået så godt fat.

Skrevet af: Søren S Duun, 2. oktober 2015 kl. 17.47
Jeg har et hjørne i haven som jeg har fræset og efter to måneder så det sådan ud . Så det kan godt være en nyanlagt plæne der ikke har været renset i dybden .
Skrevet af: Katrine Hvass, 3. oktober 2015 kl. 17.55
Jeg kan sagtens leve med "græs med ukrudt". Helst ikke "ukrudt med græs";-)
Jeg overtog haven for et år siden, og der er vist ikke blevet gjort noget ved den, i mange år. Jeg lod den bare vokse og slog den først for 1 mdr. siden, hvilket måske heller ikke har været godt for den!?
Hvis det hjælper at slå den jævnligt, så gør jeg det.

Skrevet af: Tine Horsum, 5. oktober 2015 kl. 1.38
Slåning hjælper! Græs er bygget til så at sige, at blive slået (ædt) jævnligt, du kan evt komme et lag (2-5 cm) kompost på nu.
Og så gøde til foråret. Krudtet tåler ikke rigtig jævnlig gødskning og slåning.
Mvh
Tine- hvis ukrudtsmark faktisk nu består mest af plænegræs- og hvidkløver. Men den burde lægges om, den er meget ujævn.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.