Forum

Mosset i græsplænen kommer nu

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. oktober 2015 kl. 10.32

Hej - for en måneds tid siden tænkte jeg på at gøde græsplænen for at styrke græsset og undgå mos. Det fik jeg ikke gjort, og nu gror mosset. Er det for sent at rive mosset af nu og gøde svagt?
Med lidt held, kan jordtemperaturen vel i en måneds tid holde sig på omkring 7-8 grader?
Ingeborg

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. oktober 2015 kl. 14.08

Du kan godt rive mosset af, men der er ingen mening i at gøde her i oktober. Græsset er ved at gå i hvile, og skal ikke bruge gødning før til foråret.
Jeg går ud fra, at du bruger organisk gødning. Det vil ligge nogenlunde uvirksomt vinteren over, men bør i stedet gives i det tidlige forår.
Hvis du mod forventning bruger kunstgødning, vil det "blot" blive udvasket uden nytte for planterne, men til skade for miljøet.

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 4. oktober 2015 kl. 17.26

Som Lars skriver. Kvælstof giver ingen mening for græsset nu. Du svækker faktisk græsset ved at give det kvælstof og fremmer svampeangreb.
Giv det en gang jern i flydende form og riv mosset af.
Jern styrker græsset mod angreb.
Mvh

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. oktober 2015 kl. 17.45

@H Christensen
Det giver ingen mening at hælde kemikalier (jernvitriol) på mosset. Det virker kun kortvarigt og skal gentages og gentages og gentages og - præcis som med pesticider. Der er kun en vinder og det er kemikalieindustrien - alle andre taber.

Men kemi er jo ofte første valg for en greenkeeper :)

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. oktober 2015 kl. 18.44

Nej, jeg vil ikke bruge jernvitriol. Har tænkt på ar opløse organisk gødning i vand og vande det ud på enkelte steder, hvor der er megen skygge. Et enkelt år har vi i stedet for at vertikulere givet en ekstra portion gødning, og det klarede faktisk mosset. Men det var også tidligt på året.
Ved hvilken temperatur holder græsset op med at gro? Sidste år burde vi have klippet græsplænen et stykke ind i december, så der er jo mange uger tilbage endnu.
Ingeborg

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 4. oktober 2015 kl. 18.47

Tom
Jeg ved ikke hvad for en verden du bevæger dig i, men uden kemi var der ikke noget liv på jorden.
Jernsulfat er lige så giftig som kalk.
Begge findes naturligt i naturen og alle planter har brug for det ligesom kobber, magnesium, aluminimum og så vider.
Planterne bruger også ionombytning for at få næringsstoffer (kemi).

Og folk der køre minibiler forurener for meget med CO2:)

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. oktober 2015 kl. 19.40

Jo, det ved du godt, når vi mødes på havenyt, så er det for at blive klogere på den økologiske have - eller hvad?

Din populistiske fremstilling af begrebet kemi viser blot, at du har være på for mange greenkeeper-kurser og reelt ikke har særlig meget viden om kemi. Der er ingen plæne som er blevet fri for mos ved at pøse jernsulfat på, men mange plæner behandles med kemikalier i forsøget på at opnå plænen uden mos. Det kommer aldrig til at ske, da mos er lige så let at udrydde, som myrer, eller mennesker. I stedet ændres levevilkårene for dyr og planter i jorden under plænen med det resultat, at ikke engang græsset trives uden tilførsel af mere kemi. Og både tid og penge er spildt.

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 4. oktober 2015 kl. 20.26

Den mest effektive måde at styre mosset i græsplænen er at tromle den med mellemrum.
Når mosset begynder at hæmme græssets vækst tromles der efter regn. Jorden må ikke være for våd eller tør.
Vi starter efter der sidste frost, når græsset begynder at gro.
Mos kan ikke tåle tromling.
Vi har aldrig gødet eller på anden vis gjort noget ved plænerne. Kun slået med bioklip. Så sørger regnormene for oprydning,luftning og kompostering.
Selv i skyggen gror græsset fint.
Anne Marie

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Olesen, 4. oktober 2015 kl. 20.31

Mos er en surbundsplante og forsvinder i reglen ved let spredning af kalk.

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. oktober 2015 kl. 21.07

Det er ikke korrekt, at man kan fjerne mos ved kalkning - mosser er mangfoldige og der er arter til enhver alm. forekommende pH. Ved kalkning kan du kun selektere iblandt arterne.

Der ER ingen kemiske genveje til den mosfri plæne, eller den "nemme" havde for den sags skyld. Når du køber kemi til haven i form af bekæmpelsesmidler, køber du drømme. Drømme der bliver til en tom pengepung og mareridt for dine efterkommere.

Ved unødvendig kalkning kan pH i jorden blive så høj, at græsset slet ikke vil trives - hvad er så opnået ?

Lev med mos på godt og ondt: Det er smukt, men kræver lidt knofedt/ maskinel behandling i ny og næ.

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 4. oktober 2015 kl. 21.11

Nu har jeg så aldrig forslået at man skal bare pøse jernsulfat på sin græsplæne.
Jeg har så heller ikke påstået at man kan fjerne mos med jernsulfat eller kalk.
Der er mos eller anden ukrudt i græs fordi græsset er svagt i en eller anden form.
Og ja jeg har rigtig mange greenkeeper kurser.
Jeg har også et svendebrev som greenkeeper.
Og der har jeg lært at det mest optimale for planter, er at jorden har den rigtige balance.
Jeg ved hvad min pH i min græsplæne er.
Og nej, jeg har ikke myre i den del jeg har som prydplanter. Dem har gråspurven taget sig af.
Mvh

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 4. oktober 2015 kl. 21.15

Øh der skulle stå prydplæne.

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. oktober 2015 kl. 21.21

Jeg er enig med dig i,ligesom nok alle andre, at planter holder af, at "jorden er i den rigtige balance". Vi er så ikke enige I, hvordan man opnår den :)

Flydende jern, som du anbefaler, er ikke den rigtige vej.
Den rigtige vej er den økologiske vej og det er det dette forum handler om, ikke golfbaner, som er lige så lidt i naturlig balance, som noget kan være.

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 4. oktober 2015 kl. 21.46

Nu er golfbaner nok mere i balance end de fleste haver da halvdelen er stort set natur der passer (næste) sig selv.
Vi gøder ikke, klipper meget lidt ( det foregår med en le eller vores får) så det hele ikke bliver brændenælder og tidsler.
Passer også vores skove og søer og vandløb bedst muligt.
(Det har jeg også været på kursus i)
Før golfbanen var det hele landbrug.
Så nu er der en stor variation af dyr og planter.
Og selvfølgelig noget rigtig fint græs der giver en perfekt spilleoverflade.
Og nej vi bruger ingen pesticider.
Mvh

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 4. oktober 2015 kl. 23.13

De seneste to somre er jeg kommet til at sætte rigtig stor pris på mosset i vores græsplæne.
Forrige år, fordi jeg eksperimenterede med mos, som værn mod snegle.

Da dette ikke lykkedes særligt godt opdagede jeg så, at mosset er forrygende som bunddække til at holde på fugten, f.eks mellem bærbuske, især blåbærbuske og så bruger jeg det til at opbygge min egen udgave af "hygelbede" med.
Jeg ville ærgre mig, hvis græsplænen skulle vise sig at blive mosfri lige pludselig.

Jeg piller de værste mosplamager op med fingrene eller en rive i foråret og forsommeren, det efterlader godt nok bare pletter af jord, men siden først i juli har de været dækkede af nyt græs, uden at vi har sået nyt. Der er blevet slået græs ca. 1 gang i ugen og med i 5- 6 cm højde.

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. oktober 2015 kl. 9.51

Græsset mistrives, bliver tyndt i stråene, der hvor mosset dukker op. Derfor går jeg ud fra at græsset mangler næringsstoffer eller at jorden er for sur. Jeg har mos de samme steder hvert år. Mest langs plænens kanter og det er både på skygge og solsider. Pt. Er jorden for våd til vertikulering og det bliver den sikkert ved med at være indtil næste sæson. (Sand og kompostberiget plæne med underlag af ler, hvorfor den heller aldrig visner i tørre perioder).
Ingeborg

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. oktober 2015 kl. 10.03

Måske var kalk alligevel rigtig for min plæne. Vi har kalket for nogle år siden med granuleret kalk. Sikke et svineri i lang tid, fordi det ikke blev opløst så hurtigt. Tror st det var tidligt om foråret. Hvilken form for kalk kan anbefales?
.@Anne Marie. Vi har desværre ingen tromle og jeg forstår ikke, hvordan det kan virke på mosset?
Der er mange forskellige slags mos, og vores indeholder meget tørstof. Jeg har tidligere spurgt om mosset kunne komposteres, og det blev der svaret ja til. Jeg spredte det ud de steder , hvor jeg normalt også spreder mit græsafklip. Ovenpå mosset lagde jeg græsafklip igennem hele sæsonen, men mosset ligger som rn tør barriere under græsafklippet. Det vil tage år om at formulde. Så jeg tager det af igen og lægger det på kvasbunkerne. Forsøgsvis kom jeg også noget mos i varmkomposteringen, som i mere end 14 dage var oppe over 70 grader (stegetermometer, som gemalen nægter at bruge i køkkenet herefter :-).)mosset blev også i varmkomposten kun omsat minimalt, så jeg fjernede det igen, da jeg satte ny kompost.
Ingeborg

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Therkildsen, 27. september 2023 kl. 19.11

hej har haft meget mos i plænen har revet læsse vis mos af og kært væk har prøvet alt og det har kun kostet kassen uden at hjælpe men efter jeg købte en robotklipper til knap 4000 kr og den har nu kørt indtil videre i en sommer så er alt mos Væk og plænen er blevet flot grøn.

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. september 2023 kl. 20.16

Hej Bent

Samme opdagelse ,som du beskriver, har min far også gjort sig med sin Robot plæneklipper. Han har haft den i over 3 år og er rigtig glad for den .

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 9. oktober 2023 kl. 6.50

Har lige tømt fuglekasser. De var fulde af mos, så måske noget mos skal have lov at overleve til fuglene. Da vi havde høns brugte de vinteren til at kratte mos op - det kunne så rives sammen efterhånden. Gad vide om der er flere insekter, der gemmer sig i/under mosset end i græs. De krattede ikke særlig meget i græsset.

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 9. oktober 2023 kl. 6.59

Efter tip fra min bror har jeg et forsøg i gang med såning af Liden Skjalle i græsset. Har slået et lille stykke helt helt kort og sået i græsset. Liden Skjalle hæmmer græssets vækst - snylter på det - og giver forhåbentlig bedre muligheder for andre vilde blomster. Min bror har prøvet og hans erfaring er at det virker.

Nyt svar til emnet »Mosset i græsplænen kommer nu«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Mosset i græsplænen kommer nu

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider