Forum

Ide til helårsgrønt klatrerosebed

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Troels S., 6. oktober 2015 kl. 9.16

Hej, jeg søger inspiration til et klatrerosebed op ad en stenmur i vores indkørsel. Muren er lige overfor vores køkkenvindue, og er desværre blevet et ret trist syn med årene. Muren står i halvskygge, der er aldrig direkte sol på muren fordi garagen skygger.
Vi kan godt lide roser, og ville derfor gerne lave en flot væg med klatreroser på espalier op af væggen. Vi frygter dog at disse bliver for kedelige at se på om vinteren, og vil derfor høre jer, om I har nogle ideer til stedsegrønne klatreplanter, der kan kombineres med roserne og dermed give muren en grøn beklædning hen over vinteren? Alle forslag er velkomne :-)

Billede af muren vedhæftet.
Tak, med venlig hilsen Troels

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 7. oktober 2015 kl. 11.51

Vedbend
- der findes også en stedsegrøn kaprifolie hvis i er bange for at vedbenden bliver for heftig.
Der findes vist også stedsegrøn klatrehortensia

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. oktober 2015 kl. 12.02

Hej Troels
Hvis muren var min, ville jeg først skrubbe den ren - også selvom den senere bliver dækket, men det kommer an på, hvor pernitten man er :-).
Derefter ville jeg fastgøre 2 eller 3 af de gængse vifte-espaliers, plante efeu ved foden af dem og roserne udenpå. Få en hurtigvoksende efeu og en langsomt voksende efeu. Så kan du om et par år klippe den hurtigtvoksende helt ned (væk).

Jeg har gjort det sådan på vores murværk mellem garage og værksted/fyrrum. Det har så maget sig sådan at efeuen har dannet en hjerteform, hvilket jeg så har benyttet mig af. Det er nok ikke det du skal/vil gøre.

Min rose hører desværre til den slags, som kun blomstrer een gang. Det har jeg fortrudt, så den påtænker jeg at erstatte med en rose, som er remonterende, f. eks. en New Dawn.

Jeg ville plante flere roser i samme farve, så I har et roligt billede udenfor køkkenvinduet.

Jeg har lige taget et billede i dagens triste vejr.
Ingeborg

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. oktober 2015 kl. 12.04

I trimmet stand sidste år.
Ingeborg

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus Skovgaard, 7. oktober 2015 kl. 23.31

Jeg ville også bruge vedben....husk den skal beskæres så den ikke overtager det hele ;) så ville jeg enten sætte det der halve runde espalier man skruger fast i muren der er ihvertfald plads til 3-5 stk så ville jeg købe 3 lilla og 2 lyserøde roser og plante et godt stykke ude da vedben også kryber....men det skal passes der skal klippes og knibes i den vedben det er en heftig sag ;)

Eller endu far away fritstående helt runde espalier koster 250kr pr stk i 160 cm i min lokale planteskole i alu lignende metal...

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. oktober 2015 kl. 7.39

Man kan få hurtigt og langsomt voksende efeu. Det storbladede er hurtigt voksende, men kan som jeg skrev klippes helt ned ved bunden. Langsomt voksende kan man sagtens holde nede. Mit "hjerte" med langsomt voksende bliver ikke trimmet ret ofte, og mest fordi jeg vil holde hjertefaconen.
Stativer af jern til roserne skal være meget mere end 160 cm høje.
Ingeborg

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Troels S., 8. oktober 2015 kl. 14.14

Tusind tak for jeres rigtig gode svar.
Jeg kan godt lide idéen om, at sætte halvrunde espalier til roserne op uden på efeuen.
New Dawn ser rigtig smuk ud, men så vidt jeg kan læse mig frem til, får den det svært i skyggen. Har I nogle andre forslag til klatreroser?

Klatrehortensia og klatrekaprifolie i stedsegrøn udgave ser også rigtig spændende ud. Jeg er dog bange for at de kommer til at fylde for meget væk muren, sådan at de "kvæler" roserne - er der nogen, der har erfaringer med dette?
På forhånd tak for jeres svar.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 8. oktober 2015 kl. 14.48

Klatrehortensia fylder.
Til den løsning med buerne ville jeg vælge vedbenden på muren som Ingeborg er inde på.

-Det er dog meget muligt at en stedsegrøn kaprifolie ville gøre sig godt sammen med roserne på buen.
- men så skal det undersøges hvor kraftig/aggressiv sorten er i forhold til de roser du vælger
- og det kræver sikkert lidt mere pasning ( klipning ) hvis du vil balancere to ting på buerne...

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. oktober 2015 kl. 16.16

Kaprifolier vil gerne til vejrs og er ranglede forneden, så de dækker ikke muren som ønsket. Når der ønskes en grøn baggrund også om vinteren, kan jeg kun komme i tanker om vedbend/efeu.
Klatrerosernes grene kan med fordel hæftes usynlige op på de halvrunde stativer gennem efeuen. Vifte espalier skal gøres fast med rawplugs og skruer. Mine stativer er mere end 15 år gamle.
Ingeborg

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Troels S., 8. oktober 2015 kl. 20.21

Det lyder som om efeu er løsningen for os. Hvor mange planter tror I jeg skal bruge? Muren er 4 meter lang og 2 meter høj. Jeg forestiller mig at sætte tre klatreroser med cirka en meter i mellem - er det for tæt?

Klatrer efeu hurtigere på espalier end vha. ren selvhæftning på muren?

Med venlig hilsen Troels

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. oktober 2015 kl. 20.54

Der findes efeu, som ikke "hæfter" voldsomt meget. Jeg ville nok sætte 3 vifter op og 3 efeu ved hver vifte. Jeg ville ikke lade dem hæfte på muren. Med 3 vifter vil den yderste pind sikkert næsten have kontakt med naboviften. vifterne pynter også. Plant 1 rose ved midten af hver vifte. Sådan ville jeg altså gøre!
Smag og behag er jo forskellig. Jeg vil også synes at det giver lidt luft, hvis man kan se lidt mur ind i mellem roser og efeu.
Hvor bor du? Jeg har masser af efeu at give væk.
Ingeborg

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. oktober 2015 kl. 21.03

Troels.
Hvis du en dag skal fjerne efeu fra murværket skal du lige vide at, efeus og vedbends særlige hæfterødder med bittesmå rodhår har en utrolig evne til at trænge ind i murværkets allermindste revner og porer og der binde sig fuldstændig fast. Der findes desværre ingen løsninger på fjernelse af disse hæfterødder på hverken mursten eller træoverflader.

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus Skovgaard, 8. oktober 2015 kl. 21.22

efeu hæfter ikke specielt godt på jern...desværre :( så tror ikke du får de vilde problemer med esplaje syns de 3 stk klatre roser med 1 m mellem er for lidt ;) der er plads til 4 :D eller 5 hvis i presser den og så kan i lave lilla pink lilla pink lilla og lade dem mødes i toppen.....kan allerede se det for mig WOW efeck ! jeg tror det blir så flot.

Jeg vil lige komme med en sidebemærkning til ovenstående jeg har læst på hus og ide at har man allerede en eufeu på sit murværk er det en god ide at lade den være da fjernelse efterlader grimme pletter og fjerner murens naturlige beskyttelse...så det er en livstids investering med den grønne sag....den kan ikke bare fjernes...men hvorfor skulle man også ville det ????det er jo så flot ! og der er flere 100 år gamle bygninger i Kbh der er totalt overgroede af denne plante og de holder den kun væk fra vinduer....så plant løs :D

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. oktober 2015 kl. 22.26

Mine efeu får ikke lov til at hæfte på muren. De må nøjes med espalieet. Det vil slet ikke være godt på de hvide kalksandsten, som er mere porøse end alm. Mursten. Vi har selv et par vægge med kalksandsten inde i huset. Det er nemt nok at holde dem fra muren med et espalier. Jeg skriver ikke om espalier i jern, men om nogle vifteformede af træ, som koster omkring 100-120 kr. Jeg ved at en rose pr. Espalier er fint, for hvordan vil du binde de andre op? Min mening er jo at de bare grene skal forsvinde med efeuen som baggrund.
Ingeborg

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 9. oktober 2015 kl. 8.27

der findes også et par stedsegrønne brombær. Men ønskes en helt dækkende plante må man vælge vedbend (med de udfordringer den også kan give..).

Et bud på en rose der kan trives der er Mme Alfred Carriere. Den er hvid og har vel nok ikke verdens længste blomstring, men den er flot når den er der og den kan gro der.

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Troels S., 10. oktober 2015 kl. 10.39

Tusind mange tak for svarene.
For at undgå hæftning på muren, skal espalier så monteres med et afstandsstykke ind til væggen, så der bliver lidt luft i mellem espalier og væg?

Vi glæder os helt vildt til at komme i gang nu, og slippe af med den grimme mur :-)

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. oktober 2015 kl. 19.22

Ja, hvis du monterer vifter af træ, så går de lodrette stænger gennem nogle huller, som er boret i tværliggere. Dermed får de lodrette stænger afstand til muren.

Jeg har i dag kigget på lodrette halvbue stativer af metal ivores planteskole. De vil fylde ret meget ud i bedet, når der også skal plantes roser. Jeg har også kigget på mine efeu på vifterne, og der er ingen, som hæfter på muren bagved. Når jeg klipper i efeuen en gang om året for at holde den i facon, løfter jeg også de ranker væk, som vil op af muren. Jeg glæder mig til at se jeres resultat.
Ingeborg
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Ide til helårsgrønt klatrerosebed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ide til helårsgrønt klatrerosebed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider