Forum

To-årige sommerblomster overvintring

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. oktober 2015 kl. 18.38

Hej
Mine Anisisop sår sig selv fra år til år. Da de er to-årige, plejer de ikke at få blomster det første år. Det har de imidlertid fået i år. Planterne er stadigvæk kun 40-50 cm høje, men de har blomster. Betyder det, at de har overstået deres levetid på et enkelt år?

Jeg har også sået Gyldenlak. Planterne er fine, men begynder at miste bladene, som bliver gule først. Skal det være sådan? Vil det give brugbare planter næste år? Billedet er fra sidste år med 2 årige planter.

Ingeborg

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. oktober 2015 kl. 10.24

Umiddelbart vil jeg mene at dine Anisisop tror de har groet i to år, siden de har blomstret. Der kan have været så koldt i dette forår, at de har troet, at det var vinter.
Men lad dem stå - så ved du mere til næste forår.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 13. oktober 2015 kl. 17.00

Gyldenlak overvintrer med grønne blade, hvis de står et nogenlunde beskyttet sted. Men frost kombineret med blæst kan give visne blade. Jeg kan ikke huske gule blade som et problem, men det er flere år siden, at jeg har haft gyldenlak. De dufter ellers så skønt. Måske skal de på ønskelisten igen.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. oktober 2015 kl. 20.45

Tak for svarene. Nu planter jeg dem ud på et beskyttet sted - både anisisop og gyldenlakken - og så må foråret vise, om de vil blomstre som i mine drømme :-).
Ingeborg

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Sø, 14. oktober 2015 kl. 14.50

Anisisop er ikke en toårig, men en (ustabil) staude. De blomstrer gerne første år. Så intet unormalt der.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. oktober 2015 kl. 23.00

Hej Louise Sø
Tak for svaret, som undrer mig lidt og særlig efter at have googlet videre på anisisop. Da jeg startede med dem for nogle år siden, købte jeg frø og på posen stod der at de var toårige. Det var de så også hidtil. Første år uden blomst, 2. År med blomst. I år troede jeg slet ikke at der kom nogen planter. De dukkede først op sidst i juli måned og skød hurtigt til vejrs. Jeg klippede dem tilbage til nogle "etager" over jorden for at få mere buskede planter næste år. Men nu blomstrer de altså og er 50 cm kompakte planter. Jeg er i min googling stødt på en udtalelse om at de skal flyttes hvert 2. Eller 3. År for at blive ved med at komme som staude.
Ingeborg
Ingeborg

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. oktober 2015 kl. 14.59

Har de overvintrende toårige udplantningsplsnter brug for lys, eller kan jeg dække dem helt med blade. Jeg kunne tænke mig at der blev for vådt under bladene.
Jeg må smile lidt af mig selv, for hvor har jeg mange banale spørgsmål efter at have haft have i mere end 50 år.
Spørgsmålene er blevet flere i takt med de lidt usædvsnlige vejrforhold på det seneste.
Ingeborg

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. oktober 2015 kl. 16.21

Jeg har også igennem årene haft mange have problemer.
Men det er ganske få, som er blevet til noget.

Nyt svar til emnet »To-årige sommerblomster overvintring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > To-årige sommerblomster overvintring

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider