Forum

Syrenhæk, klipning

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Stig Christensen, 25. oktober 2015 kl. 8.02

Nu er det slut med at klippe min syrenhæk i juni/juli for det ser forfærdelig skamferet ud og vokser ikke nye blade samme sommer. Hvornår er det bedst at klippe sin syrenhæk, hvis man vil have den flot hele sommeren?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. oktober 2015 kl. 12.13

Har du prøvet maj måned inden væksten går i gang.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stig Christensen, 25. oktober 2015 kl. 17.14

Nej, men jeg forstiller mig noget i den stil. Jeg vil nu gerne være sikker på jeg ikke skader blad-væksten samme sommer.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. oktober 2015 kl. 18.05

Den sætter ikke så store blade på de nye skyd når den bliver klippet, ligesom den hellere ikke blomstre .
Men ellers er der ikke meget foreskel.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. oktober 2015 kl. 20.05

Mine syrener er altid blevet klippet godt ned lige efter blomstring, og der kommer ret hurtigt nye blade. Men det afhænger måske lidt af sorten, hvor hurtigt de danner nye blade igen.
Det normale beskæringstidspunkt er lige efter blomstring. Ældre grene der fjernes, skæres ved basis. Denne løbende bortskæring af større stammer er med til at holde planten i god vækst og blomstring. Der bør maksimalt fjernes 1/3 af planten ad gangen om året.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stig Christensen, 27. oktober 2015 kl. 13.01

I skal huske at det er en hæk. Jeg forventer ikke, og der er ingen blomster i den. Jeg ønsker bare at den står tæt med blade hele sommeren. Men det skal jo lige holdes lidt nede for oven og i tykkelsen. Når jeg klipper den i juni/juli sammen samtidige med mine andre hække så sætter den ikke blade igen

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. oktober 2015 kl. 13.50

Har du overvejet, om den skal klippes om vinteren?
Ellers må det være i foråret.
Jeg har haft syren, men aldrig klippet den som hæk.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. oktober 2015 kl. 13.50

Min far har en syrenhæk som han klipper med en elektrisk hækkesak. Hvornår han klipper den er forskellig, det er mest når den er lang og han ikke gider og se på den.

For noget år siden gav han den en ordentlig tur med saksen . Sidenhen har han bare studset toppen og den er tæt og pæn i siden. Men jeg har ikke lagt mærke til om den er bar i toppen. Det er den sikkert .

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 27. oktober 2015 kl. 19.08

Jeg låner lige tråden:
Jeg har en ældgammel meget forvokset syren (almindelig), der desuden har sat en del rodskud. Planen er, at den engang sidst på vinteren skal saves *helt* ned (10 cm), i håb om, at den gengror.

Desuden vil jeg forsøge at flytte rodskuddene ( de er knap 1 meter pt) i foråret, hvis de ikke også må nedskæres (jeg skal jo kunne komme til...).
Vil de mon kunne klare mosten?

Jeg har tidligere klippet en lilla ædelsyren (formentlig "Andenken an Ludwig Späth"), den er kommet udmærket igen. ;-) ;-)

Mvh
Tine- midt i brombærkrigen

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. oktober 2015 kl. 20.08

Jeg vil tro at hvis du saver helt ned til 10 cm. går al energien til alle de nye rodskud. Jeg ville stoppe 1,5m. over jorden.
Hvad med våbenhvile i brombærkrigen, så du kan lave en god gang brombærsyltetøj.
Mine brombær uden torne, smager ikke af en dyt, selv dem der er faldet ned.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 27. oktober 2015 kl. 20.58

Tak for svar Mogens E.
Næh, den skal ned, da den gamle stamme er sidelæns og skævflækket, og den skal absolut væk, men så er jeg nød til, at save i alt andet, da jeg ikke kan komme til ellers... Det gør heller ikke noget, hvis krudtet går til rodskud, da planten står op i naboens havehegn, så den skal saves i- af flere gode grunde. :-)

Nej, mine brombær er afbårne nu, sådan da, en blomstrer endnu. Men jeg er ikke helt glad for at plukke brombær siden, jeg blev stukket af en hveps, og et par år efter fandt resterne af et *kæmpe* hvepsebo. Desuden kan man ikke plukke, det er et mandshøjt krat...

(Folk der bliver lyriske om brombær, får jeg trang til at slå hårdt med et bundt brombærranker- af de visne... ;-) De har ihvertfald givet mig en meget god idé om, hvad, der inspirerede opfindelsen af pigtråd! )

Men tak for forslagene!

Mvh
Tine- der nu kun er lettere prikket, fremfor at ligne otte vilde katte i en sæk. Man får jo taget på det tornede...

Du kan da godt få tilsendt en hale brombær, hvis det er?

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. oktober 2015 kl. 10.16

Jeg vil gerne nøjes med en advarsel, ellers tak.
Jeg har tidligere kæmpet en fortvivlet kamp med vilde brombær.
Det endte med at hele stykket blev sprøjtet med det unævnlige.
Brombærplanterne gror stadig lystigt.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. oktober 2015 kl. 21.40

@Mogens E:

Kuren mod brombær er ikke det unævnelige, eller noget endnu mere unævneligt, som man åbenbart kan købe i foderstoffen... Har jeg hørt!

Kuren er: De skal skæres helt i bund, og så graver man så meget rod op, som man kan komme til. Hvis man ikke graver, skal de klippes ned (fx med plæneslåeren). Så dør de! Men det kan tage et par år. Det mest effektive er at grave dem op.

Mvh
Tine- veteran i brombærkrigen, og jeg har faktisk befriet omkring 2/3 af min grund... ;-D

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 30. oktober 2015 kl. 18.29

Mit problem er at brombærplanterne er infiltreret i store forsytia, syren, hyld og spirea buske som gerne skal bevares. Det hele står i et gammelt markskel som er fyldt med store sten, så der kan ikke graves. Der skal bruges dynamit.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. oktober 2015 kl. 18.35

Så er det desværre håndkraft. Klip alle uønskede spirer væk hver anden uge til problemet er løst.
Og kontroller så året efter, om du blev færdig.

Nyt svar til emnet »Syrenhæk, klipning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Syrenhæk, klipning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider