Forum

Gode og billige blomsterløg?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 30. oktober 2015 kl. 12.08

I Føtex fandt jeg nogle ret billige påskelilje-løg - 5 stk. for 10,00. Men, de er jo kun billige, hvis de kommer igen år efter år - så gør de det?

På pakken stod der ikke noget, så jeg er noget i tvivl om påskeliljer pr. definition er flerårige?!

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. oktober 2015 kl. 12.40

Det plejer de at være. Jeg har også købt en pakke med fem i for kr 10;- i Netto. Ligelides har jeg købt en som har blandet påskeliljer. Tror nok at det er pinseliljer noget af det .

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. oktober 2015 kl. 13.24

Varer hvor holdbarheden er ved at , eller er udløbet er naturligvis billige, men risikoen for fiasco er selvfølgelig også til stede.
Læg dem og glæd dig til foråret. Kommer, kommer de flere år, hvis forholdene er tilfredsstillende.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 30. oktober 2015 kl. 20.57

Hej Katrine det er det helt rigtige tidspunkt at sætte tulipanløg, tazetter, påske- og pinseliljer nu, og du vil få blomster i mange år. Hilsen Henry G.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 31. oktober 2015 kl. 9.31

Hejsa.

Super, dem køber jeg en snes af og vil være opmærksom på udløbsdatoen.

Jeg har forstået det således, at tulipaner - overordnet set - ikke er flerårige. Kun botaniske, Darwin, Fosteriana, Kaufmanniana og sikkert også nogle flere.

En salgsperson fortalte mig, at Apeldoorn, en Darwin, skulle være ekstra stærk og et godt valg, hvis man ønsker en solid tulipan. Men hun ønskede måske bare at øge salget;-)

God dag til alle.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 31. oktober 2015 kl. 9.45

Tulipaner kan holde i flere år, men normalt skal de tages op, deles, beskyttes mod svamp og sættes igen.
Apeldoorn er her en undtagelse. Den kan stå på samme sted i mange, mange år.
For 11 år siden kom en række apeldoorn i vejen for min nye vinmark. Jeg har gravet dem op og flyttet dem gennem flere år, men alligevel gror der stadig tulipaner. Nu har jeg affundet mig med det - de er jo pæne.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. oktober 2015 kl. 13.15

Det er meget forskelligt!
Mine påske- pinseliljer skal jævnligt fornyes. Derimod gror vintergækker og krokus fint nok. Og de der Fritilaria, der lugter af rævetis.
Tulipaner skal også fornys jævnligt, selvom jeg har nogen røde- og gule, der fint kommer igen, Det er nok appeldorn.

Billige?! Tja! Om de skal genlægges/tages op- hvad er billigt?

Mvh
Tine- der hader at lægge løg- som i det er for kedeligt!

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 31. oktober 2015 kl. 16.15

Hold da op - 11 år er flot! Dem tror jeg, at jeg vil lægge i stedet for.

Tine: Hvor ofte skal påske- pinseliljer da fornys?

Hvis man har nogle løg, der holder et par år, vil der også være år, hvor man intet får, hvilket bare er ærgerligt, når man nu har set frem til hele haven i fuldt flor;-)

Fritillaria er forøvrigt vildt flotte. Jeg har høstet nogle frø, som jeg vil så her i nov. Håber at de gror!

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 31. oktober 2015 kl. 17.58

Hvis forholdene er optimale skal påske- og pinseliljer ikke fornys. Vi har pinseliljer, der er plantet før 1988, og som trods fuldstændig urimelige vækstforhold stadig holder ud. De står på en smal jordstrimmel mellem det store drivhus og hækken som vi plantede i 1989, da vi købte jordstykket.

Nyt svar til emnet »Gode og billige blomsterløg?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Gode og billige blomsterløg?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider