Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. oktober 2015 kl. 19.40
Jeg har en japansk løn, som er plantet på et sted, hvor den ikke gerne må blive for stor.
For nogle år siden købte jeg to planter og forærede den ene til min søster, som hele tiden har klippet den , så den nu er en ret kompakt lille busk. Det synes jeg er imod plantens natur. Men hvordan kan jeg ellers holde den lidt nede? Klippe og tynde ud?
Jeg har svært ved at finde en anden plads til den.
Ingeborg
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 1. november 2015 kl. 7.48
klip de grene som rager længst omkring et sted hvor de deler - ta´ 2-3 omåret
Skrevet af: Henry G., 1. november 2015 kl. 11.27
Hej Ingeborg hvorfor mener du at når din søsters træ bliver klippet som busk, at det er imod plantens natur, når næsten alle dine træer, er klippet i en for mig meget unaturligt form. Henry G.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. november 2015 kl. 12.08
@Henry G
Fordi netop Acer Palmatum er et finløvet åbent træ/busk hvor grenene bevæger sig med ynde og giver et varierende skyggespil.
Når jeg formklipper andre vækster som kristtjørn, fritstående liguster er det fordi de egner sig til det.
Mit birketræ er et formklippet eksperiment fordi jeg ellers ville have gravet det op. Det samme gælder gingko biloba træet, som ville blive alt for stort på det sted, hvor jeg har plantet det.
Vi har jo ikke allesammen anlagt vores haver med henblik på de næste 50 år. Desværre. Så derfor formklipper og beskærer jeg.
Formklippede træer og buske er hos mig et velkomment hvilested for øjet midt i al frodigheden.
Ingeborg
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 2. november 2015 kl. 8.11
planter kan jo desværre ikke protestere når man skamferer deres udseende
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. november 2015 kl. 8.54
Jeg må protestere: går al planteforædling ikke også ud på at lave om på den oprindelige plantes egenskaber? Mine planter kommer til "frisør" med jævne mellemrum. Jeg griber ikke ind i deres arvemateriale. Selvom forædling går ud på forbedring til menneskets fordel og ikke til plantens, synes jeg ikke om at blive klandret for at klippe mine træer og buske som det passer mig. Så skulle du tage en tur og kigge på engelske haver. Jeg tror heller ikke at espaliertræer er naturlige vækstformer.
Ha' en dejlig efterårsuge!
Ingeborg
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 2. november 2015 kl. 10.19
tak i lige måde ingeborg - jeg skrev at planterne ikke kan protestere og det er vel sandt - du er ofte temmelig nærtagende - jeg kan ikke engang drømme om at se en engelsk have uden at få mareridt - for mig som botaniker er en have et område med planter som får lov til at vokse med færrest muligt begrænsninger - men det kræver langtidsplanlægning
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 2. november 2015 kl. 10.22
og jeg får så vidt muligt fat i de oprindelige arter som ikke har været udsat for menneskers indgriben i naturens gang
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. november 2015 kl. 14.17
Hej Mogens
Du har gjort mig nysgerrig. Hvad dækker ordet botaniker i forbindelse med din person? Videnskabelig, selvlært, uddannelse?
Hvorfor viser du os ikke din have i billeder? Vi kunne måske lære noget. Jeg mindes ikke at have set et billede du har sat ind i dette forum. Jeg er et visuelt opfattende menneske.
Ingeborg
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 3. november 2015 kl. 8.40
ingeborg - det kan du se i min profil - og prøv at google røsnæsfigen så giver det nogle svar - jeg har af og til sat billeder på ved konkrete spørgsmål - ang.billeder generelt så kommer der næsten dagligt billeder op i de facebook grupper som jeg administrerer - men det kommer jo ikke tråden ved - så skriv privat - hvis dette ikke er nok til at stille din nysgerrig så du kan osse se tonies havehjørne i familiejournalen i uge 44
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 4. november 2015 kl. 13.51
efter mange år og let beskæring og vejledning kan man danne denne smukke skulptur som træder mest frem når løvet er faldet
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. november 2015 kl. 18.39
Tak Mogens Madsen - Den gamle gartner.
Også tak for henvisningen til "dine sider" og billeder.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.