Forum

Vinteropbevaring af georginer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 5. november 2015 kl. 14.25

Hej.
Kan jeg vinter dække mine georginer med staldgødning ( ko). Jeg gruer lidt for det store arbejde, der er forbundet med at tage dem op, skylle og tørre, og senere få plads til dem i kælderen. Jeg har 12-15 store planter. Jeg har tænkt evt. på visne blade og grangrene som alternativ, men hvis vi får en streng vinter, vil de sikkert gå til. Og fordi de har blomstret så fint indtil nu, har jeg ikke nænnet, at tage dem op, mens vejret var bedre!!

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. november 2015 kl. 16.33

Georginknolde skal tages op, tørres og lægges i kasser et frostfrit sted. Ingen kan garantere at de ikke får frost, hvis du lader dem ligge.
Ingeborg

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 5. november 2015 kl. 16.47

Hej Inge hvis du har mulighed for det, var det en rigtig god idé at lægge et godt lag halm over når toppen er fjernet helt, (-råddenskab) og derefter lægges der et stykke plastik hen over mod regn og sne se "roekule", du kan eventuelt starte med grangrene i bunden. Gør du det på den måde kan du fryde dig over blomsterne lidt længere. Hilsen Henry G.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. november 2015 kl. 19.40

@Inge
Ja, du kan godt vinterdække Georginerne, men det kræver, at du ved hvordan. Henry beskriver noget af det rigtige.

Hvis du googler lidt om vinterdækning og forstår, at det handler om såvel isolering, som fugtbeskyttelse, vil jeg anbefale dig at prøve - evt. med halvdelen.

Det er unægteligt nemmere end opgravning og vinteropbevaring, hvor det er let af frostbeskytte, men vanskeligt at undgå udtørring på den ene side og skimmel på den anden.

Jeg er ikke Georgin-ekspert og vi har kun forholdsvise få (ca. 10 - 15 stk. 4 sorter) i haven. De graves op næsten alle (konens afdeling), men vi har prøvet flere gange med held at overvintre nogle i jorden. Og det med alm. teknikker for vinterdækning af grøntsager (kulelignende forhold).

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 7. november 2015 kl. 16.30

Hej.

Tak for svarene.

Efter en del overvejelser må jeg nok "bide i det sure æble" og grave dem op. Jeg har ikke mulighed for at skaffe frisk halm m. m. Jeg kunne få leveret staldgødning. Men som sagt, har jeg ingen erfaring med vinterdækning. jeg læste Karna Maj stykke om vinteropbevaring af grøntsager! Hvis jeg havde været lidt på forkant med det hele, mens vejret var bedre, havde det nok gået noget nemmere!!

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. november 2015 kl. 18.04

Det er ikke nødvendigvis halm, du skal bruge, men noget der isolerer.
Staldgødning isolerer også (måske udvikler det oven i købet varme i en periode).
Mit forslag er, at du graver halvdelen op for en sikkerheds skyld. Den anden halvdel dækker du med det materiale, du kan få fat på. Hold øje med temperaturen i tilfælde af, at du skal isolere yderligerë.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Kaagaard, 7. november 2015 kl. 21.21

Jeg graver bare knoldene op, ryster det værste jord af og lægger dem i kasser med krøllet avispapir mellem og omkring knoldene og opbevarer knoldene i kælderen.

Det virker hvert år, uden at tørre dem først.

Jeg kan ikke overvintre dem ude, da jeg har lerjord.

Nyt svar til emnet »Vinteropbevaring af georginer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Vinteropbevaring af georginer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider