Forum

Hanesportjørn med knækkede hovedgrene

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 23. november 2015 kl. 20.46

Kære Forum.

Min beundrede hanesportjørn på 35år med en stor, flot, kuplet krone har fået tæv af vægten af weekendens natlige 45cm snefald og alle hovedgrene er flækket/revnet. Én hovedgren er revet ned helt inde ved stammen med et stort sår til følge, de andre er knækket ca. en halv til en meter fra hovedstammen.

Jeg har erkendt skaderne og har savet alle de skadede grene af ca. 50cm fra hovedstammen således at en enkelt mindre gren kan fortsætte væksten i en ønsket retning. Såret ved stammen har jeg savet så pænt som muligt.

Har I erfaring med tjørne og deres evne til at danne en "pæn" krone igen efter sådan en hård beskæring og ved I OM træet vil klare det?

PS: mit 4m højre ambratræ mistede 1,5m af toppen:-(

Venlig hilsen
Anders

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 23. november 2015 kl. 21.54

Hvis du skåret den gamle krone tilbage til 50 cm fra
stammen tilbage så vil jeg tro at du har en krone om 5 år, hvis ikke der kommer en ny dyne sne .
Tjørn plejer at vokse godt til . Det samme gælder også hanesportjørn .

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 23. november 2015 kl. 21.57

Hvis du skåret den gamle krone tilbage til 50 cm fra
stammen tilbage så vil jeg tro at du har en krone om 5 år, hvis ikke der kommer en ny dyne sne .
Tjørn plejer at vokse godt til . Det samme gælder også hanesportjørn .

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 24. november 2015 kl. 10.32

Det er rigtigt, som du har beskåret. Hold det store sår ved sammen rent (evt med en opvaskebørste og atamon) til træet har lukket det igen.
Ambratræet er ligeledes god til at rette sig efter skader/beskæring.
Anne Marie

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 24. november 2015 kl. 13.19

Kære Søren og Annemarie.

Tak for svarene! Ved I om tjørn danner mange vanris og om de kan skyde fra grene der er 5-7cm tykke (der er enkelte at de grene der er skåret tilbage der ikke havde en lige gren der gik i forlængelse af stammen). Jeg ville gerne have at den nye krone kom til at se harmonisk ud.

Venlig hilsen
Anders

Nyt svar til emnet »Hanesportjørn med knækkede hovedgrene«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hanesportjørn med knækkede hovedgrene

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider