Skrevet af: A.K. Rasmussen, 13. december 2015 kl. 21.44
Kære Forum.
Jeg overvejer at plante en thuja op af min øst-vestgående hæk mod skel, på nordsiden af huset for at tage noget af vestenvinden om efteråret.
Der er en sti omkring huset og den skal udfylde en bredde på 1-1,5m og vel en 4-6m opad. Der er halvskygge/skygge, leret jord, relativt vindudsat.
Hvilken af de to nævnte er mest vindstærk, tæt og i øvrigt flot i væksten, hvis jeg vil have en tæt, kompakt, gerne søjleformet thuja? Har I andre forslag?
Venlig hilsen
Anders
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 15. december 2015 kl. 21.51
Thuja 'Martin' er en plicata sort. Den er vel nok den mest vindstærke af de 2. Men ingen af dem burde give problemer under danske forhold. 'Martin' vokser hurtigst og bliver vel med tiden lidt bar forneden hvis den ikke klippes fra starten som en hæk. 'Barbant' er den mest brugte thuja som hæk. Den er nem og nøjsom. -måske Lidt grov i sit udseende.
Den flotteste thuja er helt sikkert sorten 'Smaragd' som er mere blød i sit udssende. Den er mere slank end de to andre, men dermed også meget tæt.
De er alle gode valg. Det eneste minus er en forholdsvis lav levealder på ca. de 20 år... Så vil hækken nok kræve en udskiftning.
Alternativ er taks. Taks vosker godt nok lidt langsommere men dermed er den også nemmere at styre med saksen. Den er bare god på skyggepladser og nem og nøjsom.
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 18. december 2015 kl. 8.56
Tak for det uddybende svar, Kristian:-)
Jeg vil lige gå i tænkeboks...
Venlig hilsen
Anders
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.