Forum

Erfaringer med såning af aurikler?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 14. januar 2016 kl. 18.32

Hej i forum

Jeg har sået ca. 70 frø af aurikler, dobbelte og de såkaldte "Border aurikler", som frøfirmaet Barnhaven kalder dem. Dette er IKKE en reklame, men et forsøg på at forstå, hvordan jeg kan spire optimalt.

Jeg kan forstå, frøene skal stratificeres, at de ikke må tørre ud undervejs, og at frøjorden bør været luftig, men samtidig kunne holde på vandet. Derfor har jeg sået i en blanding af spagnum u. gødning, knust leca, lidt sand og lagt frøene på vermiculite og fugtet dem med en forstøver. De står nu uden for i frosten og lyset, under perforeret plastik.

Er der nogen i forummet, der har prøvet at spire aurikler på denne måde el. evt. anden måde? Jeg er spændt på spireprocenten og på hvor lang tid de skal have. Det står der ikke på den ellers gode vejledning. Der står længere end 3 uger.
Jeg har også frø af Primula polyanthus, som skulle være lettere at få til at spire. Dem havde jeg tænkt mig at så
inden for om ca. 1 mdr., da de skal have 18-22 g C for at spire.

Altså er der nogen der har succes aurikelspiring?

Mvh. Marie Louise

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 14. januar 2016 kl. 19.58

Jeg har en gang prøvet at så aurikler og det var ikke nogen succes. Jeg fik ikke en eneste lille blomst. Jeg krydser fingre for, at du har mere held i sprøjten.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 15. januar 2016 kl. 6.39

Jeg sår mange aurikler og primula, jeg har den bedste erfaring med at så dem maj/juni eller når de normalt ville smide frøene i haven.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 15. januar 2016 kl. 8.28

de fleste primulafrø skal stratificeres

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 14. juni 2016 kl. 10.08

Her er hvad der er kommet ud af såningen i januar - både aurikler, dobbelte og enkle, og diverse typer af primula, fx polyanthus og osiered amber.

Konklusion: De skal blot have frost, så kommer de fint.
Kan i øvrigt se, at min enlige show aurikel i haven også har sået sig. Disse frøplanter er dog ikke helt så langt igen.
Til næste år bliver de så virkelig spændende at se alle farverne.

Mvh. Marie Louise

Nyt svar til emnet »Erfaringer med såning af aurikler?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Erfaringer med såning af aurikler?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider