Forum

Stedsegrøn mod vind i skyggen – hvilken?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 5. februar 2016 kl. 20.50

Kære Forum.

Jeg har tidligere spurgt til råds vedr. en søjleformet, stedsegrøn plante der skal tage vestenvinden på nordsiden af huset og stå på god jord, men i næsten fuldstændig skygge. Den må gerne vokse hurtigt og blive min. 4 meter høj og max. 8 meter høj og omkring 1-3 meter bred.

Jeg havde overvejet Thuja occ. 'Martin' eller 'Brabant' (synes 'Smaragd' vokser for langsomt), men hælder nu mere til en Taxus baccata 'Fastigiata' eller en Chamaecyparis lawsoniana 'Columnaris Glauca' eller lignende.

Fordelen ved taks er at den kan tåle skyggen og vinden, men jeg er i tvivl om den vokser for langsomt og bliver stor nok. Cypressen vokser godt og kan tåle vinden, men er nok ikke så glad for skyggen. Thujaerne ved jeg ikke er så vilde med skygge, men de skulle heller ikke være sarte. Jeg har endda tænkt bjergfyr, men den bliver nok for bred (og vokser langsomt).

Det skal siges at der er en halvmur med en åbning i mod vest og den er ca. 2,2meter høj og det er primært vinden OVER dette niveau den skal dæmpe.

Hvad vil I anbefale og hvad kan I sige for og imod de nævnte?

På forhånd tak!

Venlig hilsen
Anders

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 6. februar 2016 kl. 8.38

jeg ville bruge taxus baccata

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 6. februar 2016 kl. 19.57

Taxus baccata 'Fastigiata' vokser ret langsomt. I hvert fald i forhold til thuja. Cypres er ikke velegnet til skyggesteder.
Tror også jeg ville gå med en taxus baccata.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. februar 2016 kl. 8.12

Kunne der etableres et stativ til efeu på rionet mellem solide stolper. Det vokser hurtigt.
Ingeborg

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 7. februar 2016 kl. 8.58

skal det være rionet så kan du bruge stedsegrøn kaprifolie - lonicera henryii den blomstrer og gror meget hurtigt

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 7. februar 2016 kl. 10.23

Tak for svarene!

Ingeborg, god idé med rionet, jeg har bare flere espaliers og masser af efeu allerede, og vil hellere have noget der selv kan holde mod vinden frem for at være afhængig af espaliet. Mogens. jeg har allerede den kaprifolie - meget flot, faktisk...

Kristian og Mogens, jeg tror I vinder, det bliver en T. baccata. Dem man køber i handlen idag får de alle bær (jeg vil gerne have en der vil bære bær/frugt)? Er 'fastigiataen' meget mere langsomtvoksende end den rene kultur? Og hvad er langsomt?

Venlig hilsen
Anders

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 9. februar 2016 kl. 8.32

Taks er tvebo, så der findes både han og hunplanter når man vælger en frøformeret taks. Taxus baccata i handlen er oftest frøformeret.
Den slanke udgave fylder i sagens natur ikke ret meget i breden, så hvis den skal dække noget, skal der ikke være meget plads. Ellers må man sætte 2 sammen. Den vokser vel ca. 10 cm cm året.
Den frøformeret taks kan vokse op til det dobbelte, men når er frøplanter, kan de udarte sig lidt forskelligt.
Så når du vælger en Taxus baccata, så vælg en der har bær med det samme og vælg en hvor man kan se sidste års længevækst er en 20-25 cm.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 10. februar 2016 kl. 19.09

Hej Kristian.

Har du nogen erfaring med om hunde spiser taksbærrene? Mine hunde æder alt fra æbler, blommer, pærer og senest tjørnebær i haven, og jeg er lidt bange for at de kunne finde på at smage på taksbærrene også. Jeg ved godt det ikke er selve bærret, men frøene der er giftige. Ved du om de bliver længe på træet/busken eller let falder af af sig selv?

Venlig hilsen
Anders

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 15. februar 2016 kl. 8.25

ja, lige præcis taksbær og hunde kan godt være et problem. Jeg har en gammel kollega der nu er dyrelæge, som siger at de hvert år får hunde ind med taksbær i maven. Det kan koste dem livet hvis de har spist mange af dem.
Taksbær hænger ret længe, man kan stadig se om foråret de gamle bær hvis fuglene ikke har spist dem. Fuglene har ingen problemer med dem.

Nyt svar til emnet »Stedsegrøn mod vind i skyggen – hvilken?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Stedsegrøn mod vind i skyggen – hvilken?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider