Forum

Takthæk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne Darling, 26. oktober 2004 kl. 19.00

Jeg har lige ryddet min spireahæk, da jeg ikke kunne lide den. Jeg vil gerne have en takthæk, alle fortæller mig at den voksner meget langsomt, men hvor meget er meget langsomt?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 29. oktober 2004 kl. 10.21

I starten vokser taks langsomt, men det afhænger jo også af, hvor store planter, du køber. Men 10 år til en pæn klippet hæk i hovedhøjde er, hvad det tog her i haven. Planterne var kun 10 cm høje ved plantning. Det er helt sikkert en fordel at starte med større planter, da det tog flere år førend de var 25 cm høje. Men jo højere, jo dyrere.

Men det er værd at v ente på – en flot grøn hæk, nem at klippe og så er der læ året rundt.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trolle, 30. oktober 2004 kl. 7.44

Der findes flere former for taks der variere meget i tilvæksten fra 5–30 cm om året. Så spørg på planteskolen hvad der er bedst men ellers er buksbom et godt alternativ. Begge planter er lidt tid om at komme igang.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 31. oktober 2004 kl. 17.44

Min takshæk er almindelig taks, Taxus baccata. Den sætter som "voksen" 20–30 cm lange skud på en sæson, men de første år var skuddene kun 5–10 cm lange. Så skudlængden øges efterhånden som planten vokser til.

Nyt svar til emnet »Takthæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Takthæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider